ANNONS:
Till Di.se

PM Nilsson: Alliansen ska ta chansen och göra tåget till sitt

  • DET VAR DÅ DET. Höghastighetståget lanserades av alliansen 2014. Nu har regeringen kommit överens och vill förhandla med oppositionen. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

LEDARE. Plötsligt lossnade det. I alla fall i regeringen. Miljöpartiet och Socialdemokraterna meddelade på tisdagsmorgonen att de är överens om principerna för nya banvallar för höghastighetstågen. 

Exakt om vad återstår att se, men enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) handlar det om att järnvägen ska byggas i ett svep och att kostnaderna ska ha ett tak. 

Regeringen bjuder nu in de andra partierna för att nå en så bred enighet som möjligt.

Det är en chans för de fyra allianspartierna att återgå till sitt eget och bättre jag.

Höghastighetsjärnvägen lanserades av alliansen inför valet 2014 som det centrala projektet i det så kallade Sverigebygget. Nya bostäder, nya broar, nya tunnlar och ny räls skulle gjuta nytt mod i svenskarna efter finanskrisen.

Förnuftsmässigt var det egentligen rena självklarheter. Sverige hade underinvesterat i infrastruktur i decennier och befolkningen hade växt mycket mer än prognoserna. Även antalet tågresenärer hade växt mer än vad man planerat för. Tågen var fulla med folk och led svårt av förseningar på grund av den slitna anläggningen. Nedrivna kontaktledningar blev ett nytt begrepp i nyhetsflödet.

Men även politiskt hade höghastighetstågen fått ett skimmer över sig. De blev MP:s sätt att för första gången träda in i tillväxtens och högteknologins värld och locka välutbildade teknikvänliga storstadsbor. Och de Nya moderaterna såg en chans att släppa sitt beroende av bilister och få en urban, grön och framtidsinriktad aura. Kanske skulle till och med unga cyklande storstadskvinnor rösta moderat.

Sedan kom Krimkrisens efterverkningar, den akuta flyktingkrisen, skjutningarna, terrordåd och Sverige gick in i en israelisk politisk stämning. Framtiden blev hotfull. Alla ljusa horisonter förmörkades. Alla politiker som ville uppfattas som seriösa talade om försvar, polis och vikten av gränsvakt mot Danmark. Eftersom ingen ville till framtiden och eftersom även befolkningsutvecklingen uppfattades som hotfull utnämndes höghastighetsbanan till utopism, dessutom dyr och olönsam. Moderaterna hoppade av, liksom Liberalerna. Halva S ville inte. Finansministern ville absolut inte.

Men Sverigeförhandlingarna under ledning av Fredrik Reinfeldts tidigare statssekreterare HG Wessberg, som fortsatte sitt arbete även under S-MP-regeringen, presenterade till slut sitt resultat hösten 2017. Höghastighetsjärnvägen ska byggas sammanhållet i ett svep, för 320 km/h och till större delen lånefinansieras. Och efter många månaders tvekan tycks nu regeringen delvis ha tagit det till sig.

Det ger oppositionen möjligheten att ta initiativ och driva upp projektet till rätt hastighet. Om man ska göra något är det lika bra att göra det ordentligt. Centerpartiet har likt MP aldrig övergett idén om ny, snabb järnväg och delar Sverigeförhandlingarnas syn på finansiering. KD svängde i förra veckan och sa ja. L kommer ändra sig. Frågetecknet finns hos M.

Man ska ha respekt för samhällsekonomiska kalkyler. Men de är ett sätt att fånga upp vissa parametrar. Andra utelämnas, till exempel alternativet.

Om ett kvarts sekel kommer nära tio miljoner människor att bo i triangeln mellan Malmö, Göteborg och Stockholm. Hur ska de röra sig? Alternativet till mer och snabbare järnväg är dyrt och dåligt: sexfiliga motorvägar och snabb tillväxt av flygtrafiken på Arlanda, Sturup och Landvetter. Ett sådant transportflöde, även med elbil, skapar glesa Sollentunaliknande städer. Rälsburet transportflöde skapar täta och sammanhållna städer, som Stockholm innanför tullarna. De är mer värdefulla, mer attraktiva, har högre tillväxt och är lättare att bygga på ett hållbart sätt.

Och den politiska kalkylen kvarstår. Det finns i dag inte ett enda ljust politiskt projekt. Till och med befolkningsökningen har omvandlats till negativa kostnadsposter. Vi är ett tiomiljonersland nu. Anställ fler poliser, köp fler ubåtar och stridsflyg. Och rulla ut räls över landet och bygg städerna större, bättre och högre.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies