1515

Noteringen av Aramco kommer 20 år för sent

LEDARE. Aramcos problem är att bolaget verkar i en sektor som stora delar av världen har dömt ut.

Foto:Jon Gambrell

Noteringen av det statliga oljebolaget Saudi Aramco ser ut att bli en regional affär. Tidigare planerade resor till Japan, USA och Storbritannien för att sälja in aktien har enligt Financial Times och Bloombergs ställts in på grund av bristande intresse. I stället har saudiska representanter letat investerare i Kina och Ryssland. Utöver det hoppas ägaren, kungadömet, på regionala institutioner och privatpersoner. 

Teckningstiden inleddes söndagen 17 november (söndagar är arbetsdag i Mellanöstern), och pågår till 28 november för privatpersoner och 4 december för institutioner. Andra till fjärde AP-fonderna har uppgett för Di (10/11) att de inte är intresserade. Första AP-fonden ville inte ge besked. Men det är svårt att se att någon AP-fond, med deras uttalade fokus på hållbarhet, kan motivera en ny investering i världens största oljebolag i en totalitär stat.

Värderingen hamnar enligt prospektet på 1,6-1,7 tusen miljarder dollar, vilket med den planerade försäljningen av 1,5 procent av aktierna skulle dra in 24-25 miljarder dollar. Det är en bra bit under de förhoppningar om en värdering på 2 tusen miljarder dollar och en försäljning av 5 procent av aktierna, som kungadömet hade räknat med. Noteringen i Riyadh gör Aramco till världens största börsnoterade företag, vilket är kittlande. Men även om det rör sig om stora belopp kommer det saudiska kungadömet fortfarande att äga och kontrollera 98.5 procent av bolaget. Den som köper in sig får inget inflytande över huvudtaget.

Prospektet framhåller att storägarens (statens) intressen kan komma att avvika från minoritetsägarnas. Exempelvis får staten utdelningar i dollar, men de nya ägarna får nöja sig med den lokala valutan SAR. Det finns inga garantier för att de kommer kunna växla in pengarna. Enligt reglerna på börsen i Riyadh stoppas handeln i en aktie som rör sig mer än 10 procent och återupptas följande dag. Det minskar likviditeten.

Till detta kommer det mest centrala, Aramco är ett bolag som verkar i en sektor, fossila bränslen, som stora delar av världen har dömt ut. Parisavtalet utgör enligt prospektet ett reellt hot mot bolaget. Detta är inte bara teorier, utan är en risk som håller på att materialisera sig. Allt fler stora institutionella förvaltare investerar inte längre i olja. Sedan 2014 har antalet fossilfria fonder enligt Financial Times (9/9) ökat från 180 till 1 100. De förvaltar tillsammans runt 110 tusen miljarder kronor.

Oljebolagen talar gärna om att olja fortfarande efterfrågas, vilket är sant. Men ur investerarperspektiv är det ändå en osäker affär. De senaste tio åren har avkastningen i tio sektorer, från konsumentprodukter till it, fastigheter, hälsa och industriproduktion slagit energi (som domineras av fossila bränslen) rejält. Toppsektorerna ligger på runt 300-350 procent under perioden, medan energi ligger på drygt 10 procent. Olje- och gasföretag utgör nu under 5 procent av värdet på USA-indexet S&P 500, att jämföra med 28 procent 1980. Till förlorarna hör investerarna i stora förvaltare som Blackrock, med många fonder som följer index. Eftersom dessa inte fattar aktiva beslut släpar de efter när en trend vänder.

I dagarna beslöt Europeiska investeringsbanken att upphöra med finansiering av fossila projekt från 2021. Det handlar om stora summor, motsvarande 134 miljarder kronor sedan 2013, förra året 20 miljarder. Brittiska centralbanken Bank of England har nyligen pekat ut fossila bränslen som ett hot mot ekonomin och de finansiella systemen. Banken räknar med att verksamheter motsvarande 20 tusen miljarder dollar kan bli osäljbara, ”stranded assets”.

Aramcos prospekt diskuterar förstås de här riskerna. Men deras prognoser pekar på att efterfrågan på råolja ändå kommer att öka globalt med 0,8 procent per år 2018-2030. Efterfrågan i Asien kompenserar för fallande intresse i stora delar av västvärlden. Därför kan Aramco i kraft av sin storlek fortsätta tjäna pengar under en rad år, även om vinsten inte ökar. Men egentligen kommer noteringen 15-20 år för sent. Och för varje år som går blir det svårare för den saudiska staten att minska sitt ägande, och sin risk. För enligt finansmarknaden håller det svarta guldet på att förvandlas till sand.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?