1515

Låt Europa bygga egna globala jättar

Ledare. Det är ingen tillällighet att det är just franska och tyska politiker som nu sätter hård press på Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor. 

Foto:Geert Vanden Wijngaert

De båda länderna har alltid haft en nationalistisk syn på företagsamhet. Men den här gången har de rätt i sak. Det handlar inte om en missriktad protektionism, utan om europeiska företags möjligheter att växa till megabolag.

Ministrarna i de båda länderna lobbar just nu hårt för att EU:s konkurrensmyndighet ska godkänna fusionen mellan den franska tågtillverkaren Alstom och tyska Siemens tågdivision. "Om vi ska klara konkurrensen från kineserna måste vi samla de europeiska styrkorna", sade Frankrikes finansminister Bruno Le Maire till Financial Times 14/6. 

Tyska förbundskanslern Angela Merkel sade någon vecka tidigare vid ett pressmöte i München: "Vi behöver globala champions i en rad industrier och våra konkurrensregler hjälper oss inte att bygga dem".

EU har ett fundamentalt trovärdighetsproblem när det gäller företagens tillväxtmöjligheter. Unionen säger sig verka för en gränslös inre marknad, men konkurrensmyndigheten behandlar alla fusioner och konkurrensfrågor utifrån lokala och nationella perspektiv. Den gör heller ingen skillnad på när kunderna är privata konsumenter och när de är företag som säljer till andra företag på en global marknad, vilket drabbade den planerade fusionen mellan Scania och Volvo Lastvagnar. 

Av samma skäl var det fel att förra året stoppa fusionen mellan Londonbörsen och Deutsche Börse, som var en finansiell infrastrukturaffär. Handel med värdepapper är just den typ av gränsöverskridande verksamhet med högt teknologiinnehåll och stora investeringsbehov där en affär var logisk och även skulle gynna kunderna.

EU ska inte sätta nationalism före konkurrens och kundnytta. Men berörda myndigheter måste ta hänsyn till hur den globala marknaden fungerar och tänka i flera led.

En obsolet, stelbent syn på fusioner tenderar att gynna globala och finansiella aktörer framför regionala, industriella. Framför allt på mindre marknader som de enskilda europeiska. Finansiella och globala aktörer med stor hemmamarknad (USA och Kina) och stor andel av världsmarknaden ser ut som utmanare och uppstickare när de kliver in i ett nytt land, i Norden exempelvis. 

I själva verket är de globala megabolag med enorma finansiella muskler, som har kraft att prisa ut lokal konkurrens. Det är också ett stort ansvar Margrethe Vestager och hennes tjänstemän tar på sig när de prioriterar finansiella kortsiktiga ägare, som Macquarie, framför mer långsiktiga industriella, som Telia. 

EU verkar också bortse från att det kan påverka styrkeförhållandena på marknaden, och slutkunden, mer när ett företag kontrollerar en integrerad kedja, från produktion till distribution, än om de är stora på en del i kedjan. Telekombolagens köp av innehåll är ett sådant exempel.

Konkurrensmyndigheten måste göra djupare konsekvensanalyser av vad som gynnar kunderna och vad som är rättvisa spelregler för europeiska företag. De bör ta mer hänsyn till faktorer som bransch, marknadens storlek och lönsamhet. De bör även titta på utomeuropeiska bolag som blivit dominerande genom att växa organiskt.

För att återgå till tågaffären, kan det se oroande ut att Alstom och Siemens tillsammans har 60 procent av den europeiska marknaden för signalsystem. Men globalt är situationen den att kinesiska CRRC, efter en nationell megafusion 2015 har monopol hemma, och är världens största tåg/signalproducent med 12 procent av världsmarknaden 2014-2016. Som en jämförelse har Bombardier 4 procent och ett sammanslaget Alstom-Siemens skulle få 9 procent och bara hälften så stor omsättning som CRRC. 

Gränsöverskridande marknader kräver finansiell styrka. Och den tekniska utvecklingen kräver stora investeringar i de flesta branscher numera. EU:s linje ska inte vara att stänga andra ute, men de egna bolagen måste få en chans att tävla på lika villkor. Europa behöver riktigt stora företag.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?