ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Lärande på distans kan öka kvalitet

  • Foto: Jonas Ekströmer/TT

LEDARE. Magnus Ehinger är lärare i kemi och biologi vid gymnasieskolan Spyken i Lund. Han arbetar med en amerikansk metod som han kallar "flippad undervisning" (flipped=omvänd). 

Han lägger ut föreläsningen på nätet och eleverna förväntas ha sett den innan lektionen. Det gör att de är förberedda när de kommer, och kan ställa relevanta frågor. Lärarens kompetens tas bättre till vara. Dessutom har den digitala publiceringen gjort att elever över hela landet tar del av Sveriges kanske bästa undervisning i kemi och biologi. Denna spridningspotential måste utnyttjas bättre framöver.

Lärarbristen på grund- och gymnasienivå är ett av Sveriges absolut största problem. Detta eftersom utbildning är den viktigaste förutsättningen för utveckling och välstånd, samt ett mer effektivt verktyg för fördelningspolitik än skatter. 

Skolverket uppger att det kommer saknas 80.000 lärare i skolan och förskolan 2031. Myndigheten föreslår därför att regeringen ska tillåta utökad fjärrundervisning. Det är den andra påstötningen, redan sommaren 2017 presenterades en utredning som rekommenderade detta.

Fjärrundervisning, eller undervisning på distans som det heter i andra sammanhang, är vanligt på universitet och vuxenutbildningar. Sedan 2015 är det även tillåtet på grundskolan och gymnasiet i ämnena modersmål, moderna språk och teckenspråk. I grundskolan även samiska. Eleverna befinner sig i klassrummet med en handledare och tar del av undervisningen digitalt. 

Det är inte optimalt för yngre elever att enbart ha en digital relation med sin lärare. En förtroendefull relation med en god lärare är oersättlig. Och även om elever kan tillgodogöra sig undervisning på nätet blir kontakten inte densamma. Men världen är inte perfekt. De som säger nej - som Lärarförbundet - har en bevisbörda, för något måste göras.

Det finns en logik i att dela på de lärare vi har när alternativ saknas. Det innebär också att fler får tillgång till de allra bästa lärarna, vilket ökar chansen att uppnå den eftersträvade "likvärdigheten". Man sprider elitundervisning till ekonomiskt svaga områden. Det bör vår nästa utbildningsminister betänka. Särskilt som vi redan i dag har stora grupper som, trots att de har lärare på plats, inte klarar grundskolan.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies