1515

PM Nilsson: Bilen blir den nya vitvaran

En ny tvättmaskin är ett praktiskt underverk. Den är tyst, energisnål, slösar inte med vatten och har specialprogram för varje tänkbart klädesplagg. Dessutom är den billig att köpa och snurrar i 15 år.

 

 

Bild:TT/Di

Men själva maskinen är tekniskt ungefär densamma som förr. Elmotorn har visserligen förfinats, men det är i grund och botten samma teknik som får magnetspolarna att gå runt.

De förbud mot utsläppsbilar som nu kommer från alla jordens hörn, senast i förra veckan från Kina, förebådar en mycket stor omställning, inte bara av bilpark och städer, utan också av industrierna och ekonomierna.

Att bygga en modern förbränningsmotor är ingenjörskonst på mycket hög nivå. Det har tagit 100 år av utvecklingsarbete för att nå dagens hypereffektiva maskiner. Många generationer ingenjörer har gått igenom varje millisekund av vevstakens rörelse i kolven och av kraftöverföringens olika moment ut till hjulen.

När detta byts ut mot elmotorer förloras en hel värld. Massvis av kunskap behövs inte längre. Och därmed behöver konsumenterna inte betala för den. Biltillverkarna går från att vara på toppen av ekonomin till att producera ganska enkla maskiner, rimligen i allt större serier och allt billigare i drift och inköp och allt bättre, det vill säga alltmer lik vitvarubranschen.

Just nu är elbilen dyr och exklusiv, det känns som att köra en Iphone. Men rent organiskt är tekniken på grund av sin enkelhet dömd att leva ett prispressat liv, befriat från alla de irrationella känslor som omger traditionella bilmärken. Man kan invända att batteritillverkningen kommer att bli det nya tekniska hjärtat, men även den processen lämpar sig för hårt automatiserad masstillverkning.

På samma sätt kommer den självkörande tekniken att vara industriellt annorlunda än den mekaniska förbränningsmotorns. Kvalificerade sensorer, igenkänningssystem och interaktion med människan är komplicerade men ändå snart i var mans och kvinnas ficka. De nya mobiltelefonmodellerna är dyra att utveckla men skalbarheten och den mördande konkurrensen från Asien trycker på sikt ner priset till tvättmaskinsnivå.

Därtill har digitaliseringens nya superindustrier än så länge koncentrerats till några globala kraftcentrum, främst på den amerikanska västkusten, som står för huvuddelen av utvecklingen. Svenskar och finländare blir glada när några av jättarna förlägger sina serverhallar i den nordiska kylan, men den egentliga verksamheten och värdeskapandet sker någon helt annanstans än i Luleå och Fredrikshamn. Om framtidens bilar kommer att köra själva finns det klara poänger med mycket storskaliga system med enorma mängder aggregerad data. Gissa vilka bolag som kan konkurrera om den rollen.

Stuttgart, en av världens tre viktigaste städer för biltillverkning, hemort för Porsche och Mercedes, rankades på 1980-talet som Europas rikaste stad. De vita strecken i övergångsställena byggdes av italiensk marmor från Carrara, Michelangelos favoritmaterial. Staden byggdes för bilen.

I dag kämpar Stuttgart för att inte bli ett nytt Detroit, det vill säga för sitt liv.

Borgmästaren är miljöpartist, liksom regeringschefen och transportministern i stadens delstat, Baden Württemberg. Och de har bestämt sig. Biltillverkarnas fusk med avgastesterna var droppen. I somras väckte stadsledningen global uppmärksamhet när man sällade sig till raden av städer som tänker införa förbud mot dieselmotorer.

Detta är slutet för bilindustrin som vi känner den, skrev Der Spiegel i augusti och jämförde med klocktillverkningen i Schwarzwald. Där arbetade förr 30 000 världsledande finmekaniker, sedan kom digitalklockan och quartz-uret. I dag arbetar 1000 personer i regionens fortfarande världsberömda klocktillverkning.

Stuttgarts nya drömfabrik är ett gigantiskt projekt kallat Stuttgart 21. Med en helt ny centralstation i centrum och 30 kilometer nya tunnlar till en kostnad av 65 miljarder kronor ska staden bygga in sig i det framväxande europeiska höghastighetstågnätet. När det är klart ska man kunna cykla ner till stationen och nå Paris på tre timmar. München är 56 minuter bort.

Daimler försöker hänga med och har anställt en professor i kulturarbete för att leda utvecklingen av framtidens transportsystem. Biljättens skisser av framtidens Stuttgart liknar mer en park än en stad. Varje yta är belagd med solceller, på taken hänger trädgårdarna likt Babylon, i luften glider glaskapslar på en linbana, några få elbilar smyger längs gatan. Vilken roll Daimler ska spela är oklart, men den är annorlunda jämfört med i dag. Allt är annorlunda.

Därmed är villkoren för tysk ekonomi annorlunda. Näst efter bostad är bilköp den största hushållsavgiften, särskilt om man väljer Mercedes. Den betalningsviljan kommer att försvinna.

I Sverige, med en av Europas tyngsta biltillverkande regioner, tycks medvetenheten om förändringen i transportsektorn låg. Man tvekar om höghastighetstågen och i Göteborg tror man att skiftet från förbrännings- till elmotor till och med kan höja förädlingsvärde och pris. Glöm det.


Innehåll från Atos MedicalAnnons

Innovativa produkter från Hörby förbättrar livet för patienter över hela världen

Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer, Diana Tieger, Development Manager och Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality, på Atos Medical.
Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer, Diana Tieger, Development Manager och Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality, på Atos Medical.

Som internationell aktör, med rötterna fast förankrade i skånska Hörby, skapar Atos Medical innovativa produkter för personer som genomgått en canceroperation där struphuvudet har blivit borttaget vilket leder till att man måste andas genom ett hål i halsen, ett så kallat stoma. Produkterna tas fram i ett unikt och nära samarbete med användarna.

– Målet med vårt innovationsarbete är att hjälpa våra användare att gå tillbaka till hur livet var innan operation. Vi utvecklar våra produkter i nära samarbete med kliniker och användare, vilket är ganska unikt inom medtechbranschen. Användarna ger oss idéer, input och en bättre förståelse för hur vi ska utveckla våra produkter. Det ger oss kunskap, men skapar även en stolthet hos våra medarbetare när de ser vilken skillnad våra produkter gör, berättar Diana Tieger, Development Manager. 

Atos Medical är globalt marknadsledande med produkter som hjälper personer som andas genom ett stoma men utvecklingsarbetet sker i skånska Hörby. Där utvecklas produkter som möjliggör ett mer naturligt tal och en förbättrad lunghälsa anpassade till dygnets och vardagens olika tillfällen.  

– Vi har våra rötter här, och trots en stark tillväxt har vi lyckats behålla den nära och familjära känslan. Det är en viktig del i vår framgång. Vår närhet till Lund och Öresundsregionen gör också att vi har kunnat skapa en bra blandning av nya talanger och medarbetare med lång erfarenhet, säger Martin Richardson, Senior Vice President Operations & Quality.

Ett sätt att förbättra utvecklingsarbetet har varit att behålla kritiska produktionssteg i Hörby. 

– På så sätt har vi byggt upp en hög kompetens in-house, och en stor förståelse för hur vi ska kunna utveckla våra produkter. Med forskning och utveckling nära produktionen kan vi snabbt justera och utveckla våra produktionsprocesser, förklarar Diana Tieger. 

Det har också lett till att Atos Medical gått från en väldigt tekniskt driven utveckling till en mer användarcentrisk. 

– Internationellt ser vi fortfarande förvånansvärt många personer med ett stoma som inte har tillgång till hjälp och det är en stor drivkraft för oss. Vi ska driva vår tillväxt genom utveckling av befintliga produktområden, men även genom expansion till nya där vi kan göra skillnad för fler människor, avslutar Ulrik Berthelsen, Chief Commercialization & Innovation Officer.

Om Atos Medical
I skånska Hörby utvecklar och producerar Atos Medical sedan 1986 produkter för människor som lever med ett stoma. Bolaget är verksamt i 75 länder med direktförsäljning i 25 länder och har cirka 880 anställda, varav cirka 200 i Sverige. Huvudkontoret finns sedan 2015 i Hyllie. I slutet av 2020 lanserades Provox® Life™, en helt ny generation produkter. 

www.atosmedical.com

Läs mer om Atos Medical och vår nya generation produkter, Provox® Life™ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atos Medical och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?