1515

Nästa kapitel i mänsklighetens jakt på rymden

LEDARE. Natten till måndag återvände de två amerikanska astronauterna Douglas Hurley och Robert Behnken till jorden. De hade tillbringat två månader på den internationella rymdstationen, ISS, och genomfört uppdrag där. Hemresan avslutades med en vattenlandning i den Mexikanska golfen utanför Floridas kust, den första vattenlandningen för en amerikansk rymdfarkost sedan 1975. Det som gjorde denna resa historisk var dock att den genomfördes av ett privat bolag – Elon Musks SpaceX.

VATTENLANDNING. De amerikanska astronauterna återvänder till jorden och genomför den första vattenlandningen av en amerikansk rymdfarkost sedan 1975.
VATTENLANDNING. De amerikanska astronauterna återvänder till jorden och genomför den första vattenlandningen av en amerikansk rymdfarkost sedan 1975.Foto:Bill Ingalls

Resan avslutade också USA:s beroende av Rysslands rymdprogram. Sedan 2011 har amerikanska astronauter varit beroende av ryska farkoster för att ta sig ut i rymden på uppdrag. Det året hade NASA:s rymdfarkostprogram lagts ned och definitivt avslutat rymdkapplöpningen, som i och för sig sedan några decennier ställt om från tävling till lagspel. Loppet mellan Sovjetunionen och USA om herravälde över rymden, och om att demonstrera tekniska framgångar och dominans, slutade i ett rysk-amerikanskt rymdsamarbete.

Rymdprojektet hade däremot börjat i en vilja till att skapa historia, i teknikoptimism och framtidstro. Ett visionärt ledarskap hade banat vägen. President John F. Kennedy hade lyft blicken mot himlen och siktat mot stjärnorna. Han formulerade stora drömmar om att utforska rymden och månen. Inte för att det är enkelt utan för att det är svårt, som Kennedy sa i ett tal vid Rice University i Houston, Texas den 12 september 1962.

Vi står nu mitt i en tid då nya drömmar om rymden håller på att ta sin form och möjliggöras. Den SpaceX-resa som under söndagen avslutades var förvisso upphandlad av NASA, men den är en del av något större. Techentreprenören Elon Musk och företaget SpaceX har ambitiösa planer om att redan inom två år skicka en obemannad lastfarkost till Mars och att ytterligare två år senare skicka en farkost med både last och besättning. Till 2050 vill de ha transporterat över en miljon människor från jorden till Mars.

I en debattartikel på CNN:s webbplats den 12 oktober 2016 satte president Barack Obama ut målet för nästa kapitel i den amerikanska rymdhistorien – att till 2030 ha skickat människor fram och tillbaka till Mars, med den långsiktiga målsättningen om att en dag kunna stanna på planeten en längre tid. Riktningen är utpekad, kapital finns och tekniken väntar på att utvecklas. Vi står inför en ny rymdkapplöpning.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?