1515

MP måste lära sig förstå marknaden

LEDARE. Efter fyra år som Miljöpartiets språkrör lämnar Isabella Lövin politiken bakom sig. Till Dagens Nyheter säger hon att ”jag ser att det är det bästa för mig och det bästa för partiet”.

SPRÅKRÖRSBYTE. På onsdagen meddelade Isabella Lövin att hon avgår som språkrör och minister. Miljöpartiet befinner sig i ett mörkt skede, men partiets problem är i grunden inte ett personproblem.
SPRÅKRÖRSBYTE. På onsdagen meddelade Isabella Lövin att hon avgår som språkrör och minister. Miljöpartiet befinner sig i ett mörkt skede, men partiets problem är i grunden inte ett personproblem.Foto:Stina Stjernkvist/TT

I samband med att ett nytt språkrör utses lämnar Lövin också regeringen, efter sex år och tre olika ministerposter. Det blir någon annans uppgift att basa över miljödepartementet som Sveriges miljö- och klimatminister.

Hon avgår i ett för partiet mörkt skede. I mätning efter mätning balanserar Miljöpartiet på riksdagsspärren. Enligt de senaste DN/Ipsos siffrorna är partiets väljarstöd 4 procent, en klen uppgång från junimätningens 3 procent. Förtroendet för partiets två språkrör är katastrofalt lågt. Såväl Isabella Lövin som Per Bolund återfinns i botten, enligt Sifos augustimätning låg deras förtroende på 9 respektive 8 procent.

Man kan inte beskylla Miljöpartiet för att inte använda sin regeringsposition väl. Lövin är ansvarig minister i de frågor som ger partiet dess existensberättigande, och inom vilka Miljöpartiet har fått igenom vad partiet betraktar som en rad politiska segrar. Klimatlagen från 2017 är en sådan, likaså de historiskt stora budgetanslagen på miljö- och klimatområdet.

Problemet är att Lövin, tillsammans med tidigare språkrör, uppenbarligen har misslyckats med att omvandla dessa politiska segrar till väljarstöd. Strax innan Miljöpartiet tog plats i regeringen 2014, ansåg 62 procent av väljarna att partiet hade den bästa miljö- och klimatpolitiken. I dag har de tappat två tredjedelar av stödet, siffran är nere på 20 procent.

Att det förhåller sig på detta viset är inte svårt att förstå. Ett ensidigt fokus på budgetstorlek är inte en värdig definition av vad som är bra klimatpolitik, samtidigt som utsläppsminskningar förhalas genom ineffektiva satsningar. Åtgärd efter åtgärd i regeringens klimatpolitik har sågats av tunga expertmyndigheter, som Konjunkturinstitutet och Riksrevisionen. Vare sig det gäller Klimatklivet, bonus malus eller subventionerade elcyklar har regeringens gröna satsningar avfärdats för vad de är. Ineffektiv och kostsam symbolpolitik.

I grunden är problemet att Miljöpartiet uppenbarligen inte förstår hur man bedriver klimatpolitik som inkluderar, och fungerar för, marknaden. Den pågående konflikten kring Preems raffinaderi i Lysekil är ett utmärkt exempel. Trots att verksamheten ingår i EU:s utsläppshandel, och alltså betalar för sina utsläpp, har regeringen övertagit beslutet från Mark- och miljööverdomstolen om huruvida anläggningen får byggas ut eller inte. Det kan knappast kallas klimatpolitik, det liknar mer näringsförbud.

Marknaden behöver förutsägbarhet. Möjlighet att fatta affärsbeslut på stabila grunder och planera framåt. Den varan är det lite av. Det blir inte minst tydligt i fallet med Reduktionsplikten, som Di rapporterat om i flera artiklar (25/8, 26/8). För att bidra till målet om 70 procent lägre utsläpp i transportsektorn till 2030, trädde Reduktionsplikten i kraft den 1 juli 2018. Den innebär en skyldighet för drivmedelsleverantörer att varje år minska växthusgasutsläpp från bensin och diesel genom att öka inblandningen av biodrivmedel.

Under 2020 är reduktionsnivåerna för bensin och diesel 4,2 respektive 21 procent. Trots att 2021 enbart är fyra månader iväg, har regeringen fortfarande inte informerat om vilka villkor som gäller för nästa år och framåt. Branschorganisationen Svenska Petroleum- och Biodrivmedelsinsititutet skräder inte orden: ”För att Sverige och drivmedelssektorn ska klara sin klimatomställning fordras mångmiljardinvesteringar och det är ju helt omöjligt med nuvarande extrema kortsiktighet från regeringen”.

Klimatpolitiken är i behov av en kursändring. Den behöver vara effektivt utformad, förutsägbar och arbeta med marknaden i stället för mot den. Miljöpartiets problem är inte i första hand en personfråga. Motgångarna kommer inte vändas till framgångar enbart genom ett nytt språkrör. Det bästa för partiet vore att välja någon som förstår behovet av att ta tillvara på marknadens roll i omvandlingen.


Innehåll från Fortum markets ABAnnons

Enkelt verktyg för energieffektivisering

Att visualisera sin energiförbrukning kan ge stora effekter för kostnadsbesparingar och reducerad klimatpåverkan. Med Fortum Online kan företagskunder på ett enkelt sätt se vilken energi som kostar pengar i onödan. 

I en värld som står inför stora utmaningar blir det allt mer tydligt att det är genom pedagogisk visualisering och konkreta insikter som många små åtgärder kan leda till stora positiva förändringar. 

För företag och fastighetsägare är energiförbrukningen en stor kostnad – och ett betydande klimatavtryck – som man historiskt har haft svårt att analysera och därmed påverka. Ur den insikten föddes verktyget Fortum Online i Norge redan 2004 i samråd med kunder och energiexperter. Sedan dess har tjänsten förfinats och finns nu även som tillval för Fortums kunder på den svenska marknaden. 

Patrik Hamberg är ansvarig för verktyget på Fortum i Sverige.

– Det är ett väldigt smidigt sätt att få koll på sin energiförbrukning. En skola kan till exempel se att fastigheten drar en massa energi i onödan på helger och lov på grund av belysning och värme. Tidigare var det svårt att upptäcka den typen av kostsamma avvikelser i sin elräkning. 

Patrik Hamberg menar att många kunder har kunnat minska sin energiförbrukning med 5-10 procent utan några nya investeringar – enbart med hjälp av visualisering och en ökad kontroll. 

– Det kan vara butiker och shoppingcenter som plötsligt inser att belysningen slås på alldeles för tidigt, vilket resulterar i att man betalar onödigt mycket för tider på dygnet då ingen är på plats. En fastighetsägare undrade över sin höga förbrukning tills de insåg att man även betalade elräkningen för en snabbmatsrestaurang i gatuplan. Förut var du hänvisad till att följa upp sifforna på års- eller kvartalsbasis, men nu kan du se timförbrukningen under veckans alla dagar. 

Sänkt energiförbrukning i datacentret

Six Nines driver ett specialiserat datacenter med fokus på ”accelerated computing” och molntjänster för utveckling av maskininlärning och artificiell intelligens. Deras servrar står för 90 procent av energiförbrukningen, säger CIO George Plepis. 

– Vi hade en fast prissättning tidigare, men fick hjälp av Fortum att implementera Fortum Online och ett rörligt pris. Nu har vi använt verktyget i ett år. 

Han menar att det har lett till stora förbättringar. 

– Portalen gör det möjligt att i realtid följa förbrukningen och jämföra med våra prognoser. Tidigare fanns det inget sätt att mäta energiförbrukning på ett smidigt sätt. Nu kan vi ha en strategi för hur vi handlar el vid rätt tidpunkt, vilket har lett till att vi kunnat minska vår elräkning med 30-50 procent.

Gratis för Fortums kunder

Som Fortum-kund är det enkelt att komma igång och aktivera analysverktyget. Större fastighetsägare kan dessutom få olika rapporter för varje fastighet, samt klustra statistiken på kvarter, städer och regioner. Basversionen av Fortum Online ingår kostnadsfritt för alla befintliga kunder, medan det går att betala för plusversionen med fler analysverktyg och två timmars energirådgivning med en expert. 

– Många företag analyserar sin energiförbrukning först när det är dags för hållbarhetsrapportering, men vi ser tydligt att nästan alla har möjlighet att med små medel spara både energi, pengar och klimatpåverkan. Systemet larmar direkt vid avvikelser, och den ökade kunskapen gör att det blir betydligt enklare att budgetera sina energikostnader, avslutar Patrik Hamberg. 

Vill ni veta mer om verktyget Fortum Online kan ni läsa mer på Fortums hemsida eller kontakta dem på 020-818 818.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fortum markets AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?