ANNONS:
Till Di.se
MÅNDAG 22 JAN Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR

Lotta Engzell-Larsson: Gyllene tillfälle för staten att dra sig ur SAS

  • Foto: Gorm Kallestad

LEDARE. SAS kallar till extra bolagsstämma för att få tillåtelse att göra en riktad nyemission. Det är den fjärde nyemissionen sedan 2009. 

Trots att nya miljarder tillfördes både 2009 och 2010 var bolaget 2012 tio dagar från konkurs.

Nu vill ledningen ha möjlighet att ta in 1,8 nya miljarder för att sänka de finansiella kostnaderna och investera i flygplan. Den här gången är det dock inte kris, tvärtom har SAS visat styrka den senaste tiden. Aktien har också lyft nära 90 procent i år. Det är i linje med övriga branschen, men mindre än de som gått bäst, som Air France-KLM.

Några orsaker till uppgången är att besparingarna rullar på samtidigt som potential finns kvar, prisrasen har bromsat, bränslepriserna är relativt låga, och flygresandet ökar. Det väntas öka med runt 7 procent på svenska flygplatser i år, och har de senaste 20 åren dubblats.

Men samtidigt som fler flygbolag går bra pågår utslagningen fortfarande. Alitalia är satt under förmyndare men har svårt att hitta nya ägare eftersom de anställda vägrar att gå med på nedskärningar. Italienska staten och Etihad Airways (Abu Dhabi) har ledsnat och lägger inte in mer pengar. Det vill inte heller regeringen att svenska staten gör i SAS.

Näringsminister Mikael Damberg var på fredagen tydlig med att staten inte är en långsiktig aktieägare, och att den inte kommer delta i nyemissionen.

Staten har tidigare, tillsammans med norska och danska staten och K&A Wallenbergs stiftelse, tagit ansvar. Men bolagets nuvarande relativa styrkeläge är ett utmärkt tillfälle att dra ned sitt engagemang.

Eftersom inte heller den norska staten vill teckna sig har jakten på en ny storägare sannolikt inletts. SAS är dock inte ensamma om att söka friare. Vd:n för Finnair, där staten äger 56 procent, har nyligen sagt att British Airways vore en bra partner för dem.

SAS och Finnair har tidigare diskuterat ett samgående, men det riskerar att stoppas av EU:s konkurrensmyndighet. Dessutom saknas i den konstellationen en professionell huvudägare.

Flygbranschen är ett bra exempel på att stater inte annat än i absoluta undantagsfall ska äga affärsdrivande företag. Branschen hade sannolikt kommit ur krisen mycket snabbare om den haft mer resoluta ägare som inte behövt ta politiska hänsyn.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.