Annons

Låt inte USA stå inspiration för svensk media

LEDARE. I upptakten till tisdagens val har det blivit allt mer tydligt att USA:s politiska landskap, tillsammans med väljarna, är mer polariserat än på länge. Klyftan i synen på samhällets utmaningar, presidentkandidaterna och den politiska motståndarsidan är avgrundsdjup.

MEDIA. I USA har polariseringen letat sig djupt in i medielandskapet. CNN är som en del i demokraternas kampanjorganisation.
MEDIA. I USA har polariseringen letat sig djupt in i medielandskapet. CNN är som en del i demokraternas kampanjorganisation.Foto:Carolyn Kaster

I USA har polariseringen även letat sig in i medielandskapet. Det märks inte minst på sociala medier, så som Twitter. Men utvecklingen är densamma bland traditionella medier. Vad som ska vara opartisk nyhetsskildring är i stor utsträckning präglat av politiska ställningstaganden och tillhörighet.

Precis som Trump mobiliserar kärnväljare genom att uteslutande vända sig till de sina, gör media likadant. Bevakningen är inte menad för den breda allmänheten. Grundaren för Fox News, Roger Ailes, gjorde tydligt vad kabel-tv handlar om. Nisch. I Fox News fall är det de konservativa. I dag utmärker sig kanalen som en oförtruten anhängare och supporter av Donald Trump.

Det är inte brist på media som i stället sällar sig till demokraterna och Joe Biden. Jämförs bevakningen från CNN och Fox News blir skiljelinjerna tydliga. Den tidigare är som en del i demokraternas kampanjorganisation.

Som Malin Ekman skriver i en utmärkt kommentar i SvD (27/10) om amerikanska medier, kan ”den känslostyrda journalistiken samtidigt vara lönsam”. Om den mediala publiken företrädesvis är liberal, finns starka incitament att vinkla publiceringen därhän.

När journalister och media tar ställning i sin nyhetsbevakning förstärker det underliggande fördomar och polarisering. Det är vad USA behöver som minst just nu. Vad som är olyckligt är att svensk media sakteligen börjar följa amerikanska mediers strategi.

Exemplen på detta i närtid är flera. Aktivismen på Sveriges Radio i samband med uppropet mot rasism är ett. Ett annat att DN bjuder in världens främsta klimataktivist till att agera chefredaktör för en dag. Det är ett politiskt ställningstagande, hur mycket det än dementeras.

Nyhetsbevakning får aldrig syfta till att styra politiskt utfall, snarare än att skildra och belysa verkligheten på ett oberoende sätt. Sverige har många lärdomar att hämta från USA. Den mediala utvecklingen är inte en av dem.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PostnordAnnons

Digitala lås möjliggör leveransplatser ännu närmare kunden

Det digitala låset öppnar upp för nya kundnära leveranslösningar, som containerleverans på byggarbetsplatsen eller leverans till paketbox för konsumenter. Fotograf: Kristina Sahlén/Christine Olsson
Det digitala låset öppnar upp för nya kundnära leveranslösningar, som containerleverans på byggarbetsplatsen eller leverans till paketbox för konsumenter. Fotograf: Kristina Sahlén/Christine Olsson

Den digitala handeln genomgår just nu en snabb utveckling, där nya tekniska lösningar öppnar upp för nya kundnära leveransplatser. Här spås det digitala låset kunna revolutionera leveransmetoderna för både B2B och B2C.

Vi befinner oss just nu i en historisk tid för e-handeln – i coronapandemins spår handlar svenska konsumenter på nätet som aldrig förr. Som en direkt följd av detta efterfrågas också fler alternativa leveranssätt. 

Utvecklingen inom business-to-consumer med flexibla och kundnära leveranslösningar spås nu få effekt även för business-to-business, och här vill PostNord leda utvecklingen. Nyckeln till framgång för både B2C och B2B kommer bli det digitala och uppkopplade låset, tror Helena Sjöberg som är affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord. 

– På konsumentmarknaden har det hänt oerhört mycket de senaste åren, exempelvis med digitala lösningar där slutkunden kan spåra och förändra sina leveransval under paketets resa. På B2B-sidan finns givetvis samma behov och efterfrågan, men där har utvecklingen inte gått lika snabbt. Vår lösning med den uppkopplade leveranscontainern är ett led i att spegla de flexibla leveranserna som i dag finns tillgängliga för konsumenter, säger hon.

Leveranscontainer ökar säkerheten på flera plan

Med hjälp av ett digitalt lås kan PostNord leverera varor till låsta utrymmen som chauffören låser upp med en digital engångsnyckel. Det kan vara en leveranscontainer på en byggarbetsplats som fungerar som en sluss där gods kan lämnas av och sedan hämtas vid lämpligt tillfälle.

– Med en leveranscontainer kan vi leverera från allmän väg istället för att köra in på byggarbetsplatsen. Detta är en säkerhetsåtgärd lika mycket som att det underlättar för mottagaren som inte behöver avbryta sitt arbete för att ta emot en leverans, säger Helena Sjöberg. 

Satsningen på leveranscontainers finns tillgänglig i hela Sverige sedan årsskiftet och har tagits emot väl av användarna. Förutom de positiva effekterna där lossningsprocessen flyttas från själva byggarbetsplatsen, ökar spårbarheten vid användning av digitala lås. Detta innebär en ökad säkerhet för både mottagare och avsändare. 

Nya generationens paketbox är här

Samma smarta teknik med digitala lås används också för konsumentmarknaden. Just nu kör PostNord ett pilotprojekt i Stockholm med omnejd där 100 paketboxar placerats ut på strategiska ställen primärt utomhus, som i närheten av matbutiker och bostadsområden. E-handelskunderna i det aktuella området kan välja boxen som leveransalternativ, och följer sedan paketets resa dit genom PostNords mottagarapp. När paketet är levererat får slutkunden en notis och kan själv hämta ut paketet när det passar med hjälp av mobilt bank-id. Boxen öppnas med appen via bluetooth.

– Vi tror att vi har någonting väldigt lovande på gång i och med den här piloten. Det är spännande att PostNord är en viktig del i tekniksprånget och den digitalisering vi ser på bred front inom logistikbranschen, säger Helena Sjöberg.

Potentialen för det digitala låset är enorm, menar Helena Sjöberg. PostNord testar nu även leverans till paketboxar vid obemannade dagligvarubutiker på landsbygden som ett komplement till ombuden. I framtiden kommer det digitala låset även möjliggöra leveranser i det egna garaget eller innanför ytterdörren.

– De fantastiska tillväxtsiffrorna för e-handeln 2020 öppnar upp för en ännu större variation av leveransalternativ. Vi tror inte att de nya innovativa leveranssätten kommer ersätta ombuden, utan här handlar det om att skapa ännu fler leveranspunkter närmare konsumenten och göra det nätet ännu mer finmaskigt, säger Helena Sjöberg.

Fakta om PostNord

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi nya lösningar för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden.

Läs mer om PostNords arbete med paketboxar här. 

Nyfiken på den smarta tjänsten DigitalLOCK? Ta reda på mer här. 

 

 

Mer från Postnord

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Postnord och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?