Annons

Rånen mot ungdomar är en kris

Vissa brott är mer drabbande än andra. Vågen av rån på mycket unga är sådana brott. De sprider en hemsk stämning.

Under det första kvartalet i år har 606 anmälningar om rån mot unga inkommit varav nära hälften rör barn under 15.
Under det första kvartalet i år har 606 anmälningar om rån mot unga inkommit varav nära hälften rör barn under 15.Foto:JESSICA GOW / TT

Brottsförebyggande rådets statistik, som bland andra SVT rapporterade om i veckan, visar på en kraftig ökning av rån mot personer under 18. Förra året var ett rekordår med 1 896 anmälningar.

2019 har börjat än värre. Under det första kvartalet i år har 606 anmälningar inkommit varav nära hälften rör barn under 15. Särskilt stark är ökningen i Stockholmsområdet.

Polisen vittnar om en utstuderad och återkommande metod. Förövarna är många och väljer ensamma offer på väg till eller ifrån skolan, omringar, hotar och kräver mobiltelefon, hörlurar, jackor, skor och kod till bankkort.

Reaktionen är lätt att höra i skolor och hem. Ungdomar drar sig för att cykla eller gå till skolan och känner sig osäkra på sina egna gator. Om det händer en i klassen kan det hända alla.

En förklaring till ökningen som lanserades i samband med nyheten är ungdomskulturens relativa dyra attribut. Även yngre tonåringar har fina kläder och dyra telefoner, varför den socioekonomiska klassklyftan syns. Men klassklyftor har funnits länge utan epidemier av ungdomsrån. Och relativ fattigdom behöver inte i sig utlösa brottslighet. Man kan röra sig i mycket fattiga miljöer utomlands utan att riskera rån.

Då ligger det nog närmare till hands att rånen är en del av den narkotikarelaterade ungdomsbrottslighet som härskar i de så kallade utsatta områdena och som rikspolischefen larmade om i höstas. Brå släppte tidigare i år en djupstudie om gängkulturen. Den ger en mycket mörk bild av en total normlöshet och dödlig kamp om territorier, marknader och status.

De som rånar ungdomar är själva unga och polisen vittnar häpnadsväckande nog att de ofta har stöd hemifrån för sin brottslighet (SVT 24/4.)

Det är bra om skola och socialkontoren fungerar bättre. Men här krävs en stenhård markering från rättsvårdande myndigheter och en bredare migrationspolitisk debatt. Sätt in ridande polis som i Nacka. Och inse att även denna brottslighet ytterst beror på alldeles för hård migrationsstress som skapar fattigdom och utslagning. Skolor klarar inte att utbilda barn under vilka omständigheter som helst.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera