Annons

Rätt linje att oppositionen går samman

Arbetslinjen och brottsbekämpningen är de viktigaste delarna i Moderaternas skuggbudget. Mer pengar till polis och åklagare. Ett nytt jobbskatteavdrag i stället för regeringens förvärvsavdrag (som inte gäller bara arbetsinkomster). ”Familjeveckan” vill Moderaterna stryka, strama åt a-kassan igen och införa bättre villkor för nystartsjobb.

Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson.
Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson.Foto:Henrik Montgomery

M accepterar regeringens mycket expansiva budgetutrymme på 74 miljarder kronor (medan SD i sin budget vill minska det med några miljarder).

När Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson höll pressträff på tisdagen lade de ut texten om den fortsatta processen i riksdagen. De betonade att det bör finnas två förslag som ställs emot varandra i slutomröstningen, och med det menar de att hela oppositionen till höger ska rösta på en och samma alternativbudget.

Moderaterna motiverar inte detta med att det finns ett egenvärde i att regeringen ska åka på ett bakslag, eller att det skulle vara ett sätt att testa om regeringens majoritet håller. De vill lägga om kursen och korta startsträckan till en ny politik efter valet nästa år.

Det är ett vettigt sätt att förhålla sig till det som sker i riksdagen. Väljarna är inte så roade av näsknäppar, medan beslut som förändrar politiken på riktigt kan väcka respekt. Att stoppa införandet av familjeveckan – något som hela oppositionen till höger är ense om – är en betydelsefull sak. Det är en ledighetsreform som säkerligen blir permanent om den införs.

Även om andra frågor kanske inte är lika självklara att enas om finns goda förutsättningar även där.

De stora budgetfrågorna är viktiga, och oppositionen ska inte avstå från att påverka utfallet enbart för att man inte ingår i regeringsunderlaget. Det finns regler som styr vad riksdagen får göra och inte göra i budgetprocessen, men inom dessa ramar finns det goda möjligheter att ändra på regeringens politik.

Centerpartiet, som också presenterade sin budget på tisdagen, bör i varje fall vara med och säga nej just till familjeveckan som partiet ogillar. Eftersom det är en utgiftsreform är det fullt tillåtet och möjligt att bryta ut den ur övriga budgeten.

Om två alternativ ställs mot varandra, och oppositionen till höger är enig om motförslaget till regeringen, är det inte givet hur processen slutar. Det beror bland annat på agerandet hos C och V.

Även om något av oppositionspartierna tvingas avstå några egna favoritförslag bör de enas. När det är dags för val kommer väljarna inte att bry sig om exakt vad varje parti fick kompromissa bort i riksdagen ett år dessförinnan. Men att ha stoppat familjeveckan och att faktiskt ha gett mer pengar till rättsväsendet borde vara mycket värt.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera