ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 19 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Ledare Ledare

Lotta Engzell-Larsson: Fallet Ericsson visar på sund omvandling

  • Foto: TT

LEDARE. När Ericsson och Volvo på fredagen publicerade sina kvartalsrapporter befästes den bild vi sett under en tid. Ericsson klarar inte att leverera, medan Volvo överraskar positivt.

Innan dotcom-kraschen stod Ericsson periodvis för runt 30 procent av Stockholmsbörsens värde och 40 procent av den dagliga aktiehandeln. Samtidigt som det är en förlust när ett tidigare växande, ledande företag smälter som glass i solen var det varken hälsosamt för börsen eller samhället som helhet med ett så stort beroende av ett enskilt bolag.

Problemet med stora bolag som gör stora vinster är att ingen ifrågasätter något, varken strategin eller kostnadsutvecklingen. Då kommer bakslagen, och kapitalet flyttas och används mer effektivt på annat håll. Tidigare mobilframgångsmonstret Nokia har också gått igenom en omfattande kris. Bolaget är dock tillbaka på banan och går bättre än Ericsson.

Hur allvarliga är Ericssons problem för Sverige som it-nation? Svaret är att vi redan har påverkats under de nära 20 år som verksamheten och forskningen har krympt, men uppenbarligen inte fatalt. Trots Ericssons nedgång har antalet it- och telekombolag enligt branschorganisationen ökat sedan 2012, även omsättning, rörelsemarginal och antal anställda har ökat.

I den mån tillväxten pressats har den kompenserats av andra verksamheter. Sverige växer snabbare än övriga EU, och utlandsinvesteringarna var förra året bland de högsta i EU.

Investors vd Johan Forssell sa i en intervju med Di 16/2 2016 så här: ”Ericsson är absolut viktigt för Sverige med den teknikutveckling vi ser inom digitalisering ... antagligen viktigare i dag än för 10–20 år sedan på grund av den allt snabbare tekniska utvecklingen.”

Ericsson må vara en viktig del av den svenska industrins livsnerv och självbild. Men när bolaget år efter år tappar marknad så är det ett tecken på att det kanske inte längre förtjänar sin position som it-nav. 

Delvis är bolaget offer för en strukturell förändring. Telekommarknaden präglas allt mer av hård konkurrens, volym och prispress, och allt mindre av unik spetsteknologi. Det är svårt att hitta några konkurrensfördelar för Ericsson här. Därför är dess nedgång logisk.

Ändå fortsätter Sverige att leverera som it-nation. I dag är alla framgångsrika industribolag it-bolag i någon bemärkelse. Förra statsministern Fredrik Reinfeldt missade detta när han talade om att industrijobben var borta. Han hade ju rätt i att deras relativa andel av arbetstillfällen strukturellt minskade. Men han såg inte att den gamla basindustrin numera är högteknologisk. Sveriges styrka inom it är ett viktigt skäl, utöver tillgången till råvaran, till att vi har kvar en ledande position inom stål, skog och gruvor.

Atlas Copco och Boliden går båda mot en digital gruvdrift med drönare och mobila kontrollrum. I Bolidens gruvor sitter operatören nu ofta på ett kontor ovan jord och styr last- och borrmaskinerna med hjälp av en videokontroll. Lastmaskinen kör själv till ett bergschakt där den tippar malmen för att sedan köra tillbaka så att en ny skopa malm kan lastas.

Det är lätt att missa AI- och it-utvecklingen i den tunga industrin, eftersom den sällan syns utåt. Men effekten av möjligheterna att digitalisera arbete, följa hur kunderna använder produkterna, vad de efterfrågar, anpassa lager och förfina processerna ger stora produktivitetsvinster och konkurrensfördelar.

Johan Forssell har kanske bara ett telekombolag i sin portfölj, men de flesta av hans företag är it- och AI-drivna. Utöver Atlas Copco, gäller det exempelvis SEB och Sobi.

Volvo, där Industrivärden och Cevian är storägare, har rosat marknaden den senaste tiden, aktiekursen har hittills i år stigit med runt 40 procent. Det är i alla bemärkelser ett högteknologiskt företag, som med sina självkörande fordon kommit långt inom AI.

Sverige kan även i fortsättningen beivra och bevaka vår position som it-nation. Men telekom är inte längre framtiden, utan en vardagsvara.

Tyck till