Annons

Minister utan insikt om marknad och företag

LEDARE. ”Man måste kunna klara av olika typer av samhällskriser, särskilt om de inte är långvariga.” ”Det borde ha funnits förutsättningar för många företag att bygga upp en större stabilitet under de ganska många goda åren vi har haft.” Orden kommer från finansmarknadsminister Per Bolund i en Di-intervju i fredagens tidning.

Per Bolund.
Per Bolund.Foto:Henrik Montgomery

Han menar alltså att företag borde ha en buffert för att klara nästan helt utraderad omsättning – de ska klara en total kollaps i ekonomin.

Det är ett häpnadsväckande resonemang från den som ansvarar för finansmarknadsfrågor, och för flera av stödåtgärderna till näringslivet.

Hans uppgift borde rimligen vara att värna ett fungerande näringsliv. Men det kräver insikter om grundläggande mekanismer på marknaden. Man måste förstå vilka drivkrafter som finns för investerare och företag. Man måste veta något om företagandets villkor.

Per Bolund har tidigare visat att han inte förstår hur marknadsekonomin fungerar. I slutet av mars läxade han upp Sveriges största bolag och viktigaste exportör AB Volvo. Han talade om att bolaget ”inte tar sitt ansvar”. Han antydde att Volvo inte har skött sig. Han förolämpade inte bara bolagets ledning, om det nu var vad han ville, utan också alla tiotusentals medarbetare som i flera veckor stått utan sysselsättning på grund av coronakrisen.

Per Bolund visade med sitt uttalande om bristande ansvar att han inte har förstått att det är Volvo, som världsledande företag och motor i svensk ekonomi, som har gjort vårt land rikt.

I sin kritik av aktieutdelningar visar han också att han inte fattar varför investeringar kräver avkastning. Utdelningarna går till nya investeringar, förhoppningsvis med nya värdeökningar. Aktiemarknaden är ett blodomlopp i ekonomin. Bland ägarna finns pensionärer och pensionssparare, privatpersoner och fackförbund. Och professionella investerare som ständigt är beredda att omlokalisera sitt kapital för ökade värden på kort och lång sikt. De företag som har de mest livskraftiga affärsidéerna kan räkna med att få riskvilligt kapital.

Nu förvånas Per Bolund av att företag inte har buffertar för att klara en nästan total nedstängning.

Kan Emil Källström (C) finna sig i sådana här uttalanden från sin samarbetspartner? Kan Mats Persson (L) tolerera en så företagsskeptisk finansmarknadsminister? Och hur kunde deras partier släppa fram Stefan Löfvens regering i utbyte mot en arbetsplan men utan kontroll över hur regeringen sätts samman? Om så bara ett av deras partier hade krävt ministerposter hade det säkerligen varit en politiker från ett gammalt alliansparti som satt på Per Bolunds post.

Men har inte Per Bolund en poäng? Måste inte företag ha en god soliditet för att kunna expandera, investera, klara svängningar? Jo, säkerligen. Och de som inte är tillräckligt solida riskerar att inte klara en nedgång. I normala tider märks detta med att företag slås ut eller kanske inte har något annat val än att bli uppköpta. Företag på obestånd försätts i rekonstruktion eller konkurs. Det sker på marknadsekonomins villkor. 

Men ett samhälle som i princip stängs ned på grund av en pandemi och på grund av statens beslut och rekommendationer är inte någon normal affärssvacka.

Det finns ett kapitalkrav för att bilda aktiebolag. Det har Per Bolunds regering satt ned från 50.000 kronor till 25.000. Varför agerade han inte för att i stället höja det till 100.000 kronor som det var för ett antal år sedan? Eller mer?

Man kan fundera på om Per Bolunds uttalanden är olycksfall i arbetet eller uttryck för en attityd. Eller i värsta fall en för ändamålet vald strategi. Men Per Bolund har i så fall hittat fel populism. Sverige översköljs just nu av en företagsvänlig opinion. Folk runt om i Sverige ser hur illa skadat näringslivet är. Sociala medier fylls av uppmaningar att gynna den lokala krogen. Företag som snabbt anpassar sin produktion till den nya verkligheten hyllas. Många har redan förlorat sitt jobb och delar sitt öde med sin arbetsgivare och vill inget hellre än att företaget ska komma på fötter.

Det är mycket olyckligt att Sverige i den värsta ekonomiska krisen sedan depressionen har en finansmarknadsminister med en så djup oförståelse för företagande.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EnergiEngagemangAnnons

Så kan företag säkra el till ett stabilt pris på lång sikt – och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle

Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.
Priset på solcellsanläggningar har sjunkit kraftigt. Nu öppnas en möjlighet för företag att enkelt investera i solcellsparker.

Genom att investera i en solcellspark kan företag framtidssäkra sin el-leverans till ett stabilt pris, bidra till samhällets energiomställning och signalera till kunder att man aktivt arbetar för ökad hållbarhet.

– Företag har länge varit frikostiga med att sätta sitt namn på arenor och idrottslag. Här öppnar sig en ny möjlighet att kunna visa sitt miljöengagemang och hållbarhetstänk. Det har ett enormt marknadsföringsvärde som kan gynna företagets affärer, säger Jonas Helander, tf VD på solcellsföretaget EnergiEngagemang.

Utbyggnaden av solenergi i Sverige och framförallt i världen går fort. Det gör att priserna på solceller kraftigt har sjunkit samtidigt som forskning och utveckling har gett högre effekt.

IEA, Internationella Energimyndigheten, utnämnde nyligen solenergi som den nya kungen av den globala elmarknaden i sin senaste rapport, vilket är inte är förvånande då solceller har många fördelar jämfört med andra metoder att producera el. 

Den tar inte slut, till skillnad från kol, olja och naturgas. Solel har minimal miljöpåverkan efter uppbyggnadsfasen, driften är tyst, panelerna är diskreta och en färdig solcellsanläggning är näst intill underhållsfri, vilket håller driftskostnaderna nere.

Solceller - framtidens energilösning

Hittills har diskussioner om solpaneler oftast handlat om mindre anläggningar som villaägare eller företag monterar på sitt tak. Nu öppnas en möjlighet för företag att på ett enklare sätt helt eller som delägare investera i större solcellsparker.

– Att ett företag bygger en egen solcellspark visar att man är en del av någonting nytt och tar en aktiv del i energiomställningen. Det finns också konkreta fördelar som att solenergi är det snabbaste och billigaste kraftslaget när det kommer till att bygga ny energiproduktion. Solenergi är ett bra komplement till det svenska elsystemet som till stor del består av vind-, vatten-, och kärnkraft, säger Jonas Helander.

Elpriset i Sverige kan variera väldigt mycket och bestäms av tillgång och efterfrågan på en marknad med flera hundra aktörer. Denna osäkerhetsfaktor kan bli kostsam för företag.

Med en egen solcellspark blir priset betydligt mer stabilt. 

– Många är oroliga över att el-priset går upp och ner. Det är oförutsägbart och det blir svårt att planera sin verksamhet. Med en egen solcellspark säkrar man alltså upp en del av sin förbrukning till ett långsiktigt fastställt elpris eftersom man vet vad anläggningen kostar över tid, säger han och fortsätter:

– Genom ett upplägg med en solcellsentreprenör som oss tillsammans med ett elhandelsbolag, kan vi erbjuda ett långsiktigt stabilt elpris. Det kommer att gynna företagets verksamhet.

EnergiEngagemang har stor kunskap och erfarenhet av att bygga större solcellsparker. Bland annat har företaget byggt Sveriges största solcellspark längs E20 utanför Strängnäs. Den består av 41600 solpaneler och levererar el åt bostadsrättsföreningar inom HSB Södermanland.

– Det här upplägget är speciellt lämpligt till företag med många mindre filialer eller som har verksamhet där det helt enkelt inte lämpar sig att bygga solcellsanläggningar på befintligt tak. Det finns gott om lågproduktiv jordbruksmark som ligger i träda och som med fördel kan användas för att bygga en större solcellspark, säger han.

Stort PR-värde med solcellspark

För ett företag har en solcellspark ett stort marknadsföringsvärde som kan gynna affärerna.

– Bygger man en solcellspark längs en motorväg skapas ett visuellt intryck för förbipasserande. Det blir som en stor reklamskylt som visar att företaget är en del av energiomställningen till ett mer hållbart samhälle och att man jobbar för framtiden, säger Jonas Helander.

Även om en solcellsanläggning kräver en hög initial investeringskostnad räknar man med att få tillbaka kostnaden på betydligt kortare tid än solcellsparkens livslängd.

– Återbetalningstiden på en solcellspark är drygt 10 år, men parken är gångbar i minst 35 år. Det man bör tänka på är att om man inte gör något alls har man samma osäkra elkostnader kvar. Passivitet har ett pris även det. En solcellsanläggning kan skapa trygghet för ett företag, avslutar han.

Fakta EnergiEngagemang 

EnergiEngagemang har sina rötter i Sörmland men installerar solcellsanläggningar i hela Sverige. Sedan starten 2012 har de varit en av Sveriges ledande solcellsinstallatörer för lantbruk, industri, fastighetsbolag och BRFer. EnergiEngagemang är en Certifierad installatör av solel enligt krav från Energimyndigheten, är registrerade hos Elsäkerhetsverket och Di Gasell för andra året i rad.

Läs mer på www.energiengagemang.se

 

Mer från EnergiEngagemang

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EnergiEngagemang och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?