Ny start för Sverige

Efter tre omgångar med Anders Holmbergs utmärkta ”30 minuter” i SVT börjar ett allt tydligare borgerligt regeringsalternativ att ta form.

Först ut var moderatledaren Ulf Kristersson, veckan därefter Annie Lööf och i onsdags Nyamko Sabuni. Regeringsfrågan stod i fokus för alla intervjuerna. Den är tydligt fortsatt central i svensk politik och kommer att vara viktig i valet nästa år.

Alla tre partiledare gav ett slags besked. M-ledaren är tydligast och vet vad han vill. Han avser i likhet med sina nordiska partikollegor att prova en regeringsbildning som kräver även det nationalistiska partiets stöd, i Sveriges fall SD. Den motivering han hela tiden upprepar är att han därmed kan få igenom en politik som bättre löser de samhällsproblem han uppfattar som mest akuta. Han anser att de är viktigare att lösa än att isolera SD.

C-ledaren värjer sig med kraft mot att ta stöd från såväl SD som V, men är mjukare i avståndstagandet mot V, vilket märktes än mer i fredagens intervjuer med henne. Rimligen står hon fast vid isoleringslinjen mot SD även före och efter valet, men inte lika hårt mot V. Om hon får chansen kommer hon troligen att fortsätta i någon typ av januariliknande samarbete med S.

L-ledaren, som gjorde sitt bästa framträdande hittills, vill tydligt ut ur januariavtalet och anser att isoleringsstrategin mot SD inte har lyckats. Vilken strategi hon vill ha i stället ska partiet i närtid ge besked om. L:s tvekan ställer hela regeringsfrågan på sin spets och tilldrar sig ett mycket stort intresse.

En skarp fråga för L:s ledning är om man kan ingå i en M-ledd regering. En avsiktsförklaring om att vilja regera med M skulle ge förtroende för att en röst på L är en röst på en borgerlig statsminister. L bör ta den chansen för att vitalisera sig själv och det borgerliga samarbetet.

Om man tar Ulf Kristersson på orden och renodlar de frågor han vill arbeta med i en ny regering framträder fem större frågekomplex som också L prioriterar: försvar för marknadsekonomi och äganderätt, inre och yttre säkerhet, migration, klimat och skola. Runt dessa frågor kretsar moderaternas oppositionspolitik och här har partiet sakpolitiskt stöd av en bred riksdagsmajoritet, om man inkluderar SD.

M, L och KD (och C) är överens om att privat äganderätt, fritt företagande, fri handel och arbetslinjen är grunden för vårt samhälle. De har stöd av SD. Vänsterblocket tycker annorlunda. S har ett grundläggande motstånd mot ägande och marknad, tydligt inskrivet i partiprogrammet och framträdande hos partiaktivisterna. S är ett ekonomisktpolitiskt vänsterparti, vilket ofta glöms bort av januariavtalsentusiaster.

Den andra stora sakfrågan är höjd säkerhet. Sverige behöver dramatiskt stärka polisen, göra upp med dominerande flumvänsterprinciper i brottsbalken och rusta upp försvaret. Även här finns en grundläggande samsyn mellan M, L och KD (och C). Utan de partiernas enighet plus SD:s stöd hade Sverige inte tagit höstens historiska försvarsbeslut. Vänsterblocket tycker annorlunda, vilket är lätt att glömma bort när Hultqvist och Damberg bröstar upp sig. S ville inte och vill inte betala för försvaret och S, MP och V har en annan syn på brott och straff och nya tekniker som kameraövervakning.

SD har en helt egen syn på migrationspolitiken men hos M, KD och L har det skett ett skifte efter migrationskrisen. Man kan säga att volymfrågan har slagit igenom. Sverige måste ha en lägre flyktinginvandring. Vänsterblocket plus C visar gång på gång att de tycker annorlunda och MP:s egen syn på frågan har mycket stor genomslagskraft.

Klimat kanske inte uppfattas som blockskiljande, men en central följdfråga är det. Hur Sverige än vänder och vrider sig kommer fossilfrihet i transport och industri att kräva större produktion av el. Sol och vind är konkurrenskraftiga tekniker men ingen ansvarig svensk regering kan räkna bort kärnkraftens roll. M, L, KD och SD vill bevara och utveckla svensk kärnkraft. Vänsterblocket plus C tycker annorlunda och MP-politiker hoppar jämfota av glädje när fungerande reaktorer stängs av, mitt i en klimatkris.

Slutligen är skolan en mycket mer blockskiljande fråga än vad som ofta syns. M, KD, L och C plus SD vill prioritera kunskaper i skolan, att betyg ska ges tidigt och att klassrummen ska präglas av ordning och reda. Vänsterpartierna har en annan syn och prioriterar jämlikheten. Deras viktigaste projekt inför nästa års val är att slå sönder välfungerande friskolor eftersom de anses hota jämlikheten i skolan. Här krävs ett fortsatt motstånd.

Om man tycker att dessa frågor är viktiga och ser helt rationellt på ett regeringssamarbete har M-ledaren rätt i att han bättre än Löfven kan föra Sverige framåt. Det alternativet borde vara givet för L och locka tillbaka tidigare L-väljare.

SD har inte fullt ut gjort upp med sin historia, det har interna problem och en ibland frånstötande flammande radikal nationalism. M-ledaren har rätt i att SD har genomgått en avradikalisering i riksdagsarbetet men det är oprövad mark att regera med stöd av dem. 

Men att därför i val efter val ge bort makten till S är att försvaga svensk demokrati och svensk borgerlighet. Demokratin behöver starka regeringsalternativ som kretsar kring viktiga frågor och en enad borgerlighet behövs för att stå emot en latent socialiseringsvänster.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?