ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
Infrastruktur 

Lotta Engzell-Larsson: Regeringen bör inte låsa sig vid formalia

  • Catharina Håkansson Boman. Foto: Henrik Montgomery

LEDARE. På onsdagen presenterades slutbetänkandet från Sverigeförhandlingen, som utrett behoven av investeringar i en ny generation järnväg samt annan hållbar infrastruktur för jobb och bostäder.

Det är en fråga som mer än de flesta andra nationella faktorer avgör förutsättningarna för landets framtida ekonomi.

Rapporten innehåller en rad goda förslag kring hur Sverige ska växa med tågtrafik som knyter ihop växande regioner. Den stora vattendelaren mellan både politiker och myndigheter är om man ska göra en snabb utbyggnad av höghastighetsbanor till en kostnad av 230 miljarder kronor.

Vissa, inklusive Konjunkturinstitutet (KI), anser att satsningen inte kommer att betala sig samhällsekonomiskt. Det är den enkla och minst riskabla slutsatsen. Det är också den mest kortsiktiga och minst ansvarsfulla. KI behöver dock inte ta ansvar, det faller på politikerna.

Finansministern skriver på onsdagen på Di Debatt att oavsett finansieringform, alltså även om staten lånar billigt, skulle en snabb utbyggnad sänka överskottet.

Det är korrekt. Det finns en stark och bred politisk uppslutning kring det nya överskottsmålet på 0,3 procent av BNP, vilket är bra. Men med 50-100 års mellanrum uppkommer behov av strategiska vägval. Bygget av Stockholms tunnelbana var ett sådant tillfälle. De flesta är nog glada att den kom till.

Nu befinner vi oss åter vid en sådan punkt där politikerna måste våga ta radikala investeringsbeslut för att Sverige ska kunna växa och människor kunna pendla mellan bostad och arbete. Det är inte minst viktigt i dagens situation då Sveriges befolkning växer.

Finansminister Magdalena Andersson har låst sig hårt vid budgetdisciplinen. Det är i grunden berömvärt. Men om landets finanser bara var en budgetfråga skulle KI:s generaldirektör Urban Hansson Brusewitz kunna vara finansminister. Så är det inte, det krävs politiker för att fatta politiska beslut. Höghastighetsjärnvägen är ett sådant.

En snabb utbyggnad till 2035, vilket krävs för att få bäst effekt, är dock inte bara en fråga för regeringen. Det är ett långsiktigt åtagande som kräver blocköverskridande enighet, som inom pensionerna och energin. Oppositionen måste ställa upp och ta ansvar. Att våga ta offensiva långsiktiga beslut för landets bästa är den sanna innebörden av regeringsduglighet. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies