ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Öppna genast sj.se för alla tågoperatörer

  • Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Tidigare i sommar lämnade Konkurrensverket en kritisk rapport till regeringen om den skeva konkurrenssituationen mellan SJ och MTR Express. Båda tågbolagen trafikerar linjen Göteborg–Stockholm, men MTR har ett underläge eftersom bolaget inte får sälja sina biljetter på webbplatsen sj.se.

Vid första anblick kan det verka rimligt – varför ska en aktör på en fri marknad tvingas sälja andras biljetter? Men SJ byggde upp sin webbkanal under monopoltiden och den uppfattas i stor utsträckning som en generisk tågbokningssajt. SJ säljer dessutom andra privata tågbolags biljetter, alla utom MTR:s.

Andra säljkanaler som resrobot.se (som ägs gemensamt av trafikbolagen) har inte slagit igenom. Den privata bokningssajten citycity.se får i realiteten inte en chans eftersom SJ inte vill sälja sina biljetter där.

Det är alltså en riktad attack mot MTR som SJ har gjort med sitt beslut. Det är obegripligt att detta beteende har tillåtits. Den långväga tågtrafiken avreglerades av alliansregeringen, men politikerna gjorde bara en del av jobbet. En avreglering måste följas av jämlikt marknadstillträde, något som var en ledstjärna när apoteksmarknaden omreglerades för tio år sedan.

Regeringen, och den ansvarige ministern Tomas Eneroth, ska hantera frågan. Den finns med i januariöverenskommelsen och en utredning ska tillsättas nästa år och lagstiftning ska vara på plats 2022. Frågan som det gäller är ”ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige”.

Men SJ:s utestängande av MTR från sajten är inte en fråga som kan vänta i tre år. Staten äger 100 procent av aktierna i SJ och kan genom sin bolagsstyrning begära att SJ ändrar sig. Tekniskt finns det inga stora problem att inkludera MTR:s biljetter i systemet på sj.se.

Inte bara i januariöverenskommelsen utan i den allmänna debatten talas det mycket om tåg just nu. För många är klimatoron ett skäl att ta tåget. ”Hemester” eller ”svemester” sägs vara trender, och de välkomnas av ledande politiker.

Samtidigt accepterar regeringen alltså att det egna tågbolaget agerar så att en betydande del av tågkapaciteten Göteborg–Stockholm inte får en rättvis chans att bli marknadsförd och såld.

Bara för att året 2022 anges i januariöverenskommelsen innebär det inte att frågan om biljettsajten måste vänta så länge. En åtgärd kan ske genast.

Här finns ett jobb för C och L att utföra.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies