1515

PM Nilsson: Staten ut ur Telia

Man förstår hur Telia tänker. Som fiberkund får du se alla tidigare avsnitt av Solsidan, alla filmerna på C-More och alla matcher i alla serier som den nya starka mediejätten kan köpa upp. Flaggskeppet TV4 blir gratisversionen med fokus på livesänd bred underhållning och nyheter, samt täta jinglar för utbudet som Telia-kund, allt för 349 kronor i månaden, wifi-router ingår.

FÖNSTER MOT TV-VÄRLDEN. Beredskapsargumenten mot att staten ska sälja Telia är föråldrade. Andra länders gamla televerk har löst samma problem och det går att spana även på privata fibrer. Staten bör släppa koncernchef Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling fria.
FÖNSTER MOT TV-VÄRLDEN. Beredskapsargumenten mot att staten ska sälja Telia är föråldrade. Andra länders gamla televerk har löst samma problem och det går att spana även på privata fibrer. Staten bör släppa koncernchef Johan Dennelind och styrelseordförande Marie Ehrling fria.Foto:Janerik Henriksson/TT

Klappat och klart för Telia att köpa Bonnier Broadcasting. Och eftersom Kinnevik tänker likadant om TV3/Viaplay och Tele 2 och de amerikanska fondjättarna om AT&T och Time Warner så måste det vara rätt, i alla fall ligga i tiden, och därför är det bråttom.

En annan orsak är att både mediebolagen och telekombolagen har svårt att växa så mycket mer, men tillsammans kan de slå världen med häpnad, kanske till och med aktiemarknaden, även om den hittills varit sval inför sammansmältningen av digital distribution och innehållsproduktion.

Den synliga haken i Telias eventuella köp av Bonnier Broadcasting är att svenska staten åter skulle bli den stora aktören på tv-området. Tanken på att framtida kulturministrar och näringsministrar ska kunna styra och ställa både på SVT och TV4 får till och med socialdemokrater att tveka. Moderaterna vill stoppa affären och liberaler dundrar om stats-tv. Och hos Bonnier, som av gammal vana är politiskt lyhörda, borde det svida att sälja Sveriges enda riktigt stora och fria tv-station till ett företag där staten äger 37 procent.

Den naturliga lösningen är att staten helt och hållet och slutgiltigt kliver ur Telia och därmed befriar företaget från den politiska hämskon. Telia själv hävdar så klart att företaget fungerar strikt kommersiellt, men så är det inte. Bara misstanken om politisk styrning eller hänsyn eller att vara utsatt för en politisk debatt är hämmande. Som det är nu kan faktiskt moderaternas Elisabeth Svantesson eller näringsminister Mikael Damberg (S) sänka en strukturaffär som båda parter vill ha.

Att sälja Telia har hittills varit svårt på grund av den kritiska försvarsteknologi som företaget äger och driftar. Alliansregeringen utredde försäljning av både Telia och Teracom men lyckades inte sortera ut vad som skulle vara civilt och militärt. Alltså lät man bli. Och i den alltmer utbredda beredskapsanda som rullar in över landet när totalförsvaret ska byggas upp, allmänheten ska bunkra livsmedel och outsourcing av körkortsregister nästan kan välta regeringar blir tanken på att utländska fondkapitalister ska äga försvarets pursvenska svartfiber politiskt omöjlig.

Men det finns en lösning. Krigs-Telia är en rest från det gamla helstatliga Televerket och är i dag i praktiken tre säkra kommunikationsnät som försvaret, blåljusmyndigheterna och regeringskansliet använder. Denna teknik är nu så gammal och dålig att personalen helst inte använder den. Till och med under militärövningen Aurora ringde befälen på sina privata iphones för att militärens egna kommunikationsnät fungerade bristfälligt.

Försvarsmakten vill och ska bygga ett nytt mobilt system. Det blir dyrt, men också ett tillfälle att skiljas från den gamla strukturen på Telia. Andra länders gamla statliga telebolag har löst samma problem.

Själva kablarna betyder inte så mycket. Till och med den berömda svenska fiberkabeln i Finska viken som kopplar upp Rysslands internettrafik och gör FRA till en stormakt i underrättelsevärlden är ett mindre problem. Det går att spana även på privatägda kablar. Och om de finskryska fiberplanerna på anslutning till Asien blir verklighet tar Helsingfors rimligen över Stockholms roll som observationsplats.

Nästa regering bör därför ta tillfället i akt, ruska liv i de gamla säljplanerna och släppa Telia fritt. 37 procent av det nuvarande börsvärdet blir 67 miljarder. För det kan man göra mycket, bland annat bygga ett modernt kommunikationsnät för Försvarsmakten. Det dummaste man kan göra nu är att försöka beskriva det statliga ägandet som ett värn mot ryssen. Då sätter man ett prejudikat som kommer att sprida sig till långt fler affärsområden.

Det bör också ligga i TV4:s och SVT:s intresse att inte ha samma ägare. Sverige har nog av lydriken och dyrkan av nakna kejsare och behöver fria och starka medier.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?