1515
Annons

PM Nilsson: Vad rektorn sa till direktör Anna Ekström

Grundaren av Internationella Engelska Skolan, Barbara Bergström, uppmärksammade i förra veckan ett telefonsamtal från dåvarande generaldirektören på Skolverket Anna Ekström. Ekström var då ordförande för den så kallade Skolkommissionen och ringde nu rektorn på Engelska skolan i Enskede för att få reda på varför hans verksamhet var så bra.

Bild:Maja Suslin/TT

Rektorn svarade ungefär så här, och i enlighet med skolkoncernens styrdokument:

•Föräldrar och elever undertecknar ett "Code of conduct" där man accepterar att följa skolans huvudregler – håll skolan ren, kom i tid, spring inte inomhus, lås in mobiltelefoner, använd proper klädsel, ingen mat utanför matsal, uppträd ärligt och med integritet och retas inte.

•Skolans entré ska vara snygg och ren och rektor eller lärare ska hälsa eleverna välkomna på morgonen.

•Före varje lektion ska eleverna ställa upp sig utanför klassrummet. Lärare står i dörren och hälsar på varje elev. Eleverna ska stå framför sina bänkar tills läraren ger lov att sitta ner.

•Ingen får tala utan handuppräckning. Lektionen ska sluta prick i tid, inte två minuter före. Proceduren från lektionsstart upprepas, eleverna lämnar lektionssalen i ordnad form.

•För sen ankomst, stök eller störande beteende uppmärksammas med högsta möjliga skyndsamhet.

•Tuggummi och godis är inte tillåtet. Klotter tas bort omedelbart.

•Toaletter hålls rena och fräscha.

•Lärare tilltalas med "Mr/Mrs" eller "Doktor" om läraren är disputerad.

•Skolpersonal ska använda proper klädsel, män ska ha kostym.

•Rektorn ska vara på plats på skolan och helst varje dag synas i verksamheten.

Med dessa regler åtgärdar IES effektivt den svenska skolkulturens största problem, nämligen ordningen. I Pisa-mätningarna sticker Sverige ut jämfört med alla andra länder vad gäller sen ankomst och störningar i klassrummet. Med ordning som bas kan skolan bygga höga akademiska ambitioner och nå toppresultat enligt de nationella proven och i Skolinspektionens utvärderingar.

Engelska skolan finns i dag i hela landet, i svaga och starka socioekonomiska områden. Skolan har 24.000 elever. 160.000 registrerade står i kö för att komma in. Det är en och en halv årskull. I sin nya roll som gymnasieminister vill Anna Ekström lägga ner Engelska skolan.

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Destruktiv stoppsignal om nya raka banvallar

Sverige har haft för många nybörjarregeringar som stoppat avgående regeringars trafikprojekt. Gör inte om det misstaget nu.

SIGNALFEL. Att styra bort från den täta, attraktiva, lönsamma och järnvägsburna europeiska staden vore ekonomiskt vansinne och politisk idioti.
SIGNALFEL. Att styra bort från den täta, attraktiva, lönsamma och järnvägsburna europeiska staden vore ekonomiskt vansinne och politisk idioti.Foto:Martin Mederyd Hård/TT

När regeringen Reinfeldt tillträdde 2006 stoppade den Citybanan, en sex kilometer lång järnvägstunnel under Stockholm som skulle lösa ett mer än 100 år gammalt trängselproblem och frigöra kapacitet för fjärrtåg. Det var dumt gjort.

Men Moderaterna tyckte att projektet var dyrt och krångligt och kanske onödigt. En ny utredning tillsattes, allt försenades, och sedan byggdes banan ändå eftersom den behövs. Stora infrastrukturprojekt har ett liv och mening för att det finns ett behov, inte för att de rödgröna just haft makten.

Efter några år stoppade regeringen Reinfeldt också planerna på Norrbotniabanan som binder samman städerna mellan Umeå och Luleå. För dyrt och krångligt och kanske onödigt, tyckte Moderaterna och ville tänka vidare eller helst på annat, som E4:an.

Men åren gick och projektet levde starkt försenat vidare. Det visade sig att Norrland inte var en evig avfolkningsbygd i kris. Industriboomen började ta fart. Skellefteå fick till och med en jättelik batterifabrik. Det hade underlättat med en järnväg på plats.

När regeringen Löfven tillträdde 2014 ville den stoppa Förbifart Stockholm, lägga ned Bromma flygplats, som just hade investerat i en ny avgångshall, och skippa planerna på en ny bana på Arlanda. För dyrt och krångligt och helt klart onödigt, tyckte MP och vevade i gång samma gamla visa: Förseningar och utredningar innan arbetet kunde fortsätta. Orsaken till bygget av Förbifart Stockholm var inte att den avgående M-ledda regeringen älskade bilar utan för att det finns ett behov.

Den nu tillträdande M-ledda regeringen ser ut att vilja visa samma destruktiva handlingskraft med en ny stoppsignal: höghastighetsbanan ska inte byggas. För dyrt och krångligt och kanske onödigt, tycker Moderaterna via en servettskiss till riksdagsmotion med de andra samarbetspartierna som lämnades in till Riksdagen på tisdagen.

Nya banvallar med snabba tåg var en del i den förra moderat-ledda regeringens Sverigebygge. Genom att knyta ihop de större städerna i södra Sverige med ett riktigt bra järnvägsnät skulle kommunerna längs banan kunna våga satsa stort och nytt. Vilket de gjorde. I Norrköping, Linköping, Jönköping, Borås och Hässleholm projekterades planer på nya stadsdelar och företagsetableringar. Men sedan började partierna till höger svikta och när MP gjorde höghastighetståg till sin egen triumfvagn drog man tvärt i nödbromsen.

Som första signal från regeringsförhandlingarna är den nedslående. Vi har haft för många tillträdande regeringar som stoppar avgående regeringars infrastrukturprojekt. Nya banvallar ligger i den nationella planen. De tre sträckorna vid ändstationerna - Ostlänken mellan Järna och Linköping, och sträckorna Borås-Göteborg och Lund-Hässleholm har redan projekterats och ligger långt framme. Att stoppa dem nu vore en skandal och ett oansvarigt slöseri. En stat kan inte uppföra sig på det viset.

En ny regering kan ”stoppa” mellansträckan som knyter samman allt till en enhet. Men vad är vitsen med det? Den gamla banvallen är 150 år gammal, i dåligt skick, tål tjäle och skyfall dåligt och är så slingrig att dagens hastighet knappt är lämplig. Den är packad med godståg, regiontåg, lokaltåg och till bristningsgränsen fulla snabbtåg. Det går knappt att få tag på biljett.

För dyrt, tycks M&Co tycka. Det är nys. Ett par hundra miljarder är billigt för en anläggning som ska användas i 150 år och som bygger stora och långsiktiga värden längs sträckorna. För övrigt amorterade den förra regeringen mer i kronor på statsskulden än vad hela höghastighetsbanan skulle ha kostat.

Elbilar är bättre, säger fordonsindustrins nickedockor i partierna. Men om man ska lösa södra Sveriges växande transportbehov under detta sekel med bil behövs sexfilig motorväg genom landskapet och en helt ny och annorlunda utglesad bilburen stadsbebyggelse. Då skulle den amerikanska stadsmodellen på allvar etablera sig i Sverige. Den är en tragedi - ekonomiskt, mänskligt och miljömässigt. Att styra mot den och att styra bort från den täta, attraktiva, lönsamma och järnvägsburna europeiska staden vore ekonomiskt vansinne och politisk idioti.

Om man vill ha stadsbefolkningen med sig i framtiden är det bra att lägga örat mot rälsen.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera