Annons

PM Nilsson: Hellre förbud än skatt

I januari gav The Oregon Court of Appeals klartecken till staden Portlands förbud mot nya anläggningar för fossila bränslen. Beslutet togs 2015 av stadsfullmäktige. Staden stämdes genast av oljeintressenter men fick alltså nu stöd av näst högsta instans.

Alla partier utom SD har enats om att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030. Ett sätt är att höja skatten, ett mer effektivt, mer rättvist och friare sätt är att göra som 350 amerikanska städer.
Alla partier utom SD har enats om att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030. Ett sätt är att höja skatten, ett mer effektivt, mer rättvist och friare sätt är att göra som 350 amerikanska städer.Bild:PONTUS LUNDAHL / TT

Domstolens skäl är att stadens politiska församling har rätt och skyldighet att värna stadsbefolkningens hälsa och att fossila bränslen utgör ett hot.

Portland, en ganska ruffig industristad i nordvästra USA, gör inga hemligheter av att målet är att förbjuda användningen av fossila bränslen. Klimatförändringar och Parisavtal är en drivkraft men den lokala luftkvaliteten är minst lika viktigt. Avgaser från utsläppsbilar orsakar för tidig död i alla större tätorter.

Utfallet i domstolen anses viktigt för det pärlband av fossilförbud som nu ringlar genom USA. 350 borgmästare med sammantaget 66 miljoner invånare i bland annat New York, Los Angeles, Chicago, Houston, Philadelphia, Phoenix, San Antonio, San Diego, Dallas och San José har aviserat tidsgräns för användning av fossila bränslen. Storföretag som Google, Apple, Amazon, Microsoft och Facebook har hakat på.

Ett annat stadsnätverk som uttryckt liknande ambitioner är C40 med i dag 92 storstäder i Afrika, Asien, Europa, Sydamerika och Nordamerika. 12 av städerna, London, LA, Köpenhamn, Barcelona, Quito, Vancouver, Mexico City, Milano, Seattle, Auckland och Kapstaden, har gått längst och har som mål att förbjuda fossila bränslen 2030. Busstrafiken ska vara fossilfri 2025.

På ländernivå har Indien, Frankrike, Storbritannien, Norge och Nederländerna aviserat förbud mot fossildrivna fordon 2030. Norge vill vara där redan 2025. Tysklands regering luftade försiktigt idén i somras. I Sverige har Malmö, Växjö och Jämtland/Härjedalen satt en bortre gräns 2030 för fossila koldioxidutsläpp.

När det svenska Miljöpartiet i förra veckan presenterade sin klimatplan var en punkt förbud mot fossila bränslen 2030. Det är om tolv år och kan tyckas radikalt, men ligger alltså i fas med vad mycket stora befolkningscentra redan har beslutat.

I svensk politisk miljö är förbud ett ovanligt verktyg, kanske är det skälet till att reaktionen på MP:s förslag mest var förvåning, eller som DN skrev: "en utopi".

Svenskarna använder i stället skatt. Ingenting är så lätt att driva igenom och argumentera hem som miljöskatter. Skatt kan vara effektivt som styrmedel, men oftast inte. Bränsleskatterna har till exempel inte minskat användningen av utsläppsbilar eftersom köpviljan är så stor. Folk tar gärna bilen fast det är dyrt. Relativt köpkraften är bensinpriset fortfarande lågt, det har faktiskt legat still sedan 1950-talet.

Bränsleskatter slår hårdast mot låginkomsttagare som måste ha bil. Svensk landsbygd är bilburen på grund av att alternativen är orimliga, men skatten är densamma i småstad som storstad, för rik och fattig, och mycket orättvis.

Att beskattning av fossila bränslen skulle göra att trafikslagen "bär sina klimatkostnader" är rent bedrägeri. De är inte i närheten av att kompensera för de klimatrisker som tornar upp sig och logiken att man ska släppa ut koldioxid för att finansiera skadorna på grund av utsläppen är bisarr. Inkomsten från koldioxidskatt och punktskatter går rakt in i statskassan och är inte bunden till någon utgiftspost.

Dessutom blir staterna fossilberoende. För en finansminister som den svenska är omställningen till en eldriven fordonspark rena skräcken. Hela reformutrymmet inför valet försvinner. I värsta fall kommer hela skattebördan att flyttas över på eldrivna fordon vilket skadar marknadsmekanismerna för en omställning. I dagsläget är drivmedelskostnaden för elbil under 2 kronor per mil vilket är ett starkt köpargument.

Ur borgerlig synpunkt är höjda skatter alltid svårsmält. Miljöskatterna har accepterats som "marknadsmekanismer", vilket är tveksamt, och instinkten är ändå att säga nej, av helt rimliga skäl. Problemet är att man står svarslös i miljödebatten eftersom man inte har något alternativ än att låta teknikutvecklingen och marknaden ha sin gång.

Moderaterna och alliansens gröna samvete Centerpartiet borde öka motståndet mot miljösocialismen och anamma den globala trenden med förbud. Säg nej till höjda skatter, avisera skarpa förbud en bit fram i tiden så att folk kan skifta fordon och värna skattelättnaderna som kommer i och med den nya tekniken.

Klimatomställningen kan bli en politisk mardröm med skatt på allt som rör sig. Men rätt utformad kan den främja marknadsekonomi, handel, tillväxt, innovationer och inte minst framtidstro. När Stuttgarts ledning målar upp visionen för sin fossilfria stad, Tysklands fordonsindustriella hjärta, 2030 längtar man ju för första gången dit. Sverige skulle kunna göra likadant. 

Nästa regering är bunden av klimatlagen att fatta skarpa beslut för att dramatiskt minska användningen av fossila bränslen. Mandatperioden täcker en tredjedel av den period då 70 procent av utsläppen ska försvinna. Hur S ska göra vet vi: höjd skatt. Hur vill Moderaternas nya ledning göra?


Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?