Annons

Öppna genast sj.se för alla tågoperatörer

Tidigare i sommar lämnade Konkurrensverket en kritisk rapport till regeringen om den skeva konkurrenssituationen mellan SJ och MTR Express. Båda tågbolagen trafikerar linjen Göteborg–Stockholm, men MTR har ett underläge eftersom bolaget inte får sälja sina biljetter på webbplatsen sj.se.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Vid första anblick kan det verka rimligt – varför ska en aktör på en fri marknad tvingas sälja andras biljetter? Men SJ byggde upp sin webbkanal under monopoltiden och den uppfattas i stor utsträckning som en generisk tågbokningssajt. SJ säljer dessutom andra privata tågbolags biljetter, alla utom MTR:s.

Andra säljkanaler som resrobot.se (som ägs gemensamt av trafikbolagen) har inte slagit igenom. Den privata bokningssajten citycity.se får i realiteten inte en chans eftersom SJ inte vill sälja sina biljetter där.

Det är alltså en riktad attack mot MTR som SJ har gjort med sitt beslut. Det är obegripligt att detta beteende har tillåtits. Den långväga tågtrafiken avreglerades av alliansregeringen, men politikerna gjorde bara en del av jobbet. En avreglering måste följas av jämlikt marknadstillträde, något som var en ledstjärna när apoteksmarknaden omreglerades för tio år sedan.

Regeringen, och den ansvarige ministern Tomas Eneroth, ska hantera frågan. Den finns med i januariöverenskommelsen och en utredning ska tillsättas nästa år och lagstiftning ska vara på plats 2022. Frågan som det gäller är ”ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige”.

Men SJ:s utestängande av MTR från sajten är inte en fråga som kan vänta i tre år. Staten äger 100 procent av aktierna i SJ och kan genom sin bolagsstyrning begära att SJ ändrar sig. Tekniskt finns det inga stora problem att inkludera MTR:s biljetter i systemet på sj.se.

Inte bara i januariöverenskommelsen utan i den allmänna debatten talas det mycket om tåg just nu. För många är klimatoron ett skäl att ta tåget. ”Hemester” eller ”svemester” sägs vara trender, och de välkomnas av ledande politiker.

Samtidigt accepterar regeringen alltså att det egna tågbolaget agerar så att en betydande del av tågkapaciteten Göteborg–Stockholm inte får en rättvis chans att bli marknadsförd och såld.

Bara för att året 2022 anges i januariöverenskommelsen innebär det inte att frågan om biljettsajten måste vänta så länge. En åtgärd kan ske genast.

Här finns ett jobb för C och L att utföra.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PA ConsultingAnnons

PA Consulting ser stora möjligheter att införa hållbarhetskrav med en fortsatt strategisk förflyttning

Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.
Lan-Ling Fredell och Maria Gustavsson.

Ett alltför ensidigt fokus på compliance är en av riskerna för finansmarknadens aktörer vid införandet av hållbarhetsskraven. Bakom risken tornar kraven upp sig på att kombinera allt fler regelverk, med hållbarhetsklassificeringar och redovisning av innehav. Tongivande konsultföretaget PA Consulting ser dock stor potential i att kombinera dessa complianceprojekt med att säkerställa att affärsmässiga och strategiska frågor drivs framåt med fortsatt hög ambition. 

– Hela finansbranschen kommer att påverkas av de nya regelverken som drivits fram inom EU och de flesta lär reagera kraftfullt för att efterleva dem. Hållbarhetsarbete innebär dock en enorm potential som kan medföra mervärde för både aktieägare, medarbetare och kunder, konstaterar Lan-Ling Fredell, expert inom Circular Economy och medlem i PA Consultings Sustainability-team. 

Den strategiska planen är A & O

Både Lan-Ling och hennes kollega, Maria Gustavsson, Partner inom den finansiella sektorn och medlem i PA Consultings Sustainability-team, betonar att de nya regleringarna är bra i grunden, då de säkrar en övergripande standard. De understryker dock att det är centralt att inte tappa den strategiska och kreativa plan som också finns inom företagen sedan flera år tillbaka.

– Det är viktigt att ha en kontinuerlig omvärldsbevakning och att se möjligheterna med cirkulär ekonomi. Det finns alltid en tanke bakom nya regelverk, vilken kan vara kritisk för affären. Det här kan man utnyttja för att vidareutveckla sin organisation, snarare än att bara pricka av specifika regelverkskrav, anser Maria Gustavsson. 

En såväl strategisk som operativ partner

PA Consulting har en oerhört bred kundbas och flera gedigna referenser och internationella nätverk inom Sustainability-området. Ellen MacArthur och  den Europeiska investeringsbanken är två konkreta exempel. Företaget kan både agera som en strategisk partner och som en operativ sådan inom exempelvis compliance, inte minst tack vare sin starka IT-kompetens.

– Utvecklingen inom cirkulär ekonomi går oerhört snabbt. Ju fler som driver dessa frågor desto bättre. Vi står inför en spännande tid med stora förändringar och PA Consulting kommer att befinna sig mitt i dem, tillsammans med våra kunder, avslutar Maria Gustavsson. 

FAKTA

PA Consulting är ett management-konsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige är vi en ledande rådgivare i transformationsprogram inom privat och offentlig sektor. Vårt kunnande sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av förändringen. PA sysselsätter 3 200 anställda globalt varav 100 i Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om PA Consulting 

Mer från PA Consulting

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med PA Consulting och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?