1515
Annons

Mer bör göras för rörligare bomarknad

LEDARE. Nu har regeringen lämnat besked om det framtida taket för uppskjuten reavinstskatt. Det ska ligga på 3 miljoner kronor i totalt vinstbelopp från nästa sommar. Det är ett bra steg för att skapa förutsägbara villkor på bostadsmarknaden. Men mycket mer måste göras för att uppnå större rörlighet.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Det var sommaren 2016 som regeringen tillfälligt tog bort taket på uppskjuten skatt. Det skedde efter att de bostadspolitiska samtalen med andra partier hade kraschat. Det slopade taket skulle gälla till sommaren 2020, och nu återinförs det alltså. Det sker dock på en dubbelt så hög nivå som gällde före det tillfälliga slopandet.

Reglerna om uppskov med reavinstbeskattningen riktar in sig direkt på en problematisk del av den ägda bostadsmarknaden – höga trösklar för att flytta. En reavinstskatt på 22 procent, som slår till även om man köper en bostad för samma pris som den man säljer, skulle få människor att avstå från att flytta. Uppskovsmöjligheten behövs därmed för att många flyttbeslut ska tas. Nu har dessutom uppskoven blivit generösare även i de fall då man köper en billigare bostad, 

Räntan på uppskovsbeloppet är en kännbar pålaga, den motsvarar en bankränta på 3,25 procent om man korrigerar för det faktum att den inte är avdragsgill. Alla har inte möjlighet att i stället ta lån för att betala reavinstskatten, särskilt inte med bankernas skärpta krav. Även räntan är en tröskel som kan leda till att några avstår från en flytt. Staten drar in flera miljarder kronor på räntan, men det hade varit en tydlig signal om den hade avskaffats nu i stället för i slutet av mandatperioden. 

Det finns fler direkta flytthinder. Till exempel stämpelskatten på 1,5 procent. Moderaterna har nyligen föreslagit att bolånetaket på 85 procent ska höjas till 90. Det skulle öka möjligheterna för unga att köpa sin första bostad.

Många bor större än de behöver, men kalkylen för att flytta är inte tillräckligt förmånlig, exempelvis om man ska flytta från en villa till en bostadsrätt, där den senare kan ha en hög månadsavgift.

Det finns en hel del saker som måste åtgärdas för att få en bostadsmarknad i balans, allt från stora skattefrågor till en hyresmarknad som faktiskt bygger på marknadsekonomi. Men mest akut är de omedelbara flytthindren, som i en hel del fall får avgöra om en flytt äger rum eller inte. Kan man åtgärda dessa inlåsningseffekter är det en bra början på en bättre bostadspolitik.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.
Innehåll från VismaAnnons

Svenska företag måste vara mer innovativa i sin digitalisering för att överleva

Kriser och regleringstryck sätter allt större fokus på compliance. Samtidigt blir cyberhoten fler och digitalisering en allt viktigare konkurrensfaktor. För en del företag kan det kännas som att de här frågorna tar allt för mycket kraft. –Då är det till stor hjälp med en stark systemlösning i botten, säger Carola Lissel, Strategy Director på Visma.

För många är Visma mest kända för sina affärssystem, men företaget arbetar brett med standardiserade systemlösningar. Digitalisering, automatisering och AI finns på agendan och enkelhet och integration är ledorden.

Digitalisera Sverige!

– Med dagens osäkerhet kring både ekonomi och cyberhot, ser vi att digitaliseringen blir allt viktigare. Med rätt systemlösningar kan en verksamhet göra stora kostnadsbesparingar och förenkla arbetet men också få en säker IT-miljö, säger Carola Lissel.

– Vi vill vara med och driva digitaliseringen i Sverige! Men vi ser att företagen är konservativa och inte vågar satsa på ny teknik. Jämför vi med våra grannländer är skillnaden stor, speciellt inom stora företag och organisationer. 

Cyberhot är något som alla utsätts för, även mindre företag. Carola Lissel menar att det är viktigt att utbilda personalen, men att en riktigt stark och stabil systemlösning är allra viktigast. Här gäller det att vara medveten i sitt val av lösningar. Vad är säkrast för verksamheten?  Och inte minst, vilka leverantörer kan stötta, snabbt och effektivt, om hoten blir verklighet?

Molnet skapar nya möjligheter

I dag är det fortfarande många svenska bolag som inte valt en molnlösning och även om transformationen ökar så borde det gå snabbare. Molnet är det resurseffektivaste och säkraste sättet att lagra information på. Men molnet öppnar också upp för nya lösningar baserat på tillgänglig data, inom bland annat AI .

– AI kommer att frigöra tid, ge snabbare tillgång till rätt information och öka kvaliteten på svar och analyser. Jättespännande!

Visma tror på öppna lösningar, tillgängliga för integration så att kunden kan välja vad som passar dem bäst och här är molnet en förutsättning.

– Vi tillhandahåller system för många olika behov, men inte för allt. Våra system går därför ofta att integrera med andra applikationer och lösningar, vilket är kostnadseffektivt för kunderna, ger dem en frihet samt att en högre grad av automatisering uppnås. Vi stänger inga dörrar!

160 spjutspetsar 

Totalt erbjuder Visma ett hundratal standardsystem för småföretag, nyföretag, stora företag och olika offentliga verksamheter, inte minst inom vård och omsorg. Vissa system är bara att ladda ner, andra anpassas till kunden av Vismas konsulter eller via ett nätverk av duktiga partners.

Sedan starten 1996 har Visma vuxit organiskt, men också genom förvärv av intressanta företag. Dessa drivs ofta vidare som självständiga enheter med entreprenören kvar. 

– Vi kan ofta behålla spetskompetensen när bolagen får fortsätta som egen enhet, men med Vismas stora nätverk av kunskap och erfarenhet i ryggen. 

Idag har Visma ca 160 ”företag i företaget” runt om i Norden, Europa och Latinamerika och ambitionen för de närmaste åren är tydlig. Visma ska fortsätta växa och ”spjutspetsarna” ska bli fler. 

Visma i Sverige:

2 400 anställda 

4 miljarder kronor i omsättning 2021

30+ bolag

Visma i världen:

15 000 anställda

21 miljarder kronor i omsättning 2021

1,3 miljoner kunder

29 förvärvade bolag under 2022

Läs mer på visma.se 

Besök Visma på Linkedin! 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma och ej en artikel av Dagens industri

Kina-risken i Volvo måste tas på allvar

Den kinesiske affärsmannen Li Shufu blev frälsaren när amerikanska Ford hade kört Volvo Cars i botten och bolaget behövde en ny ägare.

RISKFYLLD RELATION. Det kinesiska ägandet i Volvo Cars genom Li Shufus Geely håller på att bli ett allt större problem – inte bara för bolaget utan också för Sverige.
RISKFYLLD RELATION. Det kinesiska ägandet i Volvo Cars genom Li Shufus Geely håller på att bli ett allt större problem – inte bara för bolaget utan också för Sverige.Foto:Maja Suslin

Göteborgsföretaget har efter ägarbytet 2010 stöpts om i snabb takt – från en tillverkare av säkra och lite tråkiga fossildrivna bilar till en global producent av mer eller mindre elektrifierade fordon i premiumsegmentet.

Detta hade inte varit möjligt utan en kapitalstark och långsiktig ägare som Li Shufus Geely.

Men med det kinesiska ägandet kom också en politisk risk, som håller på att bli ett allt större problem – inte bara för Volvo Cars och dess ägare utan också för Sverige. Affärer med Kina är inte längre en företagsintern angelägenhet. Det har blivit storpolitik, i synnerhet i ljuset av Rysslands invasion av Ukraina och Kinas ovilja att ta avstånd från Putin.

Di har i flera artiklar belyst marknadens tilltagande skepsis mot Volvo Cars. Aktien har i år sjunkit med cirka 40 procent och handlas nu under teckningskursen 53 kronor som fastställdes i samband med börsintroduktionen för knappt ett år sedan.

”En orsak kan vara den kinesiska ägarsituationen och en annan den usla transparensen i Polestar”, skrev Di:s analytiker Magnus Dagel i förra veckan.

Elbilstillverkaren Polestar är ett Volvobolag noterat i USA. Nästan alla aktier ligger på fasta händer, bara 5 procent är tillgängliga för handel för allmänheten. De två största ägarna är Volvo Cars, med 48 procent av aktierna, och Li Shufu, med 39 procent. Bland övriga ägare finns ett antal fonder kopplade till kinesiska städer. Storleken på deras innehav är okänd.

Otydlighet av det här slaget förstärker den oro som redan i utgångsläget är förknippad med ett kinesiskt ägande. Var kommer kapitalet ifrån? Vem står bakom? Inte ens om köparen är ett privat bolag kan man vara säker på att staten inte har ett finger med i spelet.

När Li Shufu köpte cirka 10 procent av Mercedes-Benz Group (tidigare Daimler) 2018 ansåg investmentbanken Bernstein att affären troligen backades upp av ”aktiebolaget Kina”, enligt Financial Times.

Kinesiska företag har de gångna åren systematiskt köpt in sig i västerländska bolag för att få tillgång till ny teknik och know how. Ett av bolagen som har vuxit snabbt och tagit sig in på Fortunes lista över världens 500 största företag är Geely.

Bolaget är en maktfaktor i den globala fordonsindustrin. I portföljen finns utöver varumärken som Volvo Cars, Polestar och Mercedes även AB Volvo, Daimler Truck, Lotus, Lynk & Co och Aston Martin. Geely förvärvade cirka 8 procent av det sistnämnda bolaget i samband med en nyemission i förra veckan.

I stadsdelen Lindholmen i Göteborg har det vuxit upp ett fordonskluster runt Geely. Här finns bland annat det helägda CEVT, China Euro Vehicle Technology AB och Geely Innovation Centre som har plats för 3 500 anställda i helt nya fastigheter.

Fordonsindustrin är inne i ett omvälvande skifte där hybrider, elbilar och självkörande bilar i snabb takt tar över. Den som har ett tekniskt övertag vad gäller batterier, mjukvara, uppkoppling och artificiell intelligens har en stor fördel i omställningen. Detta vet Kina. Landet har stöttat inhemska elbilstillverkare med åtminstone 600 miljarder kronor i form av skattelättnader och finansiering av laddstationer och forskning, enligt tankesmedjan CSIS.

Detta måste Volvo Cars och Sverige förhålla sig till. Geely ser inte bara till Volvos bästa utan även till Kinas bästa. Men det som är bra för Kina är nödvändigtvis inte bra för Volvo, vilket landets agerande i Ryssland efter krigsutbrottet har visat. 

Medan väst har infört sanktioner mot Ryssland har Kina fortsatt att handla med landet. Till skillnad från företagen i väst är de kinesiska kvar i Ryssland. Ett av dem är Volvo Cars ägare, Geely. Genom att fortsätta exportera bilar till Ryssland bidrar Geely till att underminera effekten av västs ekonomiska krig mot Putin. Volvo-teknik hamnar i Ryssland. 

Det kinesiska ägandet i Volvo Cars är en risk som den tillträdande svenska regeringen måste ta på allvar. Situationen kan dessutom snabbt förvärras, till exempel om Kina invaderar Taiwan. Volvo Cars är Sveriges största arbetsgivare. Bolagets produkter, teknik och kunnande är ett nationellt intresse. Allt detta äventyras om en storskalig konflikt utbryter mellan Kina och väst. Regeringen måste vara beredd att vidta exceptionella åtgärder för att säkerställa kontrollen över Volvo Cars om detta ”värsta-scenario” blir verklighet.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera