Annons

Lärande på distans kan öka kvalitet

LEDARE. Magnus Ehinger är lärare i kemi och biologi vid gymnasieskolan Spyken i Lund. Han arbetar med en amerikansk metod som han kallar "flippad undervisning" (flipped=omvänd). 

Han lägger ut föreläsningen på nätet och eleverna förväntas ha sett den innan lektionen. Det gör att de är förberedda när de kommer, och kan ställa relevanta frågor. Lärarens kompetens tas bättre till vara. Dessutom har den digitala publiceringen gjort att elever över hela landet tar del av Sveriges kanske bästa undervisning i kemi och biologi. Denna spridningspotential måste utnyttjas bättre framöver.

Lärarbristen på grund- och gymnasienivå är ett av Sveriges absolut största problem. Detta eftersom utbildning är den viktigaste förutsättningen för utveckling och välstånd, samt ett mer effektivt verktyg för fördelningspolitik än skatter. 

Skolverket uppger att det kommer saknas 80 000 lärare i skolan och förskolan 2031. Myndigheten föreslår därför att regeringen ska tillåta utökad fjärrundervisning. Det är den andra påstötningen, redan sommaren 2017 presenterades en utredning som rekommenderade detta.

Fjärrundervisning, eller undervisning på distans som det heter i andra sammanhang, är vanligt på universitet och vuxenutbildningar. Sedan 2015 är det även tillåtet på grundskolan och gymnasiet i ämnena modersmål, moderna språk och teckenspråk. I grundskolan även samiska. Eleverna befinner sig i klassrummet med en handledare och tar del av undervisningen digitalt. 

Det är inte optimalt för yngre elever att enbart ha en digital relation med sin lärare. En förtroendefull relation med en god lärare är oersättlig. Och även om elever kan tillgodogöra sig undervisning på nätet blir kontakten inte densamma. Men världen är inte perfekt. De som säger nej - som Lärarförbundet - har en bevisbörda, för något måste göras.

Det finns en logik i att dela på de lärare vi har när alternativ saknas. Det innebär också att fler får tillgång till de allra bästa lärarna, vilket ökar chansen att uppnå den eftersträvade "likvärdigheten". Man sprider elitundervisning till ekonomiskt svaga områden. Det bör vår nästa utbildningsminister betänka. Särskilt som vi redan i dag har stora grupper som, trots att de har lärare på plats, inte klarar grundskolan.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?