1515

Rätt av L att nobba Löfven III

Nyamko Sabuni. Sverige ser ut att ha fått två tydligare alternativ.
Nyamko Sabuni. Sverige ser ut att ha fått två tydligare alternativ.

 

Den stora förloraren hittills i den svenska politikens midsommarkris är Centerpartiets ordförande Annie Lööf. Hon har investerat mest i det nya politiska landskap hon ser breda ut sig över landet och i den ”breda mitt” som hon anser kunna utgöra basen för svensk regeringsbildning.

Men den vänsterregering hon samarbetar med var och är beroende av Vänsterpartiet och någon gång skulle hela upplägget spricka. Det hände förra veckan på punkt 44 i januariavtalet om fri prisbildning vid nyproduktion av bostäder.

Regeringen föll och Liberalerna hoppade omedelbart av hela Januarisamarbetet och anslöt sig till Kristerssons lag. Lööf stod ensam kvar.

Därför var det inte förvånande att hon efter regeringens fall i måndags försökte skjuta ifrån sig ansvaret för den uppkomna situationen genom att ge Liberalerna ett erbjudande de var tvungna att säga nej till: hoppa på januarisamarbetet igen, stryk den 44:e punkten och förhandla med S om sänkt löneskatt och sänkt skatt på ISK.

Under torsdagen sa Nyamko Sabuni nej.

Det var det enda rätta att göra. Liberalerna har under våren deklarerat att de i god tid till nästa val ska verka för en borgerlig regering. Under måndagens omröstning om misstroendet mot statsministern röstade L gult för att ändå hedra januariavtalet. Efter omröstningen kom sidbytet. Att nu gå tillbaka till S skulle vara den fjärde hållningen i regeringsfrågan under några månader och omintetgöra L:s strävan att komma tillbaka till borgerligheten.

Centerpartiet har nu att välja mellan att fortsätta stödja en Löfven III tillsammans med MP och V eller att stödja en Kristersson-regering. Det är ett svårt val för C eftersom en fortsatt Löfven-regering måste budgetförhandla med Vänsterpartiet, men rimligen ändå det enklaste alternativet för C eftersom antagonismen mot SD överflyglar alla andra perspektiv. Om Lööf knuffar ut MP och själv går in i regeringen kanske det kan mildra förtreten.

Midsommarkrisens långsiktiga innebörd är att Sverige ser ut att ha fått två tydligare alternativ: ett vänsterliberalt centrerat kring S och ett högerliberalt centrerat kring M. ”Den breda mitten” är nu drygt 8 procent, det vill säga C:s väljarstöd.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?