Annons

Planera efter Norge

En fråga som återkommer under coronakrisen är varför Sverige agerar annorlunda än till exempel Norge och Danmark, samt en rad andra EU-länder som stänger skolor, universitet, restauranger, gränser etcetera. Den svenska krishanteringen har hittills varit mycket mer återhållsam.

STATSMINISTER. Norges regeringschef Erna Solberg meddelade i torsdags långtgående åtgärder för att hejda epidemins hastighet. Hennes Folkhälsoinstitut räknar med att 42 procent av befolkningen kommer att smittas under året.
STATSMINISTER. Norges regeringschef Erna Solberg meddelade i torsdags långtgående åtgärder för att hejda epidemins hastighet. Hennes Folkhälsoinstitut räknar med att 42 procent av befolkningen kommer att smittas under året.Foto:Fredrik Hagen

Det kanske finns goda skäl för det. Att som lekman ge smittskyddsråd utöver handtvätt är vanskligt. Tids nog får vi svar på vilka åtgärder som var effektiva när. Och alla åtgärder för att hindra och försena smittan ska vägas mot skador på samhälle och ekonomi.

Men för att förstå vad som händer våren 2020, särskilt om man har ansvar för kapital och företag, är det bra att veta hur andra länder tänker eftersom de är mer representativa.

Norges Folkhälsoinstitut bjöd i torsdags på ett ypperligt tillfälle när man publicerade sin tredje rapport om coronaepidemin. Dokumentet ”Risikovurdering og respons i Norge Versjon 3” är unikt i omfång, öppenhet och vetenskaplig förankring.

I korthet planerar den norska myndigheten för att 42 procent av befolkningen kommer att smittas av viruset inom ett år, det vill säga 2,2 miljoner personer. 733.000 av dem kommer att bli sjuka, 22.000 kommer att behöva sjukhusvård och 5.500 intensivvård. Dödligheten för hela populationen räknas till under 1 procent, för personer över 70 är den mycket högre.

Norge anser sig vara i inledningen av epidemin. Myndigheten är ”säker på att Norge får en covid-19-epidemi”. Den kommer att nå sin topp under våren och plana ut under sommar och höst. Den går inte att stoppa. Till skillnad från det coronavirus som orsakade sarsutbrottet 2012 anser den norska myndigheten att detta virus smittar även under den symptomfria inkubationstiden, vilket gör det svårare att upptäcka.

All kraft ska därför läggas på att hejda spridningens hastighet, eller platta ut kurvan som man säger. Åtgärderna handlar om att minska varje smittad persons smittoöverföring till andra. Om man lyckas med det kommer vården att klara epidemin bättre och de som behöver kommer att få intensivvård. Om man vidtar rätt åtgärder vid rätt fas i epidemin kan toppen begränsas till att högst 86.000 är smittade samtidigt, 29.000 är sjuka, 1.700 behöver vård och 600 intensivvård. Om man misslyckas kan sjukvården tvingas till otäcka prioriteringar som att avbryta syrgasbehandling för äldre till förmån för yngre.

Norges Folkhälsoinstitut rekommenderar smittminskande åtgärder under hela epidemin, det vill säga tvätta händer, hålla smittade i hemmet, undvika resor till smittade områden.

När epidemin är i inledningsfasen, det vill säga nu, förordar man kontaktminskande åtgärder i befolkningen generellt för att folk som inte vet att de är smittade ska undvika kontakt. Här kommer sådant som stängning av universitet, skolor, arbetsplatser, stora arrangemang och i viss mån kollektivtrafik.

Norges regering tog samma dag som rapporten publicerades beslut om just kontaktminskande åtgärder. Skolor och högre utbildning, restauranger och barer, simhallar, gym och gränser stängs. Detta inte för att stoppa smittan utan för att bromsa förloppet. Bland annat Spanien, Frankrike, Belgien, Österrike, Danmark, Estland, delar av Tyskland och så klart Italien gör samma bedömning av var i epidemin man befinner sig och vilka åtgärder som är lämpliga.

Varför har då Sverige hittills gjort en annan bedömning? Det vet vi inte eftersom den svenska Folkhälsomyndigheten inte argumenterar utförligt för sin linje. Det svenska samhället gör också olika bedömningar på olika nivåer. Sjukvården i Stockholm anser uppenbarligen att regionen har gått in i en epidemi eftersom man inte anser att det längre är meningsfullt att testa personer med symptom. Regeringen har dragit en gräns vid folksamlingar på över 500 personer, vilket mest är symboliskt eftersom smittan sprids i alla folksamlingar. Individer, företag och organisationer tycks agera som om epidemin är i gång och har infört kontaktminskande åtgärder.

Men det framkommer också ett etiskt övervägande som verkar vara unikt svenskt. Statsepidemiologen Anders Tegnell sa i en uppmärksammad intervju med Expressen att eftersom inte alla kan arbeta hemifrån vill han inte rekommendera någon att göra det. Han vet så klart att alla som kan undvika folk bidrar till att hejda smittans förlopp, även för dem som måste vara på jobbet, men rättviseaspekten tycks alltså väga tungt just nu.

Samma attityd hördes hos skolminister Anna Ekström (S) och Folkhälsomyndighetens generaldirektör som inte ville stänga skolor eftersom alla inte kan vara hemma och eftersom vårdpersonal och andra nyckelkategorier inte ska vara hemma och ta hand om friska barn. Det problemet löste Norges regering med att göra undantag för barn till föräldrar som behövs på arbetet, men i Sverige ska individerna exponeras för smittan på ett rättvist sätt. Det finns många goda skäl till att inte stänga skolor, men rättviseskälet är inte ett sådant eftersom alla som stannar hemma hjälper till att bromsa epidemin för alla.

Om man ska spetsa till det skulle man kunna säga att Norge avkräver solidaritet hos de yngre, som får bära en ekonomisk risk, för att skydda de äldre, som bär sjukdomens risker. Sverige väger än så länge in värdegrunder som rättvisa mellan yrkeskategorier. Troligen kommer Sverige att fungera som under flyktingkrisen 2015, det vill säga först hålla fast vid en mer ideologisk hållning för att plötsligt med full kraft göra tvärtom.

Vid sidan av de ideologiska avvägningarna är det norska dokumentet en öppen redovisning av hur många stater tänker just nu och att de planerade åtgärderna kommer att påverka ekonomin under hela året. Tysklands förbundskansler resonerade i liknande termer under förra veckan. Verksamheter kommer stängas och öppnas och oförutsägbarheten är stor. Ryckigheten ökar då den internationella samordningen kommer att vara liten. I EU-systemet är den än så länge obefintlig. Vi är helt i händerna på staterna.

Århundradets ekonomiska kris är definitivt här. Vi som inte arbetar i vården bör göra vad vi kan för att stötta den samt inrikta oss på att minimera skador på ekonomi och samhälle.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från 3ngageAnnons

En ny digital upplevelse där kunden provkör produkten

E-handeln fortsätter att öka, men brottas alltjämt med problemet att köparen inte har möjlighet att känna på produkten på samma sätt som i en fysisk butik.

–Vår plattform passar alla typer av komplexa produkter och ger kunderna fantastiska möjligheter att uppleva produkten med flera sinnen, säger Thomas Krotkiewski, VD och grundare på 3ngage.

Tänk dig att ditt företag kommit på en riktigt smart och banbrytande produkt. Men hur ska du kommunicera detta till marknaden? I tider när digital försäljning blivit dominerande är du ofta hänvisad till att förklara din produkt via bilder, videos och bruksanvisningar på din sajt. Men det blir ju inte samma sak som att köparen får känna och klämma på produkten i verkligheten.

Digital produktupplevelse som revolutionerar

Det är här 3ngages plattform kommer in och ger slutanvändaren eller kunden en digital och interaktiv upplevelse som ligger mycket nära ett fysiskt möte med produkten.

–Visualiseringar finns det många som gör. Det här är någonting helt annat. Här får kunden eller slutanvändaren möjlighet att själv prova produktens mekaniska och digitala funktioner, som om man hade produkten i sin hand, säger Thomas.

Webbaserat för alla komplexa produkter

Plattformen kan användas på alla typer av datorer, telefoner och surfplattor utan VR-utrustning eller andra tillbehör. Det handlar om sällanköpsprodukter från några tusenlappar upp till miljoner. Och i många olika typer av branscher; allt från robotgräsklippare, spishällar och dykklockor för konsumenter till arbetsbelysning för vägmaskiner och sonarer som används av fisketrålare. Ett annat vanligt område är sjukvårdssektorn, exempelvis kompressionsplagg för lipödem eller sensorer som signalerar när en patients blöja ska bytas. (Länkarna leder till exempel att prova)

–Det här är ett utmärkt exempel på hur intuitiv vår plattform är. Den förklarar produkten för vårdgivare i många olika länder, fortsätter Thomas.

Läs mer om 3ngage för industrin här!

Produkten säljer sig själv

Plattformen passar både inom b2b och b2c. När det gäller b2b handlar det i första hand om att slutanvändaren ska förstå hur produkten fungerar. På konsumentsidan är det försäljningen som är i fokus.

–Det här är ett fantastiskt bra sätt att sälja, menar Thomas. Vi behöver inte måla med glassiga bilder eller vackra ord. Man låter istället produkten tala för sig själv så att det blir uppenbart för kunden hur bra den är.

Beteendeforskning visar på goda resultat

Professor Magnus Söderlund vid Handelshögskolan i Stockholm har genomfört en studie av hur 3ngages plattform påverkar mottagarens beteende. Om ett genomsnittligt besök på en digital produktsida varar i 26 sekunder, så stannar besökarna i snitt i tre och en halv minut när produkten presenteras via 3ngage. 

Vidare ökar viljan att köpa med 23 procent, produktförståelsen med 43 procent och produktens upplevda kvalitet med 17 procent.

–Det här är jätteintressanta resultat. Genom att köparens/användarens beteende loggas får man också information som kan användas för att vidareutveckla både presentationen av produkten och själva produkten i sig. 3ngage visar vilka produktfunktioner köparen faktiskt är intresserad av, avslutar Thomas.

Om 3ngage

3ngage låter dig uppleva hur en fysisk produkt är att använda, direkt i webbläsaren. Lösningen riktar sig mot tillverkande företag som ser kundupplevelsen som ett viktigt konkurrensverktyg.

Exempel på kunder:

Essity
Husqvarna
Liebherr
NIBE
TYRI Lights
Suunto

Läs mer om 3ngage här 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med 3ngage och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera