1515
Annons

Preems beslut följer krisens omställning

LEDARE. Konflikten om Preems raffinaderi i Lysekil fick på måndagen ett abrupt slut. Bolaget drar tillbaka tillståndsansökan från 2016 som skulle möjliggöra den planerade utbyggnaden.

OMSTÄLLNING. Preem drar tillbaka sin ansökan om en utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. I stället vill bolaget ha en storskalig produktion av förnybara drivmedel vid raffinaderiet.
OMSTÄLLNING. Preem drar tillbaka sin ansökan om en utbyggnad av raffinaderiet i Lysekil. I stället vill bolaget ha en storskalig produktion av förnybara drivmedel vid raffinaderiet.Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Samtidigt avvecklas det så kallade ROCC-projektet, som syftade till att skifta produktion av tjockolja till diesel och bensin. I stället ska en ny ansökan om storskalig produktion av förnybara drivmedel i Lysekil lämnas in under hösten. Satsningen på förnybart blir bolagets högsta prioritet.

Beslutet har tagits mot bakgrund av de ekonomiska framtidsutsikterna. De affärsmässiga grunderna för fossiltung industri, som drivmedelsbranschen, har i grunden stöpts om 2020. I sitt pressmeddelande skriver Preem att ”covid-19-krisen och dess effekter på världsekonomin har bidragit till att projektet inte längre är kommersiellt hållbart”. Det är en bedömning som Preem är långt ifrån ensam i drivmedelsbranschen att göra. Nyligen meddelade Neste att ett av företagets två raffinaderier i Finland ska stängas ned.

Redan i ett tidigt skede av virusutbrottet dök oljepriset på grund av de befarade effekterna på efterfrågan. Trycket på branschen har varit stort länge och lokala och nationella politiker i hela världen har varit mycket tydliga med att fossila bränslen ska bort. I sitt pressmeddelande skriver Preem att politiska beslut har förbättrat investeringsklimatet för förnybar drivmedelsproduktion. Runt om i världen har vårens avstannade produktion och den efterföljande ekonomiska nedgången utnyttjats för en grönare riktning. Sedelpressar som går varma och budgetramar som tänjs driver på utvecklingen.

Exemplen på den politiska viljan att ställa om i krisen är flera. I Kalifornien förbjuds försäljning av nyproducerade bensinbilar från 2035. I EU ska stramare klimatmål för 2030 främja en grön återhämtning i unionen efter coronakrisen. I regeringens höstbudget satsas 10 miljarder kronor för att återhämtningen ska gå hand i hand med omställningen. De närmsta åren ska gröna kreditgarantier på 50 miljarder gå till att möjliggöra gröna investeringar. Ett villkor från regeringens sida i rekapitaliseringen av SAS var att företaget minskar sina utsläpp.

Att fossila drivmedel är en återvändsgränd har aldrig varit så tydligt som nu. Och företag är lyhörda, både när det gäller konsumenters skiftande efterfrågan och de glasklara politiska signalerna.

Bromma har tappat resenärer sedan tidigare, men bedömningen att flygplatsen bör läggas ned beror på coronavirusets effekt på flygefterfrågan. Fordonsindustrin visar tydligt att elektrifiering är framtiden. Volkswagens första av flera kommande elbilar blev tillgänglig för svenska konsumenter nu i september. Förra veckan presenterade Lynk & Co en konceptbil som använder Geelys nya elbilsplattform, som ska användas inom hela koncernen. Från såväl Scania, Volvo Cars som AB Volvo har man pekat på att krisen påskyndat omställningen av produktionen.

Preems beslut är därför på intet sätt förvånande. Förutsättningarna för att bedriva fossila verksamheter är permanent skadade, de politiska besluten ökar incitamenten för att gå i en grönare riktning. Om beslutet att dra tillbaka ansökan hade berott på den stökiga tillståndsprocessen, och regeringens tveksamma beslutsövertagande, skulle det ha varit en skandal. Nu är det gjort på marknadsmässiga grunder, och har likhet med hur andra bolag verkar bedöma framtidsutsikterna.

Men Preems storsatsning på förnybart lär inte lösa företagets långsiktiga problem. Förnybara drivmedel är inte den frälsning för klimatet de utmålas som. Koldioxid som frigörs när biomassa eldas upp är i praktiken inte annorlunda än en skogsbrand. De skärpta kraven på reduktionsplikten, som leder till en ökad inblandning av biodrivmedel, ter sig därför snarast som en övergångslösning. Fler länder och regioner lär följa Kaliforniens förbud. Om man ska tro fordonsindustrin är det elektrifiering, inte förbränningsmotorer, som är framtiden.


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?