1515

PM Nilsson: Flygets och bilens säkerhet är en succé

2017 var ett historiskt år för flygbranschen. Trots rekordmånga flighter, 38 miljoner, och lika rekordmånga passagerare, drygt 4 miljarder, hände inte en enda olycka. Under året dog folk i flygkrascher med mindre flygplan men inte ett enda jetplan i reguljärt trafikflyg kraschade.

Under 2017 inträffade inte en enda krasch med reguljärt jetflyg.
Under 2017 inträffade inte en enda krasch med reguljärt jetflyg.Bild:Hasse Holmberg

Orsaken är ett många decennier långt arbete som tålmodigt och i detalj förbättrat flygplanen, piloternas utbildning, flygplatserna och flygledning. Varje större och mindre olycka och varje incident har utretts och vidarerapporterats och internationaliserats via bolagens och staternas nätverk och höjt nivån i tidigare farliga flygländer.

Flyg är i dag det säkraste masstransportmedlet för persontrafik. Risken för att råka ut för en flygkrasch är 1 på 16 000 000.

Det är en fantastisk prestation.

Säkraste året någonsin även för biltrafik.
Säkraste året någonsin även för biltrafik.Foto:CHRISTINE OLSSON / TT

2017 råkar också vara ett historiskt säkert år för svensk biltrafik. Antalet omkomna i olyckor på svenska vägar var det lägsta i modern tid, 254 personer, trots att antalet bilar på vägarna var historiskt hög.

På 1960- och 70-talet dog 1300 personer om året i trafikolyckor.

Trafiksäkerhetsarbetet liknar flygets resa. Obligatorisk besiktning, bilbälteslag, hastighetsgränser, krav på mönsterdjup, lag om varselljus, sänkt gräns för rattfylleri och bättre körkortsutbildning fick i kombination med bättre bilar hyfs på förare. 

Sedan kom mitträcke, räfflade vägrenslinjer, 2+1-vägar och rondeller i stället för korsningar och kunskapsspridning via dåvarande Trafiksäkerhetsverket.

Både flygets och bilens allt bättre säkerhet är en berättelse om en gradvis civilisering. Dåliga vanor förhindras eller förbjuds.

Claes Tingvall lanserade nollvisionen 1995 som säkerhetsdirektör på Trafikverket.
Claes Tingvall lanserade nollvisionen 1995 som säkerhetsdirektör på Trafikverket.Foto:SÖREN ANDERSSON

En eftertanke är att båda processerna har skett under en ganska kritisk diskussion. Under flygets succéår har debatten dominerats av lågprisbolagens påstådda säkerhetsrisker, som visade sig vara noll. Bilbälten, mittvajrar och nolltolerans mot promillen har mötts mer av motstånd än applåder. När Trafikverkets dåvarande säkerhetsdirektör Claes Tingvall lanserade sin nollvison 1995 blev han närmast utskrattad. Lite trafikdöd får man tåla i ett modernt industriland. Men han fick rätt, från början till slut.

En annan gemensam nämnare är att internationalisering av kunskap och rutiner har stor verkan. Rätt åtgärd är viktigare än mer resurser.


Innehåll från XenitAnnons

Virtuella skrivbord, lösningen för den hybrida arbetsplatsen

Xenits medarbetare Isabella Sinik Tinnberg och Jimmy Dao
Xenits medarbetare Isabella Sinik Tinnberg och Jimmy Dao

Allt fler företag har efter pandemin öppnat upp för en hybrid arbetsplats där medarbetarna kan mixa kontor- och hemmaarbete som de själva önskar. Den ökade friheten att kunna arbeta varifrån man vill ställer nya krav på företags IT. Krav som många företag saknar digitala lösningar för att möta.

– För två år sedan kunde ingen förutspå hur otroligt viktigt det skulle bli för företag att erbjuda en säker och enkel distansarbetsplats i molnet. När allt fler nu går mot att erbjuda sina medarbetare en hybrid arbetsplats även efter pandemin måste företag investera i rätt teknologier med bättre förutsättningar för ökad flexibilitet. Där är virtuella skrivbord en väldigt bra lösning för många. Virtuella skrivbord leder till flexibilitet och skalbara kostnader för verksamheten utan att tumma på medarbetarnas upplevelse eller säkerhet, säger Linus Lindström, vd på Xenit.

Xenit är ett av de främsta företagen i Sverige inom virtuella skrivbord i Microsoft Azure. Ett virtuellt skrivbord är ett skrivbord som man kan komma åt var som helst, när som helst och från vilken enhet som helst med alla program och applikationer man behöver i sitt arbete.

Läs mer om Xenits tjänst för virtuella skrivbord. 

– Det är viktigt att erbjuda sina medarbetare ett flexibelt arbetssätt och samtidigt skydda sin organisations data, applikationer, enheter och nätverk från cyberhot.  Med virtuella skrivbord i Azure får användarna ökad frihet i hur de vill arbeta samtidigt som verksamhetens IT får skalbara kostnader, ökad säkerhet och centralstyrda tillgångar. Virtuella skrivbord har även en positiv påverkan på verksamheters hållbarhetsarbete, dels genom molnbaserade lösningar, och dels genom att livslängden på enheterna förlängs med upp till 40%, fortsätter Linus Lindström, vd på Xenit.

Xenit är guldpartner till Microsoft som erbjuder en flexibel Virtual Desktop Infrastructure plattform i molnet. En plattform som ska kunna tillgodose så gått som alla användarscenarion.

– I Sverige bygger vi världens mest hållbara datacenters, det gör vi för att med rätt teknik kan vi tillsammans accelerera omställningen till en mer hållbar framtid. Med Microsoft som din molnpartner är du säker på att ditt val är hållbart, därför gläder det mig att Xenit är en samarbetspartner som nyttjar Microsofts molnplattform för att skapa nya affärsmöjligheter för svenska företag, säger Therése Treutiger, Director Global Partner Solutions & Innovation

Gratis guide: Så löser du 6 IT-utmaningar för morgondagens flexibla arbetsplats

 

Mer från Xenit

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xenit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?