Annons

Målet att underminera Sabuni går över gränsen

LEDARE. Dagens Nyheter har sedan i fredags ägnat tre ledarartiklar åt Nyamko Sabuni (8/3, 9/3, 11/3). Det handlar om Svenska Dagbladets artikel om hur det ska ha gått till när Nyamko Sabuni presenterade ett förslag om en elektrifieringskommission. Detta ska från början ha varit en idé från lastbilsföretaget Scania.

MÄRKLIG AGENDA. Dagens Nyheter har skrivit om Nyamko Sabuni och Scania på ledarplats den 8, 9 och 11 maj. Tidningen misstänkliggör näringslivskontakter och framställer det som suspekt att tidigare partitoppar fortfarande har en roll inom ett parti.
MÄRKLIG AGENDA. Dagens Nyheter har skrivit om Nyamko Sabuni och Scania på ledarplats den 8, 9 och 11 maj. Tidningen misstänkliggör näringslivskontakter och framställer det som suspekt att tidigare partitoppar fortfarande har en roll inom ett parti.

Det är en tunn historia, argumentationen är illa underbyggd - och den väcker frågor om vad som är DN:s egentliga ärende.

Den historia som SvD ger är ungefär denna: Scania är kund hos ett pr-bolag och har velat få gehör för frågan om en elektrifierad fordonsflotta. Knuten till detta pr-bolag är en tidigare partisekreterare i Folkpartiet. Sedan föreslog Nyamko Sabuni i sitt tal i Almedalen att en elektrifieringskommission bör inrättas. Och på hösten tillsattes den. Nyamko Sabuni själv tillbakavisar denna version av händelseförloppet i en Di-intervju på måndagen.

Det handlar alltså om att Nyamko Sabuni har tagit upp ett förslag från Sörmlands största privata arbetsgivare, och den fjärde största i landet, om att elektrifierade transporter är en angelägen framtidsfråga. Denna bedömning delar Scania med den största och den näst största privata arbetsgivaren, de båda Volvobolagen. De delar denna prioritering också med de flesta politiska partier.

Därutöver beskrivs hur Nyamko Sabuni har tagit intryck av tre namngivna personer som är knutna till pr-byråer. Det är Lars Leijonborg, Johan Jakobsson och Helena Dyrssen. Gemensamt för dessa är att de har haft topposter i Folkpartiet.

Det som läggs Nyamko Sabuni till last är alltså att hon har tagit upp ett förslag som är en mainstream-hållning i näringsliv och politik samt att hon har tagit hjälp av tidigare folkpartitoppar.

Det är oerhörda anklagelser som DN gör. I fredags skrev tidningen att Johan Jakobssons pr-byrå lyckats ”få Sabuni vald”. Aftonbladets Anders Lindberg tog det vidare i söndagens sändning av Godmorgon Världen och sa att ”man har köpt ett partiledarval” med syftning på pr-byrån. DN:s ledarskribent, som var motdebattör, protesterade inte i sändningen mot denna formulering.

Det är en befängd anklagelse om en nomineringsprocess där 19 av 21 länsförbund, liksom en majoritet i valberedningen, ställde sig bakom Nyamko Sabuni som partiledare.

DN trappar upp anklagelserna i sin tredje text, i måndagens tidning. Där ställs frågan vilka ställningstaganden som ”egentligen (är) till salu”, apropå Scania.

Så hur har Nyamko Sabuni fått ersättning? I pengar? Eller något i utbyte? Vem har betalat vem?

DN kommer med insinuationer utan närmare förklaring. Formuleringarna i texterna gränsar till karaktärsmord.

Liberalerna ligger under riksdagsspärren. Kanske åker de ut i nästa val. Kanske gör det ingenting. Kanske har Nyamko Sabuni stora brister som partiledare. DN har hur som helst det senaste året visat en mycket stor omsorg om detta parti och dess vägval. Tidningen har vid upprepade tillfällen sagt att det är avgörande att partiet håller fast vid januarisamarbetet. Och ibland har man gått in och försökt beskriva Liberalernas speciella funktion i politiken, som exempelvis i en text inför ordförandevalet i fjol somras. Där hyllade man att Liberalerna ”har gjort tjänst som politikens daggmask, bidragit till att hålla demokratins jordmån lucker för mer intressestyrda aktörer”.

Det är svårbegripligt, men ingen kan missta sig på att DN, inte bara av historiska skäl, är engagerad i Liberalernas betydelse i politiken.

Efter de senaste artiklarna måste man dock fundera över vad DN tror sig åstadkomma. Med sådana vänner behöver partiet inga fiender.

Hur ska en företagsledare våga närma sig ett parti för att framföra sina ståndpunkter och prioriteringar? Kan Annie Lööf tala med Maud Olofsson, ordförande för turistindustrins Visita? Eller Stefan Löfven med Göran Persson, ordförande i Swedbank?

Det är en fara med DN:s ledarartiklar. I sin ambition att komma åt Nyamko Sabuni skadar tidningen relationen mellan näringsliv och politik.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?