Myt att januariavtalet skapar stabilitet

LEDARE. Återigen har det blivit tydligt att regeringen och dess stödpartier inte förfogar över en riksdagsmajoritet. På tisdagsmorgonen meddelade Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson att Moderaterna kommer att lägga fram ett förslag i finansutskottet om mer pengar till kommunerna och till rättsväsendet. De berättade att det skulle ske genom ett utskottsinitiativ på torsdag.

PARLAMENTARISM. Ulf Kristersson (M), Elisabeth Svantesson (M) och Jonas Sjöstedt (V). Två partier som med sitt agerande visar att regeringen och stödpartierna saknar majoritet.
PARLAMENTARISM. Ulf Kristersson (M), Elisabeth Svantesson (M) och Jonas Sjöstedt (V). Två partier som med sitt agerande visar att regeringen och stödpartierna saknar majoritet.Foto:Jonas Ekströmer

Tillskottet i kommunerna ska finansieras med minskat bistånd, minskade byggsubventioner, nej till friår, nej till utökade ”extratjänster” och nej till ingångsavdrag (nedsatta arbetsgivaravgifter för dem som står långt från arbetsmarknaden).

Men för att över huvud taget kunna lägga fram förslaget krävs stöd av Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och – Vänsterpartiet.

Hur skulle Vänsterpartiet kunna stödja mer pengar till polisen på bekostnad av biståndet? Det är den fråga som förmodligen ställdes av dem som är övertygade om att januariöverenskommelsen är en stabil konstruktion.

Men vänsterledaren Jonas Sjöstedt dröjde inte ens en timme innan han gav regeringen ett ultimatum: Mer pengar till kommunerna genast, annars tänker han förhandla med M och KD om saken.

Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson för Centerpartiet, kommenterade: ”Sveriges ekonomiska politik kan inte styras genom oppositionspartiers 24-timmarsultimatum. Vi har en ordnad budgetprocess och den ska vi hålla oss till.”

Det kan låta vettigt. Ingen vill väl ha en kaosartad utveckling där man plockar fritt i budgeten och ändrar anslagen utan förvarning? Mycket energi lades ned under 1990-talet på att budgetprocessen ska vara just ordnad.

Finansminister Magdalena Andersson sa på tisdagen, enligt TT, att ”något liknande inte skett i modern tid”. Där har hon givetvis fel. Hon ledde själv aktionen med att ”bryta ut” enskildheter ur budgeten när hon var i opposition hösten 2013.

Det som är centralt är att denna regering saknar majoritet. Det finns ingen plikt för de partier som har placerats utanför regeringsmakten att avstå från att opponera och att använda de riksdagsmandat som de förfogar över.

Det är också viktigt att komma ihåg bakgrunden till de stränga budgetregler som har införts. Avsikten med dessa var aldrig att ge en minoritetsregering fri lejd genom riksdagen, att inte behöva ta hänsyn till en majoritet i riksdagen. Det huvudsakliga syftet är att omöjliggöra överbudspolitik, till exempel att tillfälliga riksdagsmajoriteter skulle kunna höja anslag utan att finansiera det. Detta fanns det dåliga erfarenheter av innan budgetsystemet reformerades. Därför finns det tvingande regler mot förslag som skulle innebära att det så kallade rambeslutet överskrids.

Januaripartiernas företrädare är alltid benägna att dra ”kaoskortet” när majoriteten i riksdagen agerar. Detta kombineras gärna med varningar för att omvärldens förtroende för den svenska finanspolitiken är hotat.

Men de påtryckningsmedel som majoriteten har använt är legitima. Under förra mandatperioden var det genom tillkännagivanden som den borgerliga riksdagsmajoriteten utövade sina påtryckningar. Både då och under den nuvarande perioden har hot om misstroendeförklaringar använts. Möjligheten att ändra i budgeten genom finansierade förslag är också rimlig.

Sammantaget har dessa metoder inneburit att regeringen har behövt ändra sin politik och ta hänsyn till vad riksdagen önskar. Detta är bra för demokratin, inte dåligt.

Januariöverenskommelsen är en speciell konstruktion. Det är fyra partier som har gjort upp den, men de andra partierna har inte gett sitt godkännande. Vänsterpartiet släppte fram regeringslösningen, trots den märkliga formuleringen i överenskommelsen att just Vänsterpartiet skulle hållas utanför inflytande över politikens inriktning.

Även de som till äventyrs trodde på denna besvärjelse förstår nu att Vänsterpartiet inte bara har möjlighet till inflytande utan också tänker använda det.

Det finns några dominerande dogmer för januaripartierna. En av dem är att regeringssamarbetet håller Sverigedemokraterna utanför makten. En annan är att den skänker politisk stabilitet. Dessa påståenden har uttalats så tros- visst att många uppfattar dem som sanna.

När dessa väljare nu upptäcker att dessa utgångspunkter inte stämmer, då kan man inte skylla detta på oppositionen, utan på januaripartierna.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?