Lotten gör föräldrar och barn maktlösa

LEDARE. I en mer likvärdig skola finns inte rum för kösystem. I alla fall om man ska tro utredningen av Björn Åstrand. Skolvalet pekas ut som en direkt orsak till den ökade skolsegregationen, något som föräldrar påstås bidra till genom att ställa sina barn i kö till friskolor.

SKOLUTREDNING. Genom att avfärda kösystemet försöker utredaren motarbeta den mänskliga instinkten att påverka sin situation till det bättre.
SKOLUTREDNING. Genom att avfärda kösystemet försöker utredaren motarbeta den mänskliga instinkten att påverka sin situation till det bättre.Foto:JESSICA GOW / TT

Utredningen föreslår därför att kötid tas bort som urvalsgrund när friskolor har fler sökande än platser. Det är ett direkt angrepp mot det fria skolvalet, trots att utredningen säger sig vilja värna det. Köer är en naturlig konsekvens av föräldrars möjlighet att påverka sina barns skolgång. När en skolas undervisning håller hög kvalitet återspeglas det i en hög efterfrågan.

Kunskapen om hur elevsammansättningen påverkas av kötid är låg, det medger utredningen. Trots det är förslagen utformade efter att skolvalet, och möjligheten att ställa sig i kö, bidrar till ett ”socioekonomiskt skevt elevurval”. Detta trots att friskolor och deras köer står öppna för alla, oavsett var man bor eller har för familjebakgrund. Till Internationella Engelska Skolan i Krokslätt i Göteborg åker varje dag 25 procent av eleverna en timmes lång bussfärd från Angered för att få sin undervisning.

När man läser utredningen är det lätt att få bilden av att friskolor som regel kräver kötid från spädbarnsålder. Sanningen är att det går att få en plats på en tredjedel av friskolorna utan någon kötid alls. Enbart 2 procent kräver kötid från barnets första levnadsår, motsvarande 16-17 skolor i landet. Det är knappast skäl att omkullkasta systemet.

I stället för kötid som urvalsgrund föreslår utredningen bland annat att platser ska tilldelas genom lottning. Det ska ge alla elever lika möjlighet till en plats på en särskild skola. Men slumpen är inte rättvis. Lottning är den perfekta manifestationen av maktlöshet. Genom att avfärda kösystemet försöker utredaren motarbeta den mänskliga instinkten att påverka sin situation till det bättre.

Det är en ansats dömd att misslyckas. En förälders strävan efter sitt barns bästa försvinner inte för att staten hellre hade sett något annat. Innan det fria skolvalet infördes 1992 kunde föräldrar påverka sitt barns skolplats genom att exempelvis flytta eller betala för ett privat alternativ. Sådana incitament kommer att förstärkas om utredningens förslag blir verklighet.

När familjer flyttar anser 58 procent att det är mycket eller ganska viktigt att det nya boendet är i upptagningsområdet till en skola som håller god kvalitet. Om möjligheten att ställa sig i kö skulle försvinna anser 47 procent att det blir ännu viktigare. Genom att tumma på det fria skolvalet riskerar utredningens förslag därför att leda till ökad boendesegregation och en mer segregerad skola.

Även om familjer skulle finna sig i lottens maktlöshet, finns skäl att ifrågasätta hur effektivt lottning är för att minska skillnaderna mellan skolor. Utredningen konstaterar att segregationen ”med stor sannolikhet” delvis kan förklaras av att familjer har olika preferenser. Socioekonomiskt svaga familjer föredrar inte nödvändigtvis samma skolor som starkare. Eftersom en elev inte kan lottas in till en skola den inte sökt bör utredningen därför inte kunna anta att lottning leder till långtgående förändringar i elevsammansättningen.

Det finns problem som utredningen tar upp som bör tas på allvar, som att kösystem missgynnar nyinflyttade och nyanlända som önskar plats i en specifik skola. Lösningen är dock inte att förkasta kötid som urvalsgrund. I stället är en möjlig väg att komplettera kösystemet med mjuka kvoter, något som bland andra Academedia ställt sig bakom.

Den svenska skolan har en rad utmaningar. Familjers möjlighet att påverka sina barns skolgång är inte en av dem. Det har alltid stått lärare fritt att söka sig till den skola där de vill undervisa. Varför ska inte elever och deras föräldrar ha samma rätt till självbestämmande?


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?