ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Mobilförbud räcker inte för studiero

  • Foto: Janerik Henriksson/TT

Utbildningsminister Anna Ekström tillsatte på onsdagen en ny utredning med uppdrag att föreslå hur det ska bli lugn och ro i skolan, bland annat genom mobilförbud. Det är förstås ett billigt förslag. Och få är emot. Det är en del av januariavtalet och främst liberalernas skötebarn. Problemet är bara att just mobilförbud inte behövs, det finns redan en sådan lag från 2006, även då driven av L. Enligt den har lärare rätt att beslagta föremål som stör lektionen, eller hotar säkerheten i klassrummet. 

Enligt en nationell undersökning, gjord av Telenor 2018, tillåter 35 procent av svenska skolor bara mobilanvändning vid särskilda skolprojekt. 28 procent har förbud under lektionstid, 8 procent har totalt mobilförbud och 14 procent inget förbud alls. 71 procent har alltså redan restriktioner.

Av det kan man dra slutsatsen att professionen gör olika bedömningar. Det finns mycket lite forskning kring effekten av mobilförbud. I Storbritannien publicerades 2016 studien ”Technology, distraction & student performance”, som visade på viss förbättring av skolresultaten för svaga elever när mobiler förbjöds. Men i Sverige har ”The Impact of Banning Mobile Phones in Swedish Secondary Schools” (2019) inte kunnat se samma tydliga effekt. 

Studiernas inte helt entydiga resultat kan bero på att i en fungerande skola är mobilen inget problem. I en icke fungerande skola är mobilen bara ett symtom på större, allmänna ordningsproblem. Sverige har sedan decennier ett auktoritetsproblem i skolan där lärarna degraderats till mentorer och stökiga elever ibland tagit makten. Det löser man inte genom att införa ett allmänt mobilförbud.

För som en rektor som intervjuas i SVT (15 oktober) säger: ”Självklart är det aningen lättare för oss att ha ett lagrum att hänvisa till, men kontrollen av efterlevnad är precis lika svår när det är en lag som det är att ha det i skolans egna ordningsregler.” Eleverna lyder helt enkelt inte. 

Sverige måste vara det enda land i världen som känner sig tvingat att lagstifta om lugn och ro i skolan och att barnen inte får slå varken lärarna eller varandra. Visst är det bra att agera, men det krävs mer djupgående förändringar i synen på auktoritet, konsekvenser av dåligt uppförande och lärandets mödosamma väg, för att få önskat resultat.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer