ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Miljökrav är bättre än bensinskatt

  • Foto: Fredrik Sandberg

LEDARE. Facebookgruppen ”Bensinupproret 2.0” har över en halv miljon medlemmar. Politikerna bör lyssna på kritiken, som också framfördes den gångna helgen i samband med demonstrationer på olika håll i landet.

Anledningen till att partierna inte ska ignorera denna proteströrelse är helt enkelt att demonstranterna har rätt.

Bensinpriset har stigit till surrealistiska nivåer. Det drabbar bilister på landsbygden men också i storstäderna. Ändå är inte den avgörande frågan att vissa drabbas mer än andra. Det stora problemet är att bensinskatten inte räddar miljön.

61 procent av bensinpriset är skatter. Det är moms på drivmedlet, sedan tillkommer energiskatt och därefter koldioxidskatt. Och till slut läggs det ytterligare moms på energiskatten och koldioxidskatten. Sedan några år har skatterna på bensin indexuppräknats med inflationen plus 2 procent varje år. Detta har skett automatiskt utan att frågan har behövt beslutas i riksdagen.

I den riksdagsreservation från M och KD som blev gällande statsbudget togs den här överindexeringen bort, men regeringen har lovat att återinföra den.

Så kör svenska folket mindre bil för att bensinskatten är hög? Antalet körda kilometer per bil har inte minskat nämnvärt. Däremot ökar antalet bilar.

Bensinskatten är inte ett särskilt bra styrmedel utan mer en stadig inkomstkälla för staten.

Om Sveriges fordonsflotta ska ställas om är den rätta vägen att gå att reglera miljökraven, särskilt i storstäderna. Redan finns miljözoner som utestänger de äldsta dieselbilarna. Successivt kan dessa förbud utökas och i en framtid kan städer ha krav på nollutsläpp, alltså ren eldrift.

När bilflottan ställs om minskar statens skatteintäkter från bensinskatten. Och det är så det ska vara; en punktskatt på bensin ska inte vara en stadig skattekälla utan ett styrmedel.

Men man kan inte vara säker. När skatteinkomsterna minskar ökar politikers lust att beskatta på annat sätt. Därför måste man redan nu ställa krav på att körning med fossilfria bilar inte ska beskattas (elektriciteten har för övrigt redan en egen skatt, 43,48 öre per kilowattimme inklusive moms).

Vägen till en fossilfri bilpark är inte hög bensinskatt utan hårda miljökrav i storstäderna, där de lokala miljöproblemen tvingar fram förbudszoner och annan reglering.

Till dess finns det anledning att instämma i bensinupprorets upprördhet. En skatt som inte påverkar människors vägval utan endast blir en pålaga är en dålig skatt.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies