Annons

Preems beslut följer krisens omställning

LEDARE. Konflikten om Preems raffinaderi i Lysekil fick på måndagen ett abrupt slut. Bolaget drar tillbaka tillståndsansökan från 2016 som skulle möjliggöra den planerade utbyggnaden.

OMSTÄLLNING. Preem drar tillbaka sin ansökan om en utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. I stället vill bolaget ha en storskalig produktion av förnybara drivmedel vid raffinaderiet.
OMSTÄLLNING. Preem drar tillbaka sin ansökan om en utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. I stället vill bolaget ha en storskalig produktion av förnybara drivmedel vid raffinaderiet.Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Samtidigt avvecklas det så kallade ROCC-projektet, som syftade till att skifta produktion av tjockolja till diesel och bensin. I stället ska en ny ansökan om storskalig produktion av förnybara drivmedel i Lysekil lämnas in under hösten. Satsningen på förnybart blir bolagets högsta prioritet.

Beslutet har tagits mot bakgrund av de ekonomiska framtidsutsikterna. De affärsmässiga grunderna för fossiltung industri, som drivmedelsbranschen, har i grunden stöpts om 2020. I sitt pressmeddelande skriver Preem att ”covid-19-krisen och dess effekter på världsekonomin har bidragit till att projektet inte längre är kommersiellt hållbart”. Det är en bedömning som Preem är långt ifrån ensam i drivmedelsbranschen att göra. Nyligen meddelade Neste att ett av företagets två raffinaderier i Finland ska stängas ned.

Redan i ett tidigt skede av virusutbrottet dök oljepriset på grund av de befarade effekterna på efterfrågan. Trycket på branschen har varit stort länge och lokala och nationella politiker i hela världen har varit mycket tydliga med att fossila bränslen ska bort. I sitt pressmeddelande skriver Preem att politiska beslut har förbättrat investeringsklimatet för förnybar drivmedelsproduktion. Runt om i världen har vårens avstannade produktion och den efterföljande ekonomiska nedgången utnyttjats för en grönare riktning. Sedelpressar som går varma och budgetramar som tänjs driver på utvecklingen.

Exemplen på den politiska viljan att ställa om i krisen är flera. I Kalifornien förbjuds försäljning av nyproducerade bensinbilar från 2035. I EU ska stramare klimatmål för 2030 främja en grön återhämtning i unionen efter coronakrisen. I regeringens höstbudget satsas 10 miljarder kronor för att återhämtningen ska gå hand i hand med omställningen. De närmsta åren ska gröna kreditgarantier på 50 miljarder gå till att möjliggöra gröna investeringar. Ett villkor från regeringens sida i rekapitaliseringen av SAS var att företaget minskar sina utsläpp.

Att fossila drivmedel är en återvändsgränd har aldrig varit så tydligt som nu. Och företag är lyhörda, både när det gäller konsumenters skiftande efterfrågan och de glasklara politiska signalerna.

Bromma har tappat resenärer sedan tidigare, men bedömningen att flygplatsen bör läggas ned beror på coronavirusets effekt på flygefterfrågan. Fordonsindustrin visar tydligt att elektrifiering är framtiden. Volkswagens första av flera kommande elbilar blev tillgänglig för svenska konsumenter nu i september. Förra veckan presenterade Lynk & Co en konceptbil som använder Geelys nya elbilsplattform, som ska användas inom hela koncernen. Från såväl Scania, Volvo Cars som AB Volvo har man pekat på att krisen påskyndat omställningen av produktionen.

Preems beslut är därför på intet sätt förvånande. Förutsättningarna för att bedriva fossila verksamheter är permanent skadade, de politiska besluten ökar incitamenten för att gå i en grönare riktning. Om beslutet att dra tillbaka ansökan hade berott på den stökiga tillståndsprocessen, och regeringens tveksamma beslutsövertagande, skulle det ha varit en skandal. Nu är det gjort på marknadsmässiga grunder, och har likhet med hur andra bolag verkar bedöma framtidsutsikterna.

Men Preems storsatsning på förnybart lär inte lösa företagets långsiktiga problem. Förnybara drivmedel är inte den frälsning för klimatet de utmålas som. Koldioxid som frigörs när biomassa eldas upp är i praktiken inte annorlunda än en skogsbrand. De skärpta kraven på reduktionsplikten, som leder till en ökad inblandning av biodrivmedel, ter sig därför snarast som en övergångslösning. Fler länder och regioner lär följa Kaliforniens förbud. Om man ska tro fordonsindustrin är det elektrifiering, inte förbränningsmotorer, som är framtiden.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från HowdenAnnons

Howden M&A vinner marknadsandelar inom transaktionsförsäkringar i Norden

Howden M&A är inte bara en av Storbritanniens och Kontinentaleuropas ledande förmedlare av transaktionsförsäkringar – för ett drygt år sedan så etablerade bolaget även sitt första Nordenkontor i Stockholm, en satsning som resulterat i att de nu tagit betydande marknadsandelar i alla nordiska länder.

Efter att Howden M&A under 2019 öppnade sitt första nordiska kontor i Stockholm under ledning av Carl Levin och Alexander Rasmussen, båda tidigare advokater på ledande advokatbyråer i Stockholm respektive Köpenhamn, har firman haft fullt upp.  

– Den lokala etableringen har tagits emot med stort intresse från Private Equity-sektorn, fastighetsbolag samt mer traditionella bolag med ett högt transaktionsflöde. Många av de stora aktörerna inom dessa sektorer och deras internationella advokatbyråer har redan jobbat med oss i andra europeiska länder, där de uppskattat vår service och kompetens. Nu börjar även fler lokala aktörer samt de främsta advokatbyråerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark få upp ögonen för den kvalitativa rådgivning vi erbjuder och hur vi särskiljer oss från konkurrenterna, säger Carl Levin, Head of Sweden. 

Transaktionsspecialister 

Howden M&As snabba tillväxt och starka varumärke i Europa är byggt på försäkringsrådgivning med boutiquekänsla som kombinerar firmans entreprenöriella drivkraft och engagemang med tillgänglighet och ledande försäkringsexpertis. Fundamentet är byggt på att kunna bistå både säljare och köpare genom hela försäkringsprocessen med team av erfarna specialister som har mångårig erfarenhet av transaktioner från advokatbyråer, investmentbanker, revisionsbyråer och konsultfirmor, fortsätter Carl.

– Vi får ofta höra av våra klienter och deras rådgivare att vi har ett värdeskapande och ändamålsenligt förhållningssätt i vår rådgivning. Vi arbetar mycket med att vara proaktiva och går alltid på djupet för att förstå våra klienters transaktioner, deras avtal och de relaterade riskerna. Utöver den förväntade förhandlingen och förmedlingen av själva försäkringsavtalet så arbetar vi alltid nära klienten och dess rådgivare, där vi bland annat bidrar med detaljarade råd kring alltifrån formuleringen av garantierna i transaktionsavtalen till omfattningen av rådgivarnas så kallade due diligence, allt för att säkerställa en effektiv process och bästa försäkringsskydd, förklarar han.

Inte bara private equity-kunder

Ett av skälen till branschens och Howden M&As snabba tillväxt har varit transaktioner relaterade till när private equity och större fastighetsfonder vill göra ”clean exits”. En pågående trend är dock att även andra aktörer börjat inse fördelarna med transaktionsförsäkringar och att det inte bara är de stora affärerna som går att försäkra.

– Konceptet går i huvudsak ut på att en köpare tecknar en transaktionsförsäkring som är avsedd att täcka säljarens monetära ansvar till följd av garantibrott under ett överlåtelseavtal, därmed överförs risken från säljaren till en försäkringsgivare. Köpeskillingen kan då disponeras fritt och eventuella skadeanspråk för garantibrott riktas mot en försäkringsgivare istället för säljaren. Detta är givetvis inte endast av intresse för private equity, då alltifrån koncerner som avyttrar dotterbolag till individer som avyttrar en familjeägd fastighet kan dra fördel av att inte behöva tvista om eller avsätta medel för eventuella garantibrott. Denna del av försäkringsmarknaden har dessutom blivit allt mer konkurrensutsatt och vi kan idag hitta försäkringsgivare som erbjuder prisvärda lösningar för affärer eller investeringar med transaktionsvärden redan från 100 miljoner kronor, avslutar Carl. 

Fakta

Howden M&A är ett försäkringsförmedlingsbolag som tillhandahåller expertis och råd kring transaktionsförsäkringar. Howden M&As Nordenkontor etablerades i Stockholm 2019 och bolaget har närvaro i hela Europa med huvudkontor i London samt lokalkontor i Stockholm, Frankfurt, München, Amsterdam, Madrid, Warszawa och Paris. Howden M&A är en del av Hyperionkoncernen som är en av världens största personalägda försäkringsförmedlingsgrupper med över 5 000 medarbetare i 40 länder.

Läs mer om Howden M&A

Läs mer om Howden group 

 

Mer från Howden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Howden och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?