1515

Las-striden fortsätter på ny spelplan

LEDARE. Regeringen lägger Las-utredningen åt sidan. I stället kommer den att arbeta vidare med överenskommelsen mellan Svenskt Näringsliv och PTK om förändringar i arbetsrätten. Det beskedet gav regeringen på torsdagsmorgonen.

LAS. Regeringen går inte vidare med Las-utredningen, meddelade arbetsmarknadsministern i dag. Men Cirkus Las fortskrider alltjämt.
LAS. Regeringen går inte vidare med Las-utredningen, meddelade arbetsmarknadsministern i dag. Men Cirkus Las fortskrider alltjämt.

Mer eller mindre alla verkar nöjda med att den av januariavtalet framtvingade Toijer-utredningen inte omsätts till lag. Vänsterpartiet ser det som en delseger. Centerpartiet och Liberalerna har sedan tidigare sagt ja till att gå vidare med partsöverenskommelsen.

Tongångarna är densamma från arbetsmarknadens parter. Svenskt Näringsliv och PTK vill av förklarliga skäl att deras framförhandlade avtal ligger till grund för lagstiftning. Även LO välkomnar att utredningen läggs ned, politiken skulle inte ha blandat sig i från första början.

Det kan verka som ett framsteg i Las-striden. Egentligen har ingenting förändrats. Förutom att det man bråkar om är lite bättre än innan. Cirkus Las fortskrider på samma sätt som tidigare.

Stefan Löfven skriver på torsdagen att det kommande lagförslaget ska ”utformas i nära dialog med alla parter för att fungera på hela arbetsmarknaden”. Överenskommelsen är alltså utgångspunkten för ett lagförslag som LO är välkommen att påverka.

Samtidigt säger Nyamko Sabuni att inga förändringar kommer ske ”för att ge LO favörer”. Vad LO inte fick igenom med Svenskt Näringsliv och PTK kommer inte att tillgodoses från politiskt håll. Sjöstedt å andra sidan säger att Vänsterpartiet inte kommer att godta att regeringen kör över LO, genom att göra lag av en överenskommelse där LO står utanför. Då kan Löfven inte sitta kvar som statsminister. Misstroendehotet kvarstår.

Det är samma retorik och positioner som tidigare, trots att ingen av de inblandade egentligen vill ha en regeringskris. Centerpartiet och Liberalerna har gjort det till en prestigefråga att få igenom liberal politik som inte ens Alliansregeringen genomförde. Och varför skulle Vänsterpartiet ge sig? Las-striden gör att de rusar i opinionen och vinner väljare från Socialdemokraterna.

Konflikten belyser bristerna i januariavtalet som konstruktion. Ett regeringsunderlag som sträcker sig tvärs över det politiska landskapet är inte oproblematiskt. Ideologisk hemvist har en betydelse som är svår att överbrygga. Oavsett hur tydligt ett politiskt avtal är.


Innehåll från PrologisAnnons

Markbrist utmanar framtidens e-handel

E-handeln fortsätter att sätta omsättningsrekord och paketleveranserna väntas öka med 80 procent under de kommande tio åren. Samtidigt råder stor brist på logistikytor för e-handeln – som kräver tre gånger så stora ytor som traditionell detaljhandel. Om e-handeln i Sverige ska kunna fortsätta växa på ett hållbart och långsiktigt sätt krävs att mer markyta i citynära lägen avsätts till logistikfastigheter. Det menar det globala logistikfastighetsbolaget Prologis.

Detaljhandeln på nätet har ökat kraftigt det senaste decenniet. Inte minst under pandemiåret 2020, då e-handelns andel av den totala globala försäljningen inom detaljhandel uppgick till nära 20 procent – jämfört med 4 procent 2011. 

Resultaten i en rapport från Prologis Research 2021 visar också att förändrade beteendemönster till följd av pandemin gav e-handeln en rejäl skjuts – vilket i sin tur initierade långsiktiga logistikinvesteringar med en förväntad fortsatt tillväxt som följd. 

Under 2021 års första kvartal var omsättningsökningen i Sverige 53 procent – och framtidsprognoserna visar inga tecken på stagnerande tillväxt.

Ökande efterfrågan på logistikfastigheter i Sverige

Gunnar Gillholm är nordenchef för Prologis, det globala logistikfastighetsbolaget med 92 miljoner kvadratmeter logistikyta i 19 länder. Han menar att den fortsatta ökningen av e-handel skapar allt större behov av effektiva, citynära och hållbara logistikfastigheter – något det idag råder brist på i Sverige. 

– Vi ser en rad globala utmaningar i att möta den ökande efterfrågan på attraktiva logistikfastigheter. Samma trender syns även i Sverige – framför allt i Stockholmsregionen där den starka efterfrågan på välplacerad logistikyta resulterat i historiskt låga vakansgrader. Samtidigt är bristen på utvecklingsbar markyta i citynära lägen stor, med en ökande priskonkurrens kring etableringarna som följd, säger Gunnar Gillholm. 

Att utveckla bättre logistiklösningar för framtidens e-handel gynnar inte enbart konsumenten – det har även påtagliga miljömässiga fördelar. I en ny studie från MIT Real Estate Innovation Lab framkommer att e-handelns genomsnittliga koldioxidutsläpp är 36 procent lägre än motsvarande nivåer för handel i fysiska butiker. 

Studien visar även att e-handelns transportrelaterade utsläpp kan minska med 50 procent med hjälp av utbyggda logistikanläggningar i citynära lägen. Ett sådant exempel, där en befintlig logistikfastighet byggts om och moderniserats, är Prologis anläggning i Amsterdams hamn. Strategiskt belägen endast 4,5 kilometer från Amsterdams citykärna och med en välutvecklad infrastruktur för elfordon är anläggningen nu en av marknadens mest miljöanpassade – och sätter ny standard för hållbar, citynära last mile-logistik. 

Viktig faktor för attraktionskraft

I Sverige äger ofta kommunerna marken som är bäst lämpad för ny logistik. Trots att attraktiva logistiklösningar är en viktig investering för framtidens städer ur såväl hållbarhets- som tillväxtsynpunkt, är bristen på utvecklingsbar markyta tydlig, särskilt för storstadsregionerna.

– Idag skulle bristen på tillgänglig mark i exempelvis Stockholmsregionen sannolikt innebära svårigheter med att ta emot större internationella logistikintensiva aktörer. För att bibehålla regionens attraktionskraft och inte riskera en miljöpåverkan orsakad av längre transporter som hade kunnat undvikas, bör regioner som Stockholm med kranskommuner se över möjligheterna att frigöra mer markyta för logistik, avslutar Gunnar Gillholm. 

www.prologis.se

Krafterna som styr tillgången på nya logistikfastigheter

MIT-rapporten: Logistiklägen och e-handel kan sänka handelns klimatpåverkan

 

Mer från Prologis

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Prologis och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?