1515

Principer bör värnas även i svåra tider

LEDARE. En hörnsten i den svenska coronastrategin är folkvett. Det personliga ansvaret för att stävja smittan har framhållits av såväl Folkhälsomyndigheten som statsministern. Modellen har bevarat friheter för svenskar som fråntagits invånare i andra länder.

MAKTBEFOGENHETER. Regeringen har presenterat ett nytt förslag som ger den ökade maktbefogenheter i förhållande till riksdagen och som fått kritik ur rättssynpunkt.
MAKTBEFOGENHETER. Regeringen har presenterat ett nytt förslag som ger den ökade maktbefogenheter i förhållande till riksdagen och som fått kritik ur rättssynpunkt.Foto:Ali Lorestani/TT

I rekordfart utmanar nu regeringen den tillitsförankrade strategin. I stället söker den expandera sina maktbefogenheter till en nivå som inte skådats sedan andra världskriget.

I förra veckan presenterade regeringen ett utkast till lagrådsremiss under namnet ”Ett tillfälligt bemyndig­ande i smittskyddslagen med anledning av det virus som orsakar covid-19”. Förslaget tillåter regeringen att i tre månader framåt besluta om ”särskilda åtgärder”, som kan vara av ”potentiellt ingripande natur”. Det kan handla om begränsningar eller nedstängningar av olika offentliga platser eller infrastruktur.

Det är ett exceptionellt förslag, som hanterats på ett undermåligt sätt.

I det ursprungliga förslaget skulle beslut kunna tas utan att involvera riksdagen, som genom sin roll som folkets representanter är den instans som all offentlig makt i Sverige ska utgå från. Regeringen fick befogad kritik, och ändrade så att riksdagen i efterhand måste godkänna åtgärderna.

På lördagskvällen skickades förslaget på remiss till tolv instanser. Dessa fick ett dygn på sig att komma med synpunkter på det som innebär betydande maktförskjutning och ändringar i de demokratiska funktionerna.

JO skriver i sitt yttrande att det föreligger rättssäkerhetsproblem vad gäller åtgärders förutsägbarhet. Sveriges advokatsamfund dömer ut remisstiden på 24 timmar, över en helgdag, som ”inte godtagbar” - ”Remissinstanserna ges inte en reell möjlighet att överväga förslagen”.

Samfundet menar även att eftersom förslaget innebär ”avsteg från normal konstitutionell ordning, kunde det förväntas att regeringen gav en närmare motivering till behovet av ändringen”. Få saker tyder på att riksdagen inte skulle vara samarbetsvillig i att skyndsamt driva igenom krisåtgärder.

När det gäller tummande på rättssäkerhet och demokratiska maktbalanser torde det vara goda skäl som föreligger övertramp. Inget i den svenska strategin har gett sken av att vi befinner oss i ett sådant läge. Ytterst handlar det om vilka värden vi håller fast vid, kris eller inte.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?