Annons

Max burgare gjorde hållbarhet lönsamt

LEDARE. Om tio år ska Max omsätta 10 miljarder kronor. Det förutsätter att utlandsexpansionen lyckas.

Foto:Henrik Holmberg / TT
Foto:Hasse Holmberg / TT

Den som någon gång har kommit i kontakt med boskapsfösare får lära sig att det snabbaste sättet att driva boskap är att göra det långsamt. Man kan säga att det är vad Årets företagare, bröderna Richard och Christoffer Bergfors, har gjort med familjeföretaget Max. Gör man så, går det sedan plötsligt undan. Mellan 2017 och 2018 ökade intäkterna med 20 procent till 3,5 miljarder kronor. Takten har växlats upp. Målet är att bolaget 2028 ska omsätta tio miljarder kronor.

Läs mer: Årets företagare Maxbröderna tackar nej till börsen 

En psykologiskt viktig punkt var 1991. Då kastade McDonalds’s in handduken i Luleå och Umeå. Det lönade sig inte längre att slåss mot den lokala hamburgarförsäljaren Max. Den globala konkurrenten återkom senare. Men nederlaget var en tydlig markering att konkurrensen från den lokala kedjan inte skulle underskattas. Det var en gamechanger.

Max Burgers är ett svenskt familjeföretag. Börsnoterade McDonalds säljer under olika varumärken snabbmat för totalt motsvarande 200 miljarder kronor, varav 5 miljarder i Sverige. Men medan Max Burgers totala försäljning har dubblats sedan 2013, har McDonalds försäljning fallit med 25 procent. 

Det kan tyckas vara en orättvis jämförelse, eftersom ett bolag vid en viss storlek ofta får svårt att hålla tillväxten uppe. Men den visar också att små företag kan utmana en global dominant. Det är en seger för marknadsekonomin och kunderna.

Den andra gamechangern blev klimatfrågan. Konkurrenterna har drivit varandra framför sig, men Max har lett utvecklingen. Ökade inslag av nyttig och vegetarisk mat på matsedeln, att byta plastprodukter mot trä och papper, sopsortering, laddningsstolpar för elbilar. Både på Max och McDonalds utgör fisk, kyckling och vegetariska alternativ numera runt 40 procent av de sålda proteinerna. Målet är att den andelen ska ha ökat till 50 procent 2022 respektive 2020. Max restauranger har sedan 2008 dessutom koldioxidmärkt sina menyer. 

Max lyhörda klimatprofil har sannolikt bidragit till framgångarna de senaste åren. Tajmningen var perfekt och gjorde det möjligt för dem att diktera villkoren trots att de inte är marknadsledande. Klimatarbetet lockar den unga publiken.

Med den starka tillväxten hade det varit frestande för ägarna att ta bolaget till börsen eller sälja till riskkapitalister. Man kan vara rätt säker på att de har fått propåer. Med mer aggressiva ägare hade Max belånats mer och vuxit snabbare. Men den finansiella risken bidrar lätt till att även den operationella risken ökar, samtidigt som grundarna tappar kontrollen. 

Och familjen Bergfors har inga sådana planer. ”Mitt mål är att Max ska förbli ett familjeföretag i minst sex generationer till.” Så sade ordföranden och grundaren Curt Bergfors när bolaget fyllde 50 år förra året. 

Det är bra ur perspektivet att ett dynamiskt näringsliv förutsätter olika typer av ägande, och är det något som Sverige saknar är det växande familjeföretag. De flesta har inte tillräckligt med kapital, eller tillräckliga kassaflöden, för att våga ta risken på egen hand. 

Men Max har vuxit stegvis med låg finansiell risk. Förra året var vinstmarginalen före skatt drygt 18 procent och soliditeten över 68,9 procent. 

Sverige är fortfarande den helt dominerande marknaden med över 90 procent av försäljningen, även om de första försiktiga stegen utomlands togs för tio år sedan. Max finns även i Norge, Danmark, Egypten och Polen. Nu vill ledningen växla upp i Europa och gå in i Gulfstaterna. De framtida tillväxtmålen bygger på att de lyckas.

Grundaren Curt Bergfors äger 82 procent av företaget och hans äldsta söner Christoffer och Richard äger 4,5 procent vardera. Resterande 9 ägs av Stiftelsen Rättvis Fördelning som delar ut sin vinstandel till välgörande ändamål. I förlängningen bygger Max fortsatta framgångar på att arvtagarna, alla de fyra barnen, kommer överens så att ägandet stannar i familjen. En annan avgörande faktor är förstås att inga arvsskatter införs som tvingar fram en försäljning.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?