Annons

Principer bör värnas även i svåra tider

LEDARE. En hörnsten i den svenska coronastrategin är folkvett. Det personliga ansvaret för att stävja smittan har framhållits av såväl Folkhälsomyndigheten som statsministern. Modellen har bevarat friheter för svenskar som fråntagits invånare i andra länder.

MAKTBEFOGENHETER. Regeringen har presenterat ett nytt förslag som ger den ökade maktbefogenheter i förhållande till riksdagen och som fått kritik ur rättssynpunkt.
MAKTBEFOGENHETER. Regeringen har presenterat ett nytt förslag som ger den ökade maktbefogenheter i förhållande till riksdagen och som fått kritik ur rättssynpunkt.Foto:Ali Lorestani/TT

I rekordfart utmanar nu regeringen den tillitsförankrade strategin. I stället söker den expandera sina maktbefogenheter till en nivå som inte skådats sedan andra världskriget.

I förra veckan presenterade regeringen ett utkast till lagrådsremiss under namnet ”Ett tillfälligt bemyndig­ande i smittskyddslagen med anledning av det virus som orsakar covid-19”. Förslaget tillåter regeringen att i tre månader framåt besluta om ”särskilda åtgärder”, som kan vara av ”potentiellt ingripande natur”. Det kan handla om begränsningar eller nedstängningar av olika offentliga platser eller infrastruktur.

Det är ett exceptionellt förslag, som hanterats på ett undermåligt sätt.

I det ursprungliga förslaget skulle beslut kunna tas utan att involvera riksdagen, som genom sin roll som folkets representanter är den instans som all offentlig makt i Sverige ska utgå från. Regeringen fick befogad kritik, och ändrade så att riksdagen i efterhand måste godkänna åtgärderna.

På lördagskvällen skickades förslaget på remiss till tolv instanser. Dessa fick ett dygn på sig att komma med synpunkter på det som innebär betydande maktförskjutning och ändringar i de demokratiska funktionerna.

JO skriver i sitt yttrande att det föreligger rättssäkerhetsproblem vad gäller åtgärders förutsägbarhet. Sveriges advokatsamfund dömer ut remisstiden på 24 timmar, över en helgdag, som ”inte godtagbar” - ”Remissinstanserna ges inte en reell möjlighet att överväga förslagen”.

Samfundet menar även att eftersom förslaget innebär ”avsteg från normal konstitutionell ordning, kunde det förväntas att regeringen gav en närmare motivering till behovet av ändringen”. Få saker tyder på att riksdagen inte skulle vara samarbetsvillig i att skyndsamt driva igenom krisåtgärder.

När det gäller tummande på rättssäkerhet och demokratiska maktbalanser torde det vara goda skäl som föreligger övertramp. Inget i den svenska strategin har gett sken av att vi befinner oss i ett sådant läge. Ytterst handlar det om vilka värden vi håller fast vid, kris eller inte.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Region Örebro LänAnnons

Örebroregionen satsar på hållbara godstransporter

E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.
E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.

Region Örebro län arbetar aktivt för att möjliggöra hållbara och innovativa godstransportlösningar till, från, inom och genom Örebroregionen.

Örebro har blivit allmänt känt som en stark transportregion i Sverige. Här finns sedan några år tillbaka ett särskilt fokus på att i nära samarbete med näringslivet utveckla hållbara transportsystem och infrastrukturer. Som i två av länets projekt: en pilot för elväg och COMBINE, ett europeiskt samverkansprojekt för effektivare godstransporter. 

Örebro län har över tid blivit en viktig transportnav med välutvecklad infrastruktur. Här finns de nationella stamvägarna E18, E20 och riksväg 50, Hallsbergsterminalen med omfattande järnvägsoperationer och Örebro flygplats som är en av landets största godstransportflygplatser. 

– Vi är allmänt kända som en stark transportregion med alla kombinationer av transportslag. Vi har också en stor näringsverksamhet i länet inom transport- och logistikbranschen. Det har gjort att det har blivit naturligt för oss att rikta flera av våra projekt mot hållbara transporter för att minska klimatpåverkan, och samtidigt skapa ökade möjligheter för vårt näringsliv att stå konkurrenskraftiga i framtiden, säger Karin Wallin, enhetschef. 

Idag driver Region Örebro län ett av två svenska pilotprojekt om en framtida elväg i samverkan med Trafikverket. Den sträcka som utreds är en del av E20, mellan Hallsberg och Örebro.

– Vi tror absolut att elväg kan vara en del, ihop med andra hållbara alternativ, för att nå ett fossilfritt transportsystem i framtiden. Vi ser också att en potential med elväg framåt är att kombinera den med andra tekniska lösningar, som exempelvis längre, tyngre eller helt autonoma fordon, då kommer vi att få en ännu större utväxling för miljön, berättar Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg.

Region Örebro län jobbar på många olika nivåer, i olika nätverk, med fokus på att utveckla hållbara transporter och infrastruktur. I lokala nätverk som ”Forum för Logistik”, storregionalt genom ”En bättre sits” och nationellt inom ”CLOSER”.

– Det internationella samarbetet drivs bland annat genom våra EU projekt, som COMBINE. Det är ett europeiskt samverkansprojekt av aktörer i Östersjöregionen med syfte att öka andelen multimodala transporter. Vår uppgift här i Örebro är att utreda om godsflöden har potential att bli mer effektiva och miljövänliga om de flyttas till längre fordon, 34,5 meter, eller tyngre fordon, 74 ton, berättar Dino Keljalic, transportstrateg.

I projektet tittar man bland annat på hur infrastrukturen måste förändras samt hur fordonen passar regionens specifika företag. Som exempelvis vilken kombination av fordon är bäst och vilka besparingar det enskilda företaget kan uppnå, både när det kommer till ekonomiska och miljömässiga aspekter. 

– Det finns en stor fördel för oss och för näringslivet i regionen att vi är involverade i EU-projekt. Det ger oss en god möjlighet att få ihop de lokala behoven med den långsiktiga politiska viljan inom EU. Vi får en guidning i vårt arbete för framtiden när vi kan förhålla oss till EU:s riktlinjer, berättar Karin Wallin. 

En Supermodal region

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 % av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör för näringslivet i regionen att erbjuda sina kunder en hög leveransservice över hela Norden. Här finns ett starkt logistikkluster som hålls samman av Business Region Örebro och samlar näringslivet, akademin och den offentliga sektorn för att stärka och utveckla Örebroregionens multimodala koncept kallat – Supermodalitet.

Läs mer om Combine project 

Läs mer om Regional utveckling 

 

 

Mer från Region Örebro Län

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Örebro Län och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?