ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 21 APR Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

PM Nilsson: Marknaden måste vinna hållbarheten

LEDARE. Jämfört med för några år sedan har den miljöpolitiska debatten svängt i två viktiga frågor.

Den ena är tvisten om Sverige ska gå före eller inte. Under många år var en vanlig uppfattning i näringslivet och hos borgerligheten att klimatsatsningar görs bäst i andra länder, som Kina och Indien, där varje satsad krona ger större klimateffekter. Vad vi gör här hemma spelar inte så stor roll och åtgärder för minskade utsläpp kan skada ekonomin.

I dag dominerar uppfattningen att Sverige absolut ska gå före.

Den andra är frågan om klimatåtgärder bäst drivs av regleringar och minskad tillväxt, eller av teknikomvandling, företag och mer marknad. Miljöpolitik var länge liktydigt med höjda skatter, företagsfientlighet, misstro mot marknad och tillväxt. Så är det inte längre. De miljödokument som regeringen producerar sjuder tvärtom av teknikoptimism och att marknadsmekanismer ska lösa klimatfrågan.

En viktig orsak till att klimatet om klimatet har ändrats är att näringslivet har tagit frågan till sig på ett annat och tydligt sätt.  Hållbarhet är numera en integrerad del av affärsmodeller och den gröna dimensionen är ett tillväxtområde. Sverige tjänar på att gå före om vi gör det på rätt sätt.

Denna svängning är viktig att bevaka och förädla. Allt kan snabbt ändras igen. Om klimatarbetet skulle domineras av vänsterföreställningar kan det bli en mardröm av regleringar, ständigt höjda skatter och en ny våg av offentlig expansion. 

På det globala planet är det på samma sätt viktigt att de demokratiska marknadsekonomierna tar ledningen. Om det kinesiska politiska systemet löser klimatkrisen och demokratierna släpar efter kommer legitimiteten för auktoritära styren att öka och utrymmet för frihet att minska. Vi står inför en ny, mer jordnära, rymdkapplöpning. USA tar snart upp kampen.

När Di på tisdagen lanserar sin hållbarhetssatsning är det ett tecken på hur affärskritiskt klimat och miljö har blivit. Om man inte hänger med i omställningen riskerar man att tappa finansiärer, kunder och dra varumärken i smutsen. Det gäller även marknadsekonomins politiska vänner, som måste upp på tåget. Nästa regeringsbildare får inte slarva med sin miljöpolitik, då förlorar Sverige tempo, internationell legitimitet och affärsmöjligheter.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.