1515

Målet att underminera Sabuni går över gränsen

LEDARE. Dagens Nyheter har sedan i fredags ägnat tre ledarartiklar åt Nyamko Sabuni (8/3, 9/3, 11/3). Det handlar om Svenska Dagbladets artikel om hur det ska ha gått till när Nyamko Sabuni presenterade ett förslag om en elektrifieringskommission. Detta ska från början ha varit en idé från lastbilsföretaget Scania.

MÄRKLIG AGENDA. Dagens Nyheter har skrivit om Nyamko Sabuni och Scania på ledarplats den 8, 9 och 11 maj. Tidningen misstänkliggör näringslivskontakter och framställer det som suspekt att tidigare partitoppar fortfarande har en roll inom ett parti.
MÄRKLIG AGENDA. Dagens Nyheter har skrivit om Nyamko Sabuni och Scania på ledarplats den 8, 9 och 11 maj. Tidningen misstänkliggör näringslivskontakter och framställer det som suspekt att tidigare partitoppar fortfarande har en roll inom ett parti.

Det är en tunn historia, argumentationen är illa underbyggd - och den väcker frågor om vad som är DN:s egentliga ärende.

Den historia som SvD ger är ungefär denna: Scania är kund hos ett pr-bolag och har velat få gehör för frågan om en elektrifierad fordonsflotta. Knuten till detta pr-bolag är en tidigare partisekreterare i Folkpartiet. Sedan föreslog Nyamko Sabuni i sitt tal i Almedalen att en elektrifieringskommission bör inrättas. Och på hösten tillsattes den. Nyamko Sabuni själv tillbakavisar denna version av händelseförloppet i en Di-intervju på måndagen.

Det handlar alltså om att Nyamko Sabuni har tagit upp ett förslag från Sörmlands största privata arbetsgivare, och den fjärde största i landet, om att elektrifierade transporter är en angelägen framtidsfråga. Denna bedömning delar Scania med den största och den näst största privata arbetsgivaren, de båda Volvobolagen. De delar denna prioritering också med de flesta politiska partier.

Därutöver beskrivs hur Nyamko Sabuni har tagit intryck av tre namngivna personer som är knutna till pr-byråer. Det är Lars Leijonborg, Johan Jakobsson och Helena Dyrssen. Gemensamt för dessa är att de har haft topposter i Folkpartiet.

Det som läggs Nyamko Sabuni till last är alltså att hon har tagit upp ett förslag som är en mainstream-hållning i näringsliv och politik samt att hon har tagit hjälp av tidigare folkpartitoppar.

Det är oerhörda anklagelser som DN gör. I fredags skrev tidningen att Johan Jakobssons pr-byrå lyckats ”få Sabuni vald”. Aftonbladets Anders Lindberg tog det vidare i söndagens sändning av Godmorgon Världen och sa att ”man har köpt ett partiledarval” med syftning på pr-byrån. DN:s ledarskribent, som var motdebattör, protesterade inte i sändningen mot denna formulering.

Det är en befängd anklagelse om en nomineringsprocess där 19 av 21 länsförbund, liksom en majoritet i valberedningen, ställde sig bakom Nyamko Sabuni som partiledare.

DN trappar upp anklagelserna i sin tredje text, i måndagens tidning. Där ställs frågan vilka ställningstaganden som ”egentligen (är) till salu”, apropå Scania.

Så hur har Nyamko Sabuni fått ersättning? I pengar? Eller något i utbyte? Vem har betalat vem?

DN kommer med insinuationer utan närmare förklaring. Formuleringarna i texterna gränsar till karaktärsmord.

Liberalerna ligger under riksdagsspärren. Kanske åker de ut i nästa val. Kanske gör det ingenting. Kanske har Nyamko Sabuni stora brister som partiledare. DN har hur som helst det senaste året visat en mycket stor omsorg om detta parti och dess vägval. Tidningen har vid upprepade tillfällen sagt att det är avgörande att partiet håller fast vid januarisamarbetet. Och ibland har man gått in och försökt beskriva Liberalernas speciella funktion i politiken, som exempelvis i en text inför ordförandevalet i fjol somras. Där hyllade man att Liberalerna ”har gjort tjänst som politikens daggmask, bidragit till att hålla demokratins jordmån lucker för mer intressestyrda aktörer”.

Det är svårbegripligt, men ingen kan missta sig på att DN, inte bara av historiska skäl, är engagerad i Liberalernas betydelse i politiken.

Efter de senaste artiklarna måste man dock fundera över vad DN tror sig åstadkomma. Med sådana vänner behöver partiet inga fiender.

Hur ska en företagsledare våga närma sig ett parti för att framföra sina ståndpunkter och prioriteringar? Kan Annie Lööf tala med Maud Olofsson, ordförande för turistindustrins Visita? Eller Stefan Löfven med Göran Persson, ordförande i Swedbank?

Det är en fara med DN:s ledarartiklar. I sin ambition att komma åt Nyamko Sabuni skadar tidningen relationen mellan näringsliv och politik.


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?