Annons

Nya bilar kräver ny infrastruktur

2019 blev elbilarnas år. 2020 måste bli laddstolparnas.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Försäljningen av nya personbilar steg förra året med måttliga 0,6 procent. Nästa år räknar Bil Sweden med att den faller med 7 procent på grund av den svagare konjunkturen. Men sannolikt påverkar även skiftet från bensin/dieseldrivna bilar mot laddbilar utvecklingen. 

Just nu är efterfrågan på laddningsbara bilar större än tillgången, producenterna ligger efter. Exempelvis finns 10 av de 35 elbilar som berättigar till en miljöbonus på 60 000 kronor ännu inte på marknaden. Det innebär att många nybilsköp skjuts fram i tiden. Trots bristande tillgång ökade försäljningen av laddbara bilar med 39 procent 2019. Det var dock från en låg nivå, därför utgör de fortfarande bara 11,4 procent av det totala antalet sålda bilar. 

Men de närmaste åren ökar omställningstakten. Bil Sweden räknar med att andelen laddbara personbilar vid årets slut utgör en tredjedel av alla sålda bilar, och 2030 är de uppe i 80 procent. Förändringen drivs av att EU hotar bilproducenterna med böter om de inte sänker utsläppsnivåerna med 37 procent till dess. För att kunderna ska våga satsa på elbilar måste dock laddstrukturen byggas ut snabbare.

Laddning är med dagens låga elpriser ingen lönsam affär. Men det är en förutsättning för att elbilarna ska rulla. Laddstolparna är på så sätt en angelägenhet för industrin. Tesla är föregångaren som har sina egna laddstolpar, men på längre sikt är det ineffektivt att ett enskilt bilmärke har en egen infrastruktur.

Men laddstolpar är av klimatskäl också en angelägenhet för det allmänna. Det finns en politisk agenda att få ner utsläppen. Det är rimligt att kommuner medfinansierar laddstolpar vid infartsparkeringar och i glesbygd. Men det finns flera intressenter. Eftersom det tar längre tid att ladda en bil än att tanka den är det naturligt att stolparna finns vid köpcenter och andra serviceställen där den tid laddningen tar kan användas effektivt. Det blir snart en förutsättning för affärerna att erbjuda laddning.

För att förbättra sin service har många bensinmackar installerat laddstolpar. Det är naturligt eftersom hybriderna fortfarande dominerar. De utgjorde 2019 över 60 procent av nyförsäljningen av laddbara bilar. Om det ska bli fart på uppbyggnaden av den nya infrastrukturen måste olika parter dela på kostnaderna.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?