Annons

PM Nilsson: Hög tid att lyssna på åklagare Lise Tamm

LEDARE. I början av december intervjuades den nya chefen för Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet, Lise Tamm, i radions Studio Ett. Hon har en gedigen åklagarbakgrund, senast som chef för Internationella åklagarkammaren, och en central roll för att bekämpa gängrelaterad kriminalitet.

Bild:Claudio Bresciani/TT Pontus Lundahl/TT

I intervjun sa hon att när polisen arbetar i Rinkeby använder de numera närmast militära metoder, samt att Sverige borde lära sig av hur Colombia framgångsrikt avväpnade Farc-gerillan.

Efter intervjun blev hon fördömd, av regeringen och av Socialdemokraternas gruppledare i Riksdagen, samt av utnämnda och självutnämnda representanter för förorter.

Eftersom Sverige är ett land som tillber nakna kejsare ska man alltid lyssna noggrant på personer som faller i onåd. Så vad menade Lise Tamm?

Vad vi vet om brottsutvecklingen fram till och med 2017 är att Sverige avviker markant från andra europeiska länder vad gäller avrättningsliknande mord, så kallade skjutningar. I relation till befolkningen dör fyra till fem gånger fler personer av denna typ av våld jämfört med till exempel i Tyskland. Ofta är automatvapen inblandade.

Det andra vi vet är att användningen av handgranater är unikt hög i Sverige, jämförbar med brottsbelastade regioner i Mexiko. För några år sedan exploderade ett par granater om året, nu är det ett par i månaden. En handgranat är lätt att använda och lätt att köpa. Tills nyligen var det lagligt att beställa hem dem från utlandet.

Det tredje vi vet är att kriminella nätverk har blivit alltmer populära bland allt yngre pojkar i socialt utsatta områden. Narkotikaförsäljning erbjuder en snabbare väg till pengar, status, internationella möjligheter och en bättre framtid jämfört med alternativen. Fler ansluter sig än hoppar av gängen.

Det fjärde är att Rikspolisstyrelsen har definierat ett 50-tal bostadsområden som "bortom rättsstaten", det vill säga territorier där lokalbefolkningen tvingas ha en större lojalitet med kriminella gäng än med polisen.

Det femte är att påföljden för unga är obefintlig. Säljer man narkotika och är under 15 år väntar ett samtal med en socialsekreterare som riskerar att förstöra sitt liv om hon skulle våga sig på en skarp åtgärd. Är du straffmyndig väntar ett halvår på fri fot innan utredningen är klar, därefter en minimal påföljd.

Det sjätte vi vet är att migrationskrisen 2015 i praktiken skapade en öppen gräns mellan IS-kontrollerade områden och Sverige. Då kom många skyddsbehövande, men också många i andra ärenden. Narkotika, vapen och människohandel är internationella affärsbranscher.

2018 ser än så länge ut att följa trenden, med fler skjutningar och i helgen den uppmärksammade granatsprängningen i Vårby Gård då en förbicyklande man dog och en kvinna skadades allvarligt.

Sammantaget har Lise Tamm helt rätt. Automateld och handgranater för tankarna mer till gerillagrupper än till buset. Och fienden är rörlig, förankrad i lokalsamhället och har låg respekt för människoliv.

I USA har större städer fört en många decennier lång och ofta framgångsrik kamp mot gäng-relaterad brottslighet. New York-modellens nolltolerans och starka polisnärvaro är det mest kända exemplet. Olika varianter finns i LA, Chicago, Boston med flera. På senare år har amerikansk polis resonerat ungefär som Lise Tamm och hämtat kunskap från erfarenheterna i Afghanistan och Irak. Det gäller att vinna över lokalbefolkningens "hearts and minds", visa närvaro, inte tillåta några "failed areas", organisera veckomöten med lokala ledare och använda ny teknik för att dekonstruera gängens sociala nätverk.

Mekanismerna bakom fredsprocessen i Colombia - belönad med Nobels fredspris 2016 - var en kombination av fast beslutsamhet och ett erbjudande om en annan framtid än gerillans.

Det Lise Tamm gjorde, och som upprörde regeringen, var att hon gick bortom den uppenbara poliskrisens budgetdebatt och erbjöd ett nytt tänkande för en ny situation. Något som kan bli en nationell strategi för att trycka tillbaka gängen, det vill säga precis det som Sverige saknar och bör skaffa sig.


Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från JaguarAnnons

Elbils-entusiasten: ”Tack vare ekonomin är I-PACE min perfekta tjänstebil”

Peter Uppström har alltid varit svag för snygga bilar. 

Men i dag har känslomässiga skäl fått sällskap av mer rationella anledningar. 

– Att skaffa en I-PACE i firman besparar mig många tusenlappar i månaden mot om jag valt en motsvarande fossildriven bil, säger privatläkaren Peter Uppström.  

Peter Uppström sparar flera tusenlappar i månaden på att köra Jaguar I-PACE jämfört med en fossildriven modell.
Peter Uppström sparar flera tusenlappar i månaden på att köra Jaguar I-PACE jämfört med en fossildriven modell.

Boka provkörning 

Det började på biblioteket. Som grabb i Uddevalla slukade Peter Uppström biltidningar. Och det var där och då, under svenskt 1960-tal, som han första gången fick syn på Jaguar E-type. Han föll för formen, lika sportig som elegant. 

– Jag har alltid varit road av bilar, men mitt förhållande till Jaguar var mest nostalgiskt. E-type med sin långa, härliga motorhuv var ju drömbilen för alla oss grabbar när jag växte upp på västkusten. Senare skaffade en kompis olika lyxiga sedan-modeller som jag har åkt i och njutit av genom åren, berättar Peter Uppström. 

Prisvinnande Jaguar I-PACE

Studierna tog honom till läkarlinjen i Lund, och sedan dess är Peter Uppström Skåne trogen. Idag pendlar han mellan hemmet i Vellinge och privatpraktiken i Lund. Sju mil tur och retur, mestadels på motorväg. 

Valet föll på Jaguars prisvinnande elbil I-PACE. Peter Uppström hade läst om modellen i branschpressen och bestämde sig redan innan han hunnit till bilhallen. För knappt ett år sedan kunde han hämta ut sin nya bil.

– Den var värd all väntan. Ingen annan bil ser ut som I-PACE, den känns helt unik. Jag har valt att ha bilen i firman, och i min värld är det en lysande idé med elbil eftersom ekonomin blir så bra för brukaren. Många glömmer bort det i diskussionen; miljö är givetvis en ingångsport, men den privata ekonomin ligger förstås många varmt om hjärtat. Och det går väldigt lätt att räkna hem en sådan här bil, även vid normal användning. 

Räknade hem bilen ekonomiskt

Peter Uppström har jämfört med vänner som också är egna företagare och har fossildrivna bilar i samma prisklass som I-PACE. Med en enkel kalkyl (se separat faktaruta) kunde Peter snart konstatera att han i princip hade haft 8 000 kronor netto mindre i plånboken varje månad – om valet hade fallit på en fossildriven modell. 

– Det är väldigt mycket pengar. Då har jag ändå inte räknat in miljöbonusen som går till företaget. Dessutom har staten återinfört bidraget för att skaffa laddstation hemma. Kort sagt, det är ekonomi. 

Laddstolpen är på ingång, men ännu inte installerad vid bostaden söder om Malmö. Mest använder Peter Uppström bilen för att köra med i Skåne. 

–  En laddning räcker till 80 procent för tre dagars körning, utan att jag behöver använda någon reservkapacitet. Därför har jag ännu inte heller behov av att ladda vid arbetsplatsen. 

Sparsam i sinnet

Eftersom I-PACE är Peter Uppströms första elbil blev han överraskad av hur annorlunda den är att köra mot en fossildriven bil.

–  Det är lite av radiobilkänsla, skrattar han. Jag kan köra hela vägen till jobbet utan att röra bromspedalen, eftersom bromseffekten är så bra när jag släpper gasen. Man blir lite sparsam i sinnet med en sådan här bil, utan att behöva vara snål. Självklart kittlade prestandan, både accelerationen och kördynamiken är fantastisk. Kraften finns ju där om jag skulle behöva den. Jag kan nyttja bilens potential utan att skämmas för det. 

Hemma i garaget finns också en snygg 8-cylindrig italiensk sportbil. En bil som numera står allt mer stilla.

– Jag vill inte påstå att jag är någon miljöföregångare. Sportbilen är rolig och låter mycket, men jag måste säga att jag nuförtiden använder den ganska sparsamt. 

Brittiskt racing-grön

Däremot har Peter Uppström förstärkt känslan av sportbil i sin I-PACE. Han skulle kunna vara den enda i Sverige som kör runt i en brittiskt racing-grön modell. 

– Jag har folierat bilen i den klassiska Jaguar-färg som märket tävlade med i Formel 1. Det är ett så pass bra jobb att de flesta tror att den är lackerad. För många med mig är bilar något man klär sig i.

Peter Uppström brukar hävda att två saker är viktigast i livet: Hälsan och vännerna. Därefter kommer andra saker. 

Kanske rentav sådana värdsliga ting som en ny Jaguar I-PACE. 

FAKTA: Peter Uppströms ekonomiska kalkyl

Kalkylen är beräknad på den som kör i snitt 11-12 mil/dag.

Förmånsvärde:

Förmånsvärde fossildriven motorstark 6 cyl premium/lyxbil (Inköpspris 1 05000 kr)  

15 500 kr/mån

Förmånsvärde Jaguar I-Pace med samma inköpspris 7 000 kr/mån

Nettobesparing vid 55% skatt: 4 675 kr/mån.

Drivmedel:

Bensinkostnad: 350 mil/månad à 15,70 kr/l x 0,8 l/mil:  4 396 kr

Elkostnad (villaladdning) och ”sansad” körning 2kWh/mil à 1.40 kr/kWh: 980 kr

Drivmedelsbesparing: 3 416 kr/mån

Total besparing:

Sammanlagt 8 091 kr ”billigare” att köra el-bil.

Dessutom finns möjlighet att öka löneutbetalningen från det egna företaget med motsvarigheten av inbesparad fordonsskatt, utbetald miljöbonus och lägre servicekostnad. 

Läs mer om Jaguar I-PACE

Mer från Jaguar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jaguar och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?