ANNONS:
Till Di.se

Lotta Engzell-Larsson: Jan Stenbeck skulle ha gillat affären

  • Finansmannen Jan Stenbeck (1942-2002). Foto: Ronny Karlsson

LEDARE. Kinnevik har under en tid förberett sig för den affär som presenterades på onsdagen. 

Bolaget var redan storägare i mobiloperatören Tele2, som Jan Stenbeck grundade 1993. Förra året köpte Kinnevik in sig även i bredbands- och kabeltvbolaget Com Hem, och nu slås de två företagen ihop. Kinnevik får med 27,3 procent av kapitalet och 41,9 procent av rösterna full kontroll i det nya fusionerade Tele2.

Jan Stenbeck skulle ha gillat affären. Den gör nya Tele2 till en starkare utmanare till Telia och öppnar för en utveckling av mobila och digitala tjänster där kunden har en leverantör. Den förenklar för kunden och gör teleoperatören mindre sårbar.

En svagare tillväxt har pressat teleoperatörerna en tid. De har stora investeringar i uppgradering av nät framför sig, men begränsade möjligheter att ta betalt för detta.

Integreringen av olika typer av kommunikation/uppkoppling och tjänster bör stärka Tele2. Nästa steg kan bli att även integrera innehållet. Många bedömer att Kinneviks långsiktiga mål är att slå ihop det nya Tele2 med MTG. Detta är sannolikt vad aktiemarknaden förväntar sig, MTG steg på börsen vid beskedet om fusionen mellan Tele2 och Com Hem. Det vore dock en mer kontroversiell och riskabel affär.

Här är telekombranschen delad. De senaste åren har många teleoperatörer köpt programinnehåll, bland annat brittiska BT, amerikanska Verizon och spanska Telefónica. Den största affären är AT&T:s köp av Time Warner, den har dock stoppats av amerikanska justitiedepartementet.

Tyska Deutsche Telekom och franska Orange hör till dem som inte tror på att köpa eget programinnehåll. Ledningen i Deutsche säger att den hellre bygger fiber "like hell", än att investera i "dyra rättigheter" ("Big bet by telecoms...", ft.com 10/1). Orange, som tidigare satsat på exklusivt innehåll men backat, anser att "Användaren vill inte bli fast med ett visst innehåll. Användaren vill ha bästa möjliga innehåll till bästa möjliga pris."

Enligt finansfirman Raymond James är även aktiemarknaden tveksam till värdet av att bygga ihop telekom och programföretag. Börsbolag som gör det föll förra året med i snitt 40 procent på en annars stigande marknad.

Vinnare blir det bolag som lyckas skapa en sömlös uppkoppling, och ett flexibelt innehåll. 

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies