1515
Annons

Omställningen kommer utan dieselchock

Det kostar på att köra en bil som går på bensin eller diesel. 

Dyra droppar
Dyra dropparFoto:Fredrik Persson/TT

Sedan årsskiftet kostar en liter diesel över 20 kronor, en uppgång med omkring 25 procent sedan januari 2021. Cirka hälften av literpriset är skatt fördelat på koldioxidskatt, energiskatt och moms. Men det som också driver upp priset vid pumpen är den så kallade reduktionsplikten. Det är ingen skatt men ett styrmedel som tvingar leverantörer av drivmedel att blanda in förnybara drivmedel i diesel. Inblandning av förnybart medför inte att koldioxidutsläppen från fordonets avgasrör minskar, utan att andelen fossilt i bränslet minskar.

Skatt och avgifter är styrmedel. Och ska Sverige nå målet om att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 måste svenskarna förmås att välja andra drivmedel än fossila bränslen. Och det gör vi redan.

På måndagen kom ny statistik från Bil Sweden som visar att de laddbara bilarna ökade starkt under 2021 och stod för 45 procent av nyregistreringarna jämfört med 32 procent för 2020, antalet uppgick till 135 302 av totalt 300 983 personbilar. Samtidigt slog Tesla rekord både mätt i antal producerade och levererade elbilar ifjol - de nästan fördubblades ifjol jämfört med 2020, till 930.422 respektive 936.172.

Försäljningen av helt eller delvis elektriskt framdrivna fordon är skattegynnade på flera sätt, bland annat genom att ägaren slipper att betala fordonskatt. Men det viktigaste är att elbil kostar cirka 3 kronor att köra per mil vid normala elpriser. Det finns prognoser om att Sverige kommer att ha uppemot 2 miljoner laddbara bilar 2030, en markant uppgång från dagens omkring 300.000.

Men frågan är om man behöver tvinga folk att tömma plånboken vid bränslepumpen för att få till ett skifte mot renare bilism. Det skiftet sker redan - även i länder med lägre bränslepriser än Sverige. Regeringen har av riksdagen fått i uppdrag att göra en grundlig analys av vad reduktionsplikten (och därmed dyrare diesel) betyder för hushåll, företag och Sveriges konkurrenskraft. Det är bra. Men det skänker föga tröst för den som i dag fyller tanken och ser räkneverket stanna på 1.200 kronor. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?