Annons

Lotta Engzell-Larsson: Generationsväxling säkrar privat ägande

LEDARE. Fredrik Lundberg tog på 1980-talet över sin fars fastighetsrörelse och har sedan utvecklat den till en av Sveriges största privata företagsgrupper. Bland annat är han största ägare i Industrivärden. Nu håller han på att växla över makt till den tredje generationen.

Louise Lindh och Katarina Martinsson – Fredrik Lundbergs döttrar och arvtagare till hans företagsimperium.
Louise Lindh och Katarina Martinsson – Fredrik Lundbergs döttrar och arvtagare till hans företagsimperium.Bild:Jesper Frisk

I fredagens Di Weekend intervjuas Fredrik Lundbergs två döttrar, som har skolats in i sina roller under hela livet. De äger nu 11 procent var av rösterna i ägarbolaget Lundbergsföretagen som har ett substansvärde på 77 miljarder kronor, och sitter i flera styrelser. Förra året blev Louise Lindh vd för Fastighets AB L E Lundberg och hennes yngre syster Katarina Martinson är nominerad att ta över ordförandeklubban i börsnoterade Indutrade INDT -1,30% Dagens utveckling efter sin far i år. Av allt att döma har Fredrik Lundberg förberett barnen väl och därmed skapat goda förutsättningar för att familjens företagsgrupp ska leva vidare. 

Det är bra att skola in arvingarna tidigt. Kanske är det också bra att göra dem medvetna om att det är en plikt och ett privilegium snarare än ett personligt val de står inför. Som en monark. I sista hand kan man abdikera, men då bör man även förlora makt och privilegier så att man inte förstör stora värden. Den svenska kungen verkar för övrigt ha gjort ett bra arbete när det gäller att förbereda kronprinsessan, som är naturligt självklar i sin roll och omåttligt populär. 

Med rätt förutsättningar kan de flesta lära sig att ta ansvar och växa med uppgiften. Det finns inga fördelar med att tvinga barnen att tävla mot varandra, vem som passar bäst i vilken roll visar sig. 

Rune Andersson är ett annat exempel på en företagare som har matchat fram sin son Johan, som är vd för familjebolaget Mellby gård, med tillgångar på runt 9 miljarder kronor.

När det gäller Ikea är bilden den motsatta. Det är visserligen ett imperium, och därför en större utmaning. Men Ingvar Kamprad verkar inte ha haft någon plan för sönerna. Kanske han testade dem i stället för att utbilda dem. Kanske tyckte han inte att de dög, kanske var det bara han själv som dög? Det är tydligt att sönerna haft svårt att hitta sin plats i koncernen. I en intervju med Bertil Torekull för boken "Historien om Ikea" (2011) säger de: "Vi skulle önska att Ingvar hade varit tydligare". Tydlighet är underskattat när det gäller förväntningar, både i familjen och på arbetsplatsen.

För Sverige som nation är det avgörande att så många arvskiften som möjligt lyckas och företag lever vidare som självständiga enheter.

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera