ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 20 JAN Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

PM Nilsson: Flygets och bilens säkerhet är en succé

  • Under 2017 inträffade inte en enda krasch med reguljärt jetflyg. Foto: Hasse Holmberg

2017 var ett historiskt år för flygbranschen. Trots rekordmånga flighter, 38 miljoner, och lika rekordmånga passagerare, drygt 4 miljarder, hände inte en enda olycka. Under året dog folk i flygkrascher med mindre flygplan men inte ett enda jetplan i reguljärt trafikflyg kraschade.

Orsaken är ett många decennier långt arbete som tålmodigt och i detalj förbättrat flygplanen, piloternas utbildning, flygplatserna och flygledning. Varje större och mindre olycka och varje incident har utretts och vidarerapporterats och internationaliserats via bolagens och staternas nätverk och höjt nivån i tidigare farliga flygländer.

Flyg är i dag det säkraste masstransportmedlet för persontrafik. Risken för att råka ut för en flygkrasch är 1 på 16 000 000.

Det är en fantastisk prestation.

  • Säkraste året någonsin även för biltrafik. Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

2017 råkar också vara ett historiskt säkert år för svensk biltrafik. Antalet omkomna i olyckor på svenska vägar var det lägsta i modern tid, 254 personer, trots att antalet bilar på vägarna var historiskt hög.

På 1960- och 70-talet dog 1300 personer om året i trafikolyckor.

Trafiksäkerhetsarbetet liknar flygets resa. Obligatorisk besiktning, bilbälteslag, hastighetsgränser, krav på mönsterdjup, lag om varselljus, sänkt gräns för rattfylleri och bättre körkortsutbildning fick i kombination med bättre bilar hyfs på förare. 

Sedan kom mitträcke, räfflade vägrenslinjer, 2+1-vägar och rondeller i stället för korsningar och kunskapsspridning via dåvarande Trafiksäkerhetsverket.

Både flygets och bilens allt bättre säkerhet är en berättelse om en gradvis civilisering. Dåliga vanor förhindras eller förbjuds.

  • Claes Tingvall lanserade nollvisionen 1995 som säkerhetsdirektör på Trafikverket. Foto: SÖREN ANDERSSON

En eftertanke är att båda processerna har skett under en ganska kritisk diskussion. Under flygets succéår har debatten dominerats av lågprisbolagens påstådda säkerhetsrisker, som visade sig vara noll. Bilbälten, mittvajrar och nolltolerans mot promillen har mötts mer av motstånd än applåder. När Trafikverkets dåvarande säkerhetsdirektör Claes Tingvall lanserade sin nollvison 1995 blev han närmast utskrattad. Lite trafikdöd får man tåla i ett modernt industriland. Men han fick rätt, från början till slut.

En annan gemensam nämnare är att internationalisering av kunskap och rutiner har stor verkan. Rätt åtgärd är viktigare än mer resurser.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.