1515

Osäkert läge för Tunisiens demokrati

LEDARE. När den politiska krisen fortlöper i Tunisien är det omöjligt att inte låta tankarna drifta iväg till de underbara dagarna med Jasminrevolutionen. Den arabiska våren för ett decennium sedan inleddes i Tunisien och det var även där det blev de mest positiva resultaten. Sätts det slutgiltig punkt nu för de demokratiska drömmarna?

PROTESTHANTERING. President Kais Saied leder ett möte med sitt säkerhetsråd för att diskutera hanteringen av oroligheterna i Tunisien, efter att anhängare till oppositionen har gått ut på gator och torg för att protestera mot presidenten.
PROTESTHANTERING. President Kais Saied leder ett möte med sitt säkerhetsråd för att diskutera hanteringen av oroligheterna i Tunisien, efter att anhängare till oppositionen har gått ut på gator och torg för att protestera mot presidenten.Foto:Hedi Azouz

I dagarna har presidenten Kais Saied, den tidigare professorn i konstitutionell rätt, avsatt premiärministern Hichem Mechichi och suspenderat parlamentets arbete. Helt i enlighet med landets konstitution, men ändå kritiserat som försök till coup d’état. Premiärministern Mechichi har mött den överraskande utvecklingen med kallt huvud och valt att inte förvärra situationen. Annat får man säga om parlamentets talman Rached Ghannouchi, som uppmanat det tunisiska folket att gå ut på gatorna för att protestera mot presidentens maktdrag. Ghannouchi är partiledare för det största partiet Ennahda, med kopplingar till egyptiska Muslimska brödraskapet, och är politisk motståndare till presidenten.

Den nuvarande politiska krisen är svårbedömd. USA:s utrikesminister Antony Blinken har talat med president Saied för att hålla sig underrättad och har valt att inte kalla händelserna för en statskupp. President Saied säger att måttet var rågat gällande regeringens misskötsel av landets ekonomi och coronahantering – han gör detta för att rädda Tunisien. Samtidigt, om en professor i konstitutionell rätt skulle genomföra en kupp i en konstitutionell demokrati så skulle det troligtvis ske inom konstitutionens ramar. Här får vi nog avvakta och se vad president Saieds avsikt är. Ett avslöjande tecken blir hur fort presidenten utnämner en ny premiärminister.

Tunisien har inte blivit en demokrati av västerländskt snitt, men det har tydligt gått i rätt riktning och landet har ett fungerande demokratiskt system. Det genomförs regelbundna president- och parlamentsval, Tunisien rankas som mer fritt än exempelvis Ungern av det amerikanska institutet Freedom House och exempelvis Tunisiens nationella dialogkvartett, som arbetar för att genomföra visionerna från Jasminrevolutionen, tilldelades Nobels fredspris 2015.

EU bör följa situationen noga. Det är bara 30 mil mellan huvudstaden Tunis och Italien. Tunisien är inte en oviktig handelsrelation för EU och landet är en demokratisk förebild i Nordafrika.


Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn satsar på innovativ digitalisering

Inom kort lanseras Track & Trace, en digital tjänst där man enkelt följer sitt gods från kaj till slutdestination. Foto: Göteborgs Hamn AB.
Inom kort lanseras Track & Trace, en digital tjänst där man enkelt följer sitt gods från kaj till slutdestination. Foto: Göteborgs Hamn AB.

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu satsar stort på att öka kundnyttan genom digitaliserad spårning av gods och effektiviserade anlöp till och från hamnen.

– Vårt mål är att bli en digital integrerad hamn. Ett centrum för innovation och tekniska lösningar. Vi vill att fler aktörer ska nyttja Göteborgs hamn som en katalysator för utveckling av smarta och hållbara logistikflöden. Därför driver vi nu ett antal stora projekt, säger Malin Collin, vice vd på Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs hamn ligger i framkant när det gäller användandet av nya tekniska möjligheter. Exempelvis används simulatorer för att beräkna världens största fartygs svängradie i hamnbassängen och vid inspektion av kajer under vatten, används idag drönarubåtar.

– Samtidigt ser vi en stor effektiviseringspotential där fokus ligger på att digitalisera anlöp till och från hamnen samt att kunder ska kunna spåra sitt gods från fabrik till butik.

Den primära satsningen handlar om utvecklingen av ett nytt, digitalt system där alla delar hänger ihop - som ett ekosystem av digitala tjänster. Plattformen är mycket säker och data som samlas in når enbart de som ska ha tillgång till den.

– Våra kunder lägger oerhört mycket tid på att söka information från olika källor, utan att få sanningshalten bekräftad. Vi har över hundratals olika kunder i hamnen uppkopplade med varandra så det blir en väldig massa telefonsamtal och mejl, vilket skapar stress, osäkerhet och tar onödig tid. Det vill vi nu ändra på.

Med hjälp av digitalisering och AI skapas bättre förutsägbarhet om vilka källor som har den senaste korrekta informationen. Det gör det möjligt att upptäcka trender, underlätta planering och ta beslut samtidigt som kunderna får en unik möjlighet att spåra sitt gods. Digitaliseringen gör det också möjligt för fartyg att kunna planera sitt anlöp på timmen, vilket skapar mindre utsläpp eftersom fartygen får en tydlig bild över sitt anlöp.

Track and trace - sänker kostnader

Göteborgs hamn har Sveriges bästa logistikläge och är den enda hamnen som kan ta emot de största oceangående fartygen från Asien. Från kaj lastas godset vidare på klimatneutral järnväg. För att kunna koppla ihop hamnens digitala tjänster med nyligen implementerade avläsningssensorer utmed järnvägsspåren, samarbetar nu Göteborgs hamn med Trafikverket. Målet är att få en tätare uppdatering om var godset befinner sig, vilket ger trygga spårningsbara transporter. Något som är extra viktigt vid import av exempelvis sjukvårdsartiklar.

- Förutsägbarhet inom transportkedjan i kombination med samverkan och integration av godsnavets aktörer samt bättre hastighet och kvalitet i informationsutbytet spelar en avgörande roll framöver. Det ger sänkta kostnader, ökad effektivitet och leder till ökad hållbarhet, såväl som en bättre fyllnadsgrad och genomströmningstakt av godset. Det vinner vi alla på, säger Malin Collin.

Läs mer på: www.goteborgshamn.se

OM GÖTEBORGS HAMN

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.

 

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?