Annons

Paniken sätter mänskligt brobyggande på spel

LEDARE. Ett halvt dygn innan Donald Trump annonserade att USA drar upp vindbryggan mot Europa gled båten med den gyllene bron från Kina, som ska binda samman Gamla stan och Södermalm, in i Stockholm. 

GULDBRO. Samma dag som Stockholmsbörsen föll med 11 procent hade guldbron kommit fram till Stockholms ström, där ska den monteras och bli kvar i 100 år.  En trösterik tanke när orkanerna avlöser varandra på börsen.
GULDBRO. Samma dag som Stockholmsbörsen föll med 11 procent hade guldbron kommit fram till Stockholms ström, där ska den monteras och bli kvar i 100 år. En trösterik tanke när orkanerna avlöser varandra på börsen.Foto:Urban Andersson/TT

Det går knappt att tänka sig en intressantare symbol för det som står på spel, när virus sprider sig över världen, börserna faller handlöst, paniken sprider sig, Trump kämpar för sitt återval och Xi Jinping för sin överlevnad som Kinas härskare.

Slussenprojektet står för allt som kännetecknar den moderna specialiserade kunskapsekonomin. En sliten och otidsenlig trafiklösning som måste byggas om för att hantera växande trafikflöden, i hjärtat av ett land vars själva existens bygger på internationella affärer. Klimathänsyn när avbördningskanaler införs för att minska riskerna för förorening av Mälaren och dricksvattnet för två miljoner människor, om vattnet stiger. Omfattande protester mot det nymodiga utseendet i månghundraårig europeisk stadsmiljö och intuitiv misstro mot klimatpåverkan av både brons fyra bilfiler och den långa transporten från Kina. Ett fartyg med lastdäck som går att sänka under vattenytan så att den tunga bron kan flyttas, utvecklat för att transportera oljeplattformar.

Stora projekt och tunga transporter till havs har man sett förr. När Göta Kanal och de svenska järnvägarna byggdes var det England som stod för pengar, kanalportar och kunnande. År 1864 var det samma britter som levererade en 15 ton tung ånghammare för att banka järn till stålringar i Sandviken. Senare har i stället svenskar spelat en viktig roll för övriga världens infrastruktur, enligt modellen att först bygga åt sig själv och sedan sälja den nya kompetensen till andra.

Skillnaden är att samarbetet i världen till sist blivit globalt och att guldbron kommer i ett enda stycke ända från Kina. Det finns flera skäl till att den inte kan monteras i delar. Det är trångt vid Slussen, 450.000 passerar varje dag. Bron måste vara olika hög i ändarna, för att klara trafikanslutningarna, vilket blir lättare att åstadkomma med en hel bro. Hela byggbranschen går mot ökad andel prefabricerat, för att förbättra lönsamheten.

Sådant är, just nu, Kina bäst på, vilket inte är konstigt med tanke på i vilken hög takt kineserna byggt ut i sitt jätteland. Det kinesiska bolag, som Slussenentreprenören Skanska till sist valde hade hissat liknande brostycken mellan Hongkong och Macao och hade tillräckligt starka kranar.

Nu ligger pjäsen vid Stadsgården i Stockholm under tiden som nya kinesiska virus sprids över världen och paniken på all världens finansmarknader med dem. På Skanska räknar man febrilt på scenarier för leveranser, egnas och andras. På andra håll räknar man förtvivlat på belåning, reserver och andra sorters brytpunkter.

Donald Trump stänger USA och låter börsen gå i ett försök att få stopp för viruset, för att sedan försöka sätta fart på allt och därmed sitt eget återval. Xi Jinping håller tummarna för att Kina inte ska råka ut för ett nytt utbrott och folket och partikamraterna till sist slänga ut honom, Putin hoppas att hans oljepristaktik är den rätta. I Tyskland signalerar Angela Merkel än en gång att vi klarar det, ta det lugnt, i Tyskland håller vi öppet, ”wir schaffen das”.

Först om några veckor eller månader vet vi mer hur det går och vilket politiskt system som till sist klarar viruspanik bäst, ett auktoritärt och till synes handlingskraftigt, eller ett demokratiskt som bygger på tillit. När paniken griper omkring sig är det lätt att bli pessimistisk om både det ena och andra.

Ytterst handlar det om framtiden för projekt som likt Slussen och guldbron, underlättar urbanisering, mänskliga kontakter, samarbete och kunskapsutbyte. Projekt som involverar många parter, även Kina. Och som bygger på ständigt ökad specialisering och och inte minst åtgärder mot klimatförändring. Sådana projekt går bara att driva med hjälp av ömsesidigt förtroende. Och det har vi med tiden bara blivit bättre på. Det gäller att inte tappa modet.

Om några dagar ska bron bogseras bort till brofästena för att monteras. Ännu har virusnedstängningen inte försenat projektet, bara hårt väder utanför Spanien och på Biscaya. I höst är det meningen att bron ska invigas. Sedan ska den ligga där i hundra år, är det tänkt. Allt med börser svänger många gånger ytterligare.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?