Annons

Lotta Engzell-Larsson: Sverige bör vårda bolag som Spotify

LEDARE. Spotify växer kraftigt och är på väg att börsnoteras i New York.

Daniel Ek.
Daniel Ek.Bild:Janerik Henriksson

För knappt två år sedan skrev bolagets grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon ett öppet brev till svenska politiker där de efterlyste bättre villkor på ett antal punkter för att kunna växa här. En var bostadsmarknaden, Spotify hade svårt att rekrytera anställda till Stockholm för här finns inga bostäder att hyra. En annan punkt var beskattningen, framför allt av personaloptioner.

Så, för ett år sedan kom beslutet att expandera i New York, där minst 1.000 nya jobb planerades. Det innebar en fördubbling av styrkan i USA. Även finanschefen sitter där, trots att huvudkontoret fortfarande formellt ligger i Stockholm. Förra året öppnade också ett nytt stort utvecklingscenter i London.

Ett globalt bolag som Spotify måste bygga verksamhet på sina största marknader. Men ett utvecklingscentrum i Stockholm eller Göteborg skulle, med rätt förutsättningar, mycket väl kunna fortsätta växa, vilket ledningen påpekar i sitt brev.

Den S-ledda regeringen vill dock inte släppa till när det gäller nyckelfrågor som att öppna hyresmarknaden, och skapa en mer konkurrenskraftig beskattning av personaloptioner. Den lilla lättnad i optionsbeskattningen som trätt i kraft nu vid årsskiftet är helt verklighetsfrämmande, eftersom taket ligger så lågt. Den gäller endast företag som har max 50 anställda och inte omsätter mer än 80 miljoner kronor. Den gränsen passerade Spotify 2009, ett år efter lanseringen, då bolaget omsatte 90 miljoner.

Spotify må vara på väg att noteras med ett uppskattat marknadsvärde på runt 160 miljarder kronor, och ha en omsättning på 29 miljarder 2016. Men bolaget går med förlust, och är, tio år efter lanseringen, att betrakta som en tonåring. Affärsmodellen utmanas fortfarande av skivbolag som stämmer bolaget, och verksamheten befinner sig bara i början av sin utveckling. Apple nafsar dem i hasorna.

Samtliga amerikanska plattformsbolag, som Amazon och Google, som nu betraktas som oövervinnliga, tog tid på sig, ofta minst tio år, att göra vinst. Det fanns en enorm långsiktighet hos grundarna, och den gav utdelning. Även Spotifys grundare ger intryck av att vara uthålliga och vilja behålla kontrollen över bolaget.

Det är naturligt att goda idéer sugs upp av internationella bolag och investerare i en tid där det finns gott om kapital. Just därför kräver situationen att Sverige, vars storlek är en nackdel, gör det extra lockande att äga och driva företag här.

Skatten på kapital, personaloptioner och marginalskatten måste sänkas. Regeringen bör även slänga planerna på en ny skatt på utflyttare (exitskatten) i papperskorgen. S-regeringar har tidigare tvingats retirera när de straffbeskattat kapitalet, det kommer de få göra igen om de inte tänker sig för.

Sverige har på många sätt ett gynnsamt företagsklimat. Bolagsskatten är konkurrenskraftig, infrastrukturen god, andelen högutbildade relativt bra, och vi har en väl fungerande kapitalmarknad.

Men Global Economic Forums "Global Competitiveness Report 2017-2018" visar att vi ligger långt ned på listan över 137 länder när det gäller skatt (66) och incitament att investera och arbeta (103). Samtidigt visar "Global Entrepreneurship Monitor" att benägenheten bland entreprenörer att anställa 20 personer eller mer de närmaste fem åren är låg i Sverige, andelen ligger på runt 7 procent. I EU-länderna är den 8-9 procent, medan Norge sticker ut på 10, Irland 15 och toppländerna USA och Taiwan 20 procent. Det är tal som regeringen bör studera närmare.

Sveriges problem är inte brist på unga it-bolag, utan att de säljs utomlands innan de nått sin fulla potential. När Spotify noteras kommer troligen de svenska riskkapitalbolagen Creandum och Northzone att sälja ganska snart. De har gjort sitt jobb. Frågan är vilka som då köper och hur det påverkar framtida investeringar i utveckling.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?