ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 19 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Ledare Ledare

PM Nilsson: Gör en järnvägspakt, låna och bygg snabbt

  • HANDSLAG. S och M behöver göra upp om en alternativ finansiering av höghastighetsbanan. Foto: Henrik Montgomery

LEDARE. I juli 2014 lanserade alliansen sitt viktigaste vallöfte, det så kallade Sverigebygget. Det var en storstilad investeringsplan för nya bostäder, vägar och järnvägar i hela landet.

Den största delen av satsningen var höghastighetsjärnvägen som skulle knyta ihop alltsammans till en enda arbetsmarknad. Kapaciteten skulle upp och restiderna ner. Byggandet skulle inledas 2017 och vara klart 2035. Tågen skulle gå 320 km/h.

Sverigebygget vann inte valet men den uppföljande Sverigeförhandlingen, ledd av Reinfeldts gamla statssekreterare HG Wessberg, fortsatte att arbeta även under den nya regeringen och kunde efter några år presentera huvuddragen i sin plan. Resultatet är i dag landets största bostadsprojekt i de kommuner som kommer få stationer längs den nya stambanan.

Men prislappen är hög och det har fått de forna järnvägsbyggarpartierna att tveka. Om man ska finansiera bygget inom den befintliga ramen för infrastruktur, det vill säga bygga i mån av utrymme, tar det mer än 70 år. Den samhällsekonomiska vinsten blir då tveksam. Kommunerna väntar med att bygga. Tågoperatörerna investerar inte i ett höghastighetssystem. Arbetsmarknaden får inga dynamiska effekter av att storstäderna knyts samman.

Därför har Wessberg fått ett utökat uppdrag för att utreda alternativa finansieringsformer. I december ska han berätta för infrastrukturminister Tomas Eneroth vad han har kommit fram till, men det är ingen hemlighet att han i likhet med Trafikverket och de flesta experter förespråkar en lånefinansiering.

Statsfinansiellt är en lånefinansiering inga problem. Sverige har i dag ett kompakt förtroende på obligationsmarknaden och kan låna på tio år med 1 procents ränta. Vi har en av EU:s lägsta statsskulder och den går mot noll. Om man skulle ge Riksgälden i uppdrag att successivt låna upp byggkostnaden under byggperioden, säg 20 år, blir det 1 miljard i månaden. Det skulle knappt märkas i hanteringen.

Och om man öronmärker obligationerna skulle marknaden jubla. Pensionsfonder världen över skriker efter tydliga infrastrukturprojekt. Marknaden gillar länder som vill satsa framåt.

Problemet är snarare politiskt. Magdalena Andersson skrämde slag på Anders Borg när hon med socialdemokratins hela perssonska 1990-talstyngd attackerade honom för ökande budgetunderskott. Trots att han nyss hade klarat den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet hade han svårt att försvara sig i ett debattklimat där den som är satt si skuld bör skämmas, i alla fall inte vara finansminister. Och efter valet började M låta likadant, och tar varje tillfälle i akt att kritisera sittande regering för vårdslöshet med finanserna. Det är den svenska oppositionens lika givna som uppgivna gest.

Men Andersson är slug. Hon har, visserligen i mycket försiktiga ordalag, öppnat för lånefinansiering. Möjligen siktar hon på att göra om alliansens storsatsning men med namnet Samhällsbygget, knyta till sig järnvägsentusiasterna i Centerpartiet, slå ännu en kil mellan allianspartierna och lämna M och SD kvar som bilkramare.

Därför är Moderaternas finstilta öppning under förra veckans stämma intressant, främst uppmärksammat av Lars Näslund i moderata Borås Tidning. För första gången öppnar M tydligt för lånefinansiering, eller ”alternativ finansiering” som man skriver. Efter en intervju med M-ledaren spår Näslund en uppgörelse mellan M och S.

För att det ska ske krävs att både M och S ger upp sitt favoritvapen och tillsammans utnyttjar landets goda statsfinansiella läge, inte bara som ”skyddsvall” eller ”lada” i dåliga tider, utan för att bygga en ny infrastruktur. Om svenska städer de kommande 50 åren expanderar med järnväg som bas kommer de att byggas tätt, attraktivt och hållbart. Om de byggs med bil som grundtransport blir de helt annorlunda, mindre lönsamma, med sämre värderingar och färre möjligheter. Och det blir ingen skillnad om bilen går på el eller kör på egen hand.

Bygg för 320 km/h, lägg så mycket som möjligt på betongstolpar så bönder, älg och vandrare kan passera under. Makadambäddar skakar, gör större sår i landskapet och är dyra i underhåll.

Tyck till