1515

Lotta Engzell-Larsson: Nobelstiftelsen bör sätta tryck på Akademien

LEDARE. Krisen i Svenska Akademien är inte en intern angelägenhet, som ledamöterna tycks tro.

Bild:Petter Cohen

När Nobelpriset dras i smutsen är det en fråga för Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten och ordförande Carl-Henrik Heldin.

Dagens Nyheter rapporterade på tisdagen (5/12) att ett par personer har uppgett att den sexbrottsanklagade "kulturprofilen", som är gift med en akademiledamot, vid flera tillfällen har läckt pristagarnas namn i förväg. Det gäller Elfride Jelinek, Harold Pinter och Patrick Modiano.

Det har funnits en medvetenhet inom Akademien om en läcka men den har inte avslöjats. Ett tydligt tecken på läckor är när spelbolagens odds på en viss författare plötsligt rasar. Exempelvis föll Ladbrokes odds för Jean-Marie Gustave Le Clezio 2008 på kort tid från 15 till 1.

När tidigare ständiga sekreteraren Peter Englund lät sig intervjuas i DN-artikeln kallade han profilen för "den djäveln" och sade att han antar att profilens fru har läckt till sin man.

I så fall har hon brutit mot sekretessen, och hennes förtroende får anses förbrukat både internt i Akademien, Nobelstiftelsen och externt.

Nobelstiftelsen är en privat stiftelse och ytterst ansvarig för att intentionerna i Alfred Nobels testamente uppfylls. De prisutdelande institutionerna är utöver Svenska Akademien Kungliga Vetenskapsakademien, Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet (KI) samt den norska Nobelkommittén. Macchiarini-skandalen förra året skadade KI:s och medicinprisets rykte. Men där tog nyckelpersonerna sitt ansvar och avgick, bland andra sekreteraren i Nobelförsamlingen Urban Lendahl. Även Akademien måste ta ansvar så att Nobelprisets ställning inte undergrävs.

Priset står i centrum för Nobelstiftelsens arbete, som bygger på ett högt förtroende i samhället, goda samarbeten och starka sponsorer. Bland de stödjande företagen finns Ericsson, Volvo Cars, Scania, Astra Zeneca, EF Education, JP Morgan och Microsoft.

Nobelstiftelsens ledning uttalade sig om Macchiarini 2016. Lars Heikensten har kommit fram till att profilen inte är välkommen till årets Nobelfest. Han bör även kunna kommentera Akademiens förehavanden. Där som i övriga verksamheter måste de ansvariga lämna plats för nya krafter när de hamnat i ett läge där de gör mer skada än nytta.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?