Annons

PM Nilsson: Bilen blir den nya vitvaran

En ny tvättmaskin är ett praktiskt underverk. Den är tyst, energisnål, slösar inte med vatten och har specialprogram för varje tänkbart klädesplagg. Dessutom är den billig att köpa och snurrar i 15 år.

 

 

Bild:TT/Di

Men själva maskinen är tekniskt ungefär densamma som förr. Elmotorn har visserligen förfinats, men det är i grund och botten samma teknik som får magnetspolarna att gå runt.

De förbud mot utsläppsbilar som nu kommer från alla jordens hörn, senast i förra veckan från Kina, förebådar en mycket stor omställning, inte bara av bilpark och städer, utan också av industrierna och ekonomierna.

Att bygga en modern förbränningsmotor är ingenjörskonst på mycket hög nivå. Det har tagit 100 år av utvecklingsarbete för att nå dagens hypereffektiva maskiner. Många generationer ingenjörer har gått igenom varje millisekund av vevstakens rörelse i kolven och av kraftöverföringens olika moment ut till hjulen.

När detta byts ut mot elmotorer förloras en hel värld. Massvis av kunskap behövs inte längre. Och därmed behöver konsumenterna inte betala för den. Biltillverkarna går från att vara på toppen av ekonomin till att producera ganska enkla maskiner, rimligen i allt större serier och allt billigare i drift och inköp och allt bättre, det vill säga alltmer lik vitvarubranschen.

Just nu är elbilen dyr och exklusiv, det känns som att köra en Iphone. Men rent organiskt är tekniken på grund av sin enkelhet dömd att leva ett prispressat liv, befriat från alla de irrationella känslor som omger traditionella bilmärken. Man kan invända att batteritillverkningen kommer att bli det nya tekniska hjärtat, men även den processen lämpar sig för hårt automatiserad masstillverkning.

På samma sätt kommer den självkörande tekniken att vara industriellt annorlunda än den mekaniska förbränningsmotorns. Kvalificerade sensorer, igenkänningssystem och interaktion med människan är komplicerade men ändå snart i var mans och kvinnas ficka. De nya mobiltelefonmodellerna är dyra att utveckla men skalbarheten och den mördande konkurrensen från Asien trycker på sikt ner priset till tvättmaskinsnivå.

Därtill har digitaliseringens nya superindustrier än så länge koncentrerats till några globala kraftcentrum, främst på den amerikanska västkusten, som står för huvuddelen av utvecklingen. Svenskar och finländare blir glada när några av jättarna förlägger sina serverhallar i den nordiska kylan, men den egentliga verksamheten och värdeskapandet sker någon helt annanstans än i Luleå och Fredrikshamn. Om framtidens bilar kommer att köra själva finns det klara poänger med mycket storskaliga system med enorma mängder aggregerad data. Gissa vilka bolag som kan konkurrera om den rollen.

Stuttgart, en av världens tre viktigaste städer för biltillverkning, hemort för Porsche och Mercedes, rankades på 1980-talet som Europas rikaste stad. De vita strecken i övergångsställena byggdes av italiensk marmor från Carrara, Michelangelos favoritmaterial. Staden byggdes för bilen.

I dag kämpar Stuttgart för att inte bli ett nytt Detroit, det vill säga för sitt liv.

Borgmästaren är miljöpartist, liksom regeringschefen och transportministern i stadens delstat, Baden Württemberg. Och de har bestämt sig. Biltillverkarnas fusk med avgastesterna var droppen. I somras väckte stadsledningen global uppmärksamhet när man sällade sig till raden av städer som tänker införa förbud mot dieselmotorer.

Detta är slutet för bilindustrin som vi känner den, skrev Der Spiegel i augusti och jämförde med klocktillverkningen i Schwarzwald. Där arbetade förr 30 000 världsledande finmekaniker, sedan kom digitalklockan och quartz-uret. I dag arbetar 1000 personer i regionens fortfarande världsberömda klocktillverkning.

Stuttgarts nya drömfabrik är ett gigantiskt projekt kallat Stuttgart 21. Med en helt ny centralstation i centrum och 30 kilometer nya tunnlar till en kostnad av 65 miljarder kronor ska staden bygga in sig i det framväxande europeiska höghastighetstågnätet. När det är klart ska man kunna cykla ner till stationen och nå Paris på tre timmar. München är 56 minuter bort.

Daimler försöker hänga med och har anställt en professor i kulturarbete för att leda utvecklingen av framtidens transportsystem. Biljättens skisser av framtidens Stuttgart liknar mer en park än en stad. Varje yta är belagd med solceller, på taken hänger trädgårdarna likt Babylon, i luften glider glaskapslar på en linbana, några få elbilar smyger längs gatan. Vilken roll Daimler ska spela är oklart, men den är annorlunda jämfört med i dag. Allt är annorlunda.

Därmed är villkoren för tysk ekonomi annorlunda. Näst efter bostad är bilköp den största hushållsavgiften, särskilt om man väljer Mercedes. Den betalningsviljan kommer att försvinna.

I Sverige, med en av Europas tyngsta biltillverkande regioner, tycks medvetenheten om förändringen i transportsektorn låg. Man tvekar om höghastighetstågen och i Göteborg tror man att skiftet från förbrännings- till elmotor till och med kan höja förädlingsvärde och pris. Glöm det.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Törngren Magnell & Partners AdvokatfirmaAnnons

Advokatfirman som fortsätter att växa trots kristider

Törngren Magnell & Partners Advokatfirma (TM & Partners) växlar upp trots att världen befinner sig i en osäker ekonomisk verklighet. En expansion som bland annat yttrar sig i namnbytet till TM & Partners, nya större lokaler och ny senior kompetens inom bland annat obeståndsrådgivning vilket gör erbjudandet inom kristidsrådgivning både relevant och komplett. 

TM & Partners startades 2006 och var då en transaktionsinriktad byrå med M&A, Bank & Finans och Kapitalmarknad som kärnområden. Nu är byrån bra mycket mer än en ”transaktionsboutique”. 

– Vi har växt kontinuerligt genom att addera det vi bedömer ger mervärde till våra klienter. Alltid med fokus på att individerna vi knyter till oss är lagspelare. Sedan starten har vi lagt till specialistgrupper inom Fastighetsrätt, Infrastruktur & Entreprenad, Tvistlösning och Arbetsrätt. Under det senaste året har vi dessutom kompletterat med delägarkompetens inom Obestånd & Rekonstruktion och Tech, två sektorer med stor framtidspotential, säger Kristoffer Stråth, Managing Partner.

Byråkultur som skapar framgång 

Många av byråns aktuella uppdrag är i nuläget kopplade till den rådande konjunkturomställningen, vilket har ställt krav på att kunna stötta i transaktioner som kräver en bredare kompetens än normalt. Likviditetsproblem och risk för obestånd är en verklighet för många företag just nu.

– Vår satsning på Rekonstruktion & Obestånd, tillsammans med vår tidigare kompetens inom M&A samt Bank & Finans, har gjort att vi har kunnat förena kärnverksamheten med den specialistkunskap som krävs idag. Vi erbjuder nu hela kedjan i vår obeståndsrådgivning inklusive konkursförvaltarskap genom rekryteringen av den erfarne obeståndsadvokaten Bill Kronqvist som leder Rekonstruktion & Obeståndsgruppen tillsammans med Peter Törngren. Satsningen har under våren resulterat i att vi verkligen kunnat vara behjälpliga vid förvärv med obeståndsproblematik som en särskild utmaning. Ett sådant exempel är vår medverkan i den omtalade räddningsaktionen av Ving-gruppen där bl.a. Peter Törngren och jag själv arbetade tillsammans med Vaiva Eriksson, som ledde transaktionsteamet, säger Sten Hedbäck, Partner (M&A).  

Natalie Bretz, Partner (Fastighetsrätt, Infrastruktur & Entreprenad), framhåller att den väletablerade ”true partnership”-strukturen, som innebär att delägarnas ersättning inte är kopplad till individuell intjäning, medfört att firman jämförelsevis enkelt har kunnat strukturera om och förstärka där behov uppstått. 

– Vi tror starkt på att true partnership resulterar i bästa möjliga rådgivning för våra klienter, eftersom intern konkurrens minimeras. Ett lyckligt utflöde av detta är också att vi som firma kan vara snabbfotad när det gäller investeringar och anpassningar för framtiden. Som exempel står vi mitt i pandemin och lanserar en satsning på Fintech-området, där två av våra nya delägare Fredrik Gustafsson (Tech) och Eva Sundling (Bank & Finans) leder det arbetet, fyller Kristoffer Stråth i.  

– Den stora satsning byrån gjort de senaste åren på fastighetssidan har varit lyckosam. Fastighetsmarknaden är alltjämt likvid, fastigheter är på lång sikt alltid ett bra investeringsslag, och vi ser positivt på resten av året, säger Natalie Bretz.

Spetsad kärnverksamhet i fokus

TM & Partners har haft ett särskilt högt tryck i sin Bank- och Finansverksamhet under våren och sommaren, och det tycks inte ske någon avmattning inför hösten. Är det osäkra tider behöver både banker och låntagare se över hur de kan hantera situationen på kort- och lång sikt. 

– Vår verksamhetsbredd, med ett mycket starkt erbjudande inom Bank- och Finansområdet, samt att vi levererar relevant och senior rådgivning gör oss till en trygg partner i transaktioner och kan ge klienterna ett försteg oavsett bransch och komplexitet i transaktionen, säger Cecilia Rudels, Partner (Bank & Finans). Dessutom har vi relevant erfarenhet sedan finanskrisen 2008-2009 och är väl positionerade inte bara för att hantera nya transaktioner, utan även för att hantera insolvenssituationer genom pantrealisationer eller andra proaktiva åtgärder. 

Läs mer på www.tmpartners.se 

Om TM & Partners

TM & Partners har de senaste åren expanderat kraftigt med nya delägare och verksamhetsområden samtidigt som man har lyckats vinna både klienters och andra ledande advokatbyråers respekt och förtroende. TM & Partners har idag fler än 65 anställda och 17 delägare, som alla arbetar vid byråns kontor på Jakobs Torg 3. 

Kontakt: Kristoffer Stråth, Managing Partner
kristoffer.strath@tmpartners.se
08-400 283 00

 

Mer från Törngren Magnell & Partners Advokatfirma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Törngren Magnell & Partners Advokatfirma och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?