Ny folkräkning för att rädda välfärden

LEDARE. Myndigheterna vet inte riktigt vilka som befinner sig i Sverige. En nationell folkräkning behöver genomföras för att på ett systematiskt sätt få ordning på folkbokföringen. I höstas sa en riksdagsmajoritet nej till detta, men utan att några andra kraftfulla åtgärder föreslogs.

VEM BOR HÄR? Folkbokföringen är grunden för beskattning, rätt till socialförsäkringar som a-kassa och föräldrapenning eller bidrag som bostadstillägg och garantipension. Uppemot 200.000 personer är skrivna på fel adress, enligt Skatteverket.
VEM BOR HÄR? Folkbokföringen är grunden för beskattning, rätt till socialförsäkringar som a-kassa och föräldrapenning eller bidrag som bostadstillägg och garantipension. Uppemot 200.000 personer är skrivna på fel adress, enligt Skatteverket.Foto:Fredrik Sandberg

Det handlar om vilka som är skrivna i Sverige men i själva verket inte bor här. Och vilka som har skrivit sig på fel adress av det ena eller andra skälet.

I förra veckan skrev Skatteverket i DN om behovet av få rätt att gå in i en lägenhet vid kontrollbesök och att kunna kräva legitimation. Den som flyttar till Sverige bör lämna fingeravtryck. Skatteverket vill också ha större möjligheter till samkörning med andra myndigheters register, och att sekretessen inte ska hindra Skatteverket från att söka i Migrationsverkets register.

Och en häpnadsväckande sak som har fått fortgå: Om man upptäcker att någon har skrivit sig på ens egen adress kan Skatteverket inte rätta till detta om det inte finns någon annan adress att skriva denna person på.

Regeringen sände nyligen ett förslag till Lagrådet om att skärpa reglerna om samordningsnummer (ett slags personnummer) och att alla myndigheter ska vara skyldiga att slå larm om fel i folkbokföringen.

Men det räcker inte. En ny folkräkning behöver genomföras. Det har inte gjorts sedan den utskällda Folk- och bostadsräkningen 1990. Det var en blankett där alla skulle ange hur många rum de hade, vilka de bodde med och vilket slags värmepanna som användes. Flera uppgifter hade myndigheterna redan, vilket vållade kritik. Många vägrade svara, av frihetliga skäl.

Minnet av Folk- och bostadsräkningen får kanske dagens politiker att tveka. Men de borde inte det, eftersom 1990 års räkning var ett utslag av den tidens planeringsideal. Den skulle ge underlag för att bygga det optimala samhället. Att det var ett annat Sverige visar sig på blankettens exempelformulering till rutan om utbildningsnivå: ”postkassörsutbildning”.

Nu har samhället helt andra problem.

Det som är väsentligt nu är skyddet av välfärdssystemen. Oriktig folkbokföring kan leda till åratal av felaktig utbetalning av bostadsbidrag, arbetslöshetsersättning eller sjukersättning. Eller för den delen felaktiga avdrag för resor eller dubbel bosättning. En person i yrkesverksam ålder som inte bor i Sverige men är skriven här kan få garantipension för de åren, fast utlandsår ska räknas bort.

Svenska myndigheter har en hög serviceambition. Man skriver in sig på Arbetsförmedlingen utan att träffa en levande människa. Med mobilt bank-id kan man lika gärna sitta i utlandet som hemma. Pengarna från a-kassan och från fackets tilläggsförsäkring kommer ändå.

Man ska inte underskatta det negativa signalvärdet av denna ”förenkling”. För personer med brottsliga avsikter kan det bli som en olåst dörr, det är bara att ta för sig. För andra medborgare kan det urholka respekten för välfärdsersättningar, att pengarna kommer lite för enkelt.

Till allt detta ska läggas kaoset med legitimationer som i sin tur ger åtkomst exempelvis till elektroniskt id. Detta har påpekats av statliga utredningar och måste åtgärdas. Körkort bör inte räcka som legitimation. I stället bör det införas en statlig fysisk och elektronisk legitimation, utfärdad av polisen. Detta förslag firar för övrigt strax tvåårsjubileum som ogenomfört utredningsbetänkande.

En del av bristerna i folkbokföringen går att komma åt genom kontroller av misstänkta fall, men det ligger i sakens natur att inga myndigheter i dag kan veta hur omfattande problemet verkligen är.

Därför behövs en storstädning i folkbokföringen. Och den bör ske med fysiska kontroller. Gör förberedelsearbetet nu, och sätt i gång när pandemin är över. Det är ett stort projekt, men det kommer att gå med vinst.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?