Annons

Miljöbalken ett sänke för svenska bolag

Foto:Christine Olsson/TT

Mark- och miljödomstolen i Umeå säger nej till att pröva statliga LKAB:s ansökan om att öka takten i gruvbrytningen i Kiruna. Däremot får de tills vidare behålla befintligt tillstånd.

Skälet är att bolaget inte har följt formalia för att särskilt bjuda in de mest berörda hushållen för information och frågor om hur de påverkas, så kallat samråd. Istället har bolaget publicerat mötesinbjudan till allmänheten i sin tidning som går till alla hushåll i Kiruna, samt annonserat i pressen. 

Mötesformer kan låta som en perifer sak, men de är förutsättningen för att en ansökan ska prövas. Myndighet/domstol ska därför enligt Miljööverdomstolen ta ställning till om samrådsprocessen gått rätt till tidigt under sin handläggning, ”utan dröjsmål”. Men Mark- och miljödomstolen i Umeå dröjde i tre år med att avhandla denna avgörande punkt. Deras förklaring, att det var ett stort material, är ovidkommande, eftersom de borde ha börjat med samråden.

Avgränsningen av samrådskretsen och formen för samrådet ska ske ”med beaktande av en verksamhets art, omfattning och verkningar”. Det är alltså vidöppet för tolkningar. Det är tydligt att det finns ett glapp mellan domstolen i Umeå och kirunabornas verklighet. De senare lever med gruvan, den står för jobben. De har sedan kommunstyrelsen tog beslutet 2007 även levt med att deras stad flyttas.

Den prövning som nu stoppats på formella grunder gäller inte bara ökad takt i gruvbrytningen. Hela verksamheten i Kiruna ska tillståndsprövas, eftersom tillstånden är så gamla. Och domstolen är fast besluten att inte göra det enkelt: ”Även om verksamheten bedrivits i Kiruna över hundra år så måste i detta fall beaktas att det är först nu prövningen sker samlat enligt miljöbalkens regler och att den påverkan som gruppen (de som bor närmast) utsätts för är påtaglig.” 

Fallet LKAB är ännu ett exempel på att miljö- och tillståndsprocesser blivit en flaskhals i svensk industri. De måste göras snabbare, mer förutsägbara och relevanta. Ett tillstånd kan inte falla på att några personer borde ha fått ett brev på posten.

Det är framför allt gruvnäringen som har drabbats, men även andra verksamheter, som nyligen Cementa. Det har ett pris, inte bara för bolagen och de som jobbar där, utan för hela ekonomin. Och hanteringen solkar bilden av Sverige som ett land med förutsägbara, pålitliga myndigheter.

 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från MyntAnnons

Löser kvittokrånglet med helhetstjänst – ”Särskilt viktigt i besparingstider”

Spårlöst försvunna kvitton, oklara köp på företagskortet och utlägg som ligger och dammar är en administrativ mardröm på många företag. Genom en heltäckande företagslösning vill det svenska fintechbolaget röja upp i oredan.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Hos dagens företagare finns en förväntan kring hur saker ska fungera – och vad man egentligen ska lägga sin tid på. Manuell administration, pappersarbete och krångliga verktyg är några saker som borde tillhöra historien. Det som efterfrågas är istället enkla verktyg som ger kontroll och som hjälper företaget att lyckas, menar Baltsar Sahlin som är VD och grundare av fintechbolaget Mynt.

Bolagets helhetslösning innefattar ett SaaS-verktyg (​​Software-as-a-service, eller mjukvara som en tjänst) för administration och analys, en mobilapp för användaren och fysiska eller virtuella företagskort. När en medarbetare har betalat med sitt personliga kort, som även kan ha en individuell köpgräns, skickas kvittot automatiskt till bokföringssystemet.

– Det är tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg. Många anställda vill heller inte ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, och dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin.

Integrationer och ekonomisk översikt

Kortanvändaren gör ett köp och fotar kvittot direkt i mobilen. På så sätt försvinner krångliga utläggsrapporter och processen blir istället gjord på ett effektivt sätt.

Verktyget innefattar direktintegrationer med flera av marknadens ledande bokföringssystem. Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering enkel för användaren, och ger full ekonomisk översikt i realtid.

– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det betyder att man får bra koll på hur mycket man spenderar varje månad – vilket är särskilt viktigt i besparingstider, säger Baltsar Sahlin.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera