ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

PM Nilsson: Självkörande fordon behöver egna lagar

  • Foto: Yong Teck Lim/TT.

LEDARE. Tekniskt är allt färdigt för att beställa en självkörande och förarlös Uber-bil som tar dig till rätt plats. Den självkörande tekniken har utvecklats så snabbt att systemet anses säkrare än det ganska kaotiska mänskliga systemet vi kallar privatbilism.

 

Problemet är att det inte är tillåtet. Den trafiklagstiftning vi har i dag är i praktiken densamma som kom när bilar ersatte hästdragna droskor. Lagstiftarna då kunde inte föreställa sig en häst som utan kusk drog vagnen till rätt ställe. Därför tänkte man likadant om bilen. Ett fordon måste ha en förare som är lagligt ansvarig.

Och när den nya datatekniken kom var lagstiftarna misstänksamma mot vad totalitära stater kan göra och vi fick regler och förbud som i dag i praktiken förbjuder en självkörande bil från att se, höra, minnas och berätta för andra bilar om vad som händer under färden.

Den utredning om självkörande fordon som regeringen mottog i onsdags är en gedigen genomgång av alla tänkbara legala komplikationer som krävs för att introducera självkörande teknik. Man ska ha respekt för att det är svårt att utreda lagstiftning för en teknik som skenar och som nyss kopplats ihop med stora språng inom artificiell intelligens.

Ändå är huvudintrycket att utredningen är onödigt tillbakalutad och i hög grad försöker bygga vidare på juridiken från hästdroskan. Till exempel föreslår man att självkörande fordon även i fortsättningen måste ha en legal förare och man hänvisar hindren för sensoranvändning och datalagring till kameraövervakningslagen och dataskyddsförordning.

Teknikneutralitet i lagstiftningen kan vara bra, men det finns mycket som tyder på att självkörande fordon är ett helt eget trafikslag som behöver en helt egen lagstiftning, liksom sjöfart, rälstrafik och flyg.

Det finns också skäl för lagstiftare att ta hänsyn till potentialen i tekniken och till att Sverige har stora fordonsindustriella intressen. Kombinationen mellan elbil och självkörande teknik kan skapa mycket bättre stadsmiljöer, frigöra kapital när man inte äger egen bil och ge större frihet för fler.

Utredningen konstaterar att lagstiftningen i dag hindrar utvecklingen. Det hindret kommer att vara ännu större i morgon och det är bråttom att få bort. USA är mer bejakande och deras företag ligger längre fram. Alla framtidsföretag måste inte vara amerikanska.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies