ANNONS:
Till Di.se

PM Nilsson: Om kvinnorna på Ethiopian Airlines

LEDARE. På årets internationella kvinnodag lanserar Ethiopian Airlines, Afrikas största flygbolag, en "all women operated flight" till Buenos Aires. Det betyder att all personal ombord, från pilot till kabinpersonal, och alla funktioner på marken, är kvinnor. Bolagets vd Tewolde GebreMariam, presenterar linjen som en del i företagets ansträngningar att göra sina affärer långsiktigt hållbara, att uppmuntra fler kvinnor att välja flygindustrin och bättre utnyttja den afrikanska kvinnliga arbetskraften.

Vd GebreMariam har också väckt uppmärksamhet med att avisera fler flygplan anpassade för kvinnors behov, som skötbord på toaletter, amningsrum och kyl för bröstmjölk.

Greppet med "all women operated flight" började 2015 med en linje från Addis Abeba till Bangkok med den numera rikskända piloten Amsale Gualu i spetsen.

Ett opportunistiskt trick för ett expanderande flygbolag? Kanske det, men för en snabbt växande och högt specialiserad tjänstebransch som flygindustrin är rekrytering av kvinnor på liv och död.

Tillväxten för flyget i särskilt Asien kommer att kräva över 500.000 nyexaminerade piloter fram till 2034, rapporterade World Travel Magazine i somras i samband med att den skrev om kampanjerna för fler kvinnliga piloter, som i dag utgör tre procent av kåren globalt. 

För ett bolag som Ethiopian är det ren matematik. Från låga nivåer har andelen kvinnliga studenter snabbt nått 40 procent på universiteten i Etiopien. För att växa måste man kunna rekrytera kvinnor och man måste visa att man vill.

Utbildningsmönstret är detsamma i hela världen. Kvinnors andel ökar snabbt och i de rikare delarna är kvinnor sedan länge i majoritet. I USA påbörjade 2017 11,5 miljoner kvinnor och 8,9 miljoner män högre utbildning, i EU var kvinnor i majoritet i alla länder utom Tyskland och Grekland där männen fortfarande har ett litet försprång.

I ett land som Sverige är kvinnors dominans massiv.  Läsåret 2015/16 var 243.000 kvinnor registrerade på högskolan, jämfört med 160 000 män. 50 procent av alla kvinnor mellan 25 och 34 år har högskoleutbildning jämfört med 23 procent av männen. Ingen annan faktor är i dag så avgörande för graden av högre utbildning som kön.

Arbetsmarknaden inom offentlig sektor har sedan länge varit fullt tillgänglig för högre utbildad kvinnlig arbetskraft. Enligt statistiken är det lätt för kvinnor att göra chefskarriär inom kommun, stat och landsting. Meritokratin fungerar.

I det privata näringslivet är det betydligt trögare. Man kan tvista om vad det beror på - fria individers fria val eller en diskret men effektiv könsdiskriminering - men konsekvensen är att viktiga sektorer av samhället i praktiken inte har tillgång till halva begåvningsreserven.

Ett sätt att göra något åt detta är att som Ethiopian Airlines visa att man vill något annat.

Denna tidning har alltid argumenterat mot statligt dirigerad kvotering av bolagsstyrelser. Det är ägarnas sak att avgöra vem som ska representera dem i styrelsen. Det är heller ingen rättvisefråga att sitta i styrelser. Ingen individ eller kollektiv kategori har rätt att arbeta på hög nivå i ett företag. Dit ska man kvalificera sig.

Men det hindrar inte att ägarna aktivt söker kvinnliga kandidater och att vd:ar aktivt väljer och utbildar kvinnor till ledningsgrupper för att visa att bolaget är en attraktiv arbetsgivare för hälften av befolkningen och i en snar framtid för 75 procent av dem med högre utbildning.

Om man i årsrapporterna trycker upp fotografier på ledningar och styrelser med en könsbalans sämre än den saudiska regeringen signalerar man att här når inte kvinnor toppen. Och det är milt uttryckt inte bra för ett företag som har tänkt sig ett liv efter den kvinnliga utbildningsexplosionen.

Män har för övrigt allt att vinna på utvecklingen. Deras mammor och fruar kommer att tjäna mer vilket höjer inkomst och tillväxt.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies