1515
Annons

Nu levereras nya skatter för ”breda mitten”

Socialdemokraterna laddar för samarbete med både Centerpartiet och Vänsterpartiet och tillsätter två skatteutredningar. Den hårt kritiserade exitskatten från 2017 är aktuell igen. Och så ska 3:12-reglerna lättas upp. Detta enligt beslut på veckans regeringssammanträde.

Nooshi Dadgostar och Annie Lööf får varsin skatteutredning.
Nooshi Dadgostar och Annie Lööf får varsin skatteutredning.Foto:Amir Nabizadeh

Därmed har Socialdemokraterna dukat bordet för erbjudanden till två partier vars mandat behövs för att Magdalena Andersson ska kunna bli statsminister igen. Centerpartiet har i många år krävt mer företagsvänliga skatter, framför allt bättre 3:12-regler. Och exitskatten passar utmärkt i en förhandling med Vänsterpartiet.

3:12-reglerna handlar om hur mycket utdelning företagare får ta ut ur sitt företag och hur mycket av det som måste skattas som lön. Socialdemokrater och vänsterpartister brukar anse att dessa regler är alltför generösa och gör företagare till ett skattefrälse. Många andra anser att reglerna är entreprenörsfientliga eftersom utdelning i många lägen beskattas lika högt som lön. Kritiken är att systemet inte tar hänsyn till att entreprenörskap är ett risktagande och att det är fel att 3:12-reglerna likställer företagande med lönearbete.

Centerpartiet är det parti som tydligast har profilerat sig i 3:12-frågan. Exempelvis var det viktigt för dåvarande näringsministern Annie Lööf att 2013 klargöra att det var hon som hade baxat finansminister Anders Borg till att modifiera sitt förslag om skärpta regler. För Centerpartiet var det också väsentligt att få med ett uppmjukande av 3:12-reglerna i januariavtalet – detta verkställdes dock aldrig.

Exitskatten var ett förslag som kom från Skatteverket för fem år sedan. Den skulle betalas på orealiserade aktieinnehav av den som flyttar utomlands, och den skulle betalas genast. Skatten skulle också slå till vid arv och gåvor till mottagare i utlandet. Den nya skatten ansågs slå mot företag med verksamhet i utlandet och mot ägarfamiljer där vissa medlemmar bor utomlands. Den skulle också hämma internationella nyinvesteringar i Sverige.

Kritiken var massiv, och några månader före valet 2018 meddelade finansminister Magdalena Andersson att förslaget skulle skrotas. Nu ska det alltså ändå utredas.

De två utredningsförslagen, hemmahörande i varsin ände av den politiska skalan, är en försmak av hur regeringssamarbetet kommer att se ut om Magdalena Andersson ska samla en centersocialistisk majoritet.

Centerpartiet kanske ser det som den breda mittens skattepolitik. Men så här ser resultatet ut när det är viktigare att utesluta Sverigedemokraterna än att få igenom företagarvänlig politik.


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?