1515
Annons

Kvinnor måste äga för att nå toppen

Det är en minst sagt uppiggande lista över Sveriges mäktigaste näringslivskvinnor som Dagens Industri tagit fram.

Carina Åkerström, vd för Handelsbanken, är Sveriges mäktigaste näringslivskvinna.
Carina Åkerström, vd för Handelsbanken, är Sveriges mäktigaste näringslivskvinna.Foto:Jesper Frisk

I topp finns Handelsbankens vd Carina Åkerström. Trots att många tidigt såg henne som en självklar kandidat fick hon vd-jobbet först efter tre manliga företrädare på fyra år. Nu är det till sist hon som basar, en seger för jämställdheten.

Det är också en imponerande inventering av vilken sorts företag som kvinnor numera är vd:ar för: Telia, Stora Enso, Epiroc, Industrivärden, HM och Sweco, bland annat. Caroline Dybeck Happe är finanschef i amerikanska jättekonglomeratet General Electric och Anna Olsson-Leijon vice vd och Europachef för Electrolux. 

Ändå är det bara början på en utjämning där näringslivet bättre tar vara på talangerna. Den nya listan understryker att jämställdhet till sist är på väg att slå igenom med kraft när det gäller det exekutiva ansvaret inom stora företag och inom industri, länge en manlig bastion. 1998 skrev Veckans Affärer att det var som att leta efter en nål i en höstack att leta efter kvinnor i börsbolagens ledningsskikt. 22 år senare syns den kvinnliga exekutiva makten tydligt. 

Synligheten är avgörande. När det gäller självförtroende, mod och acceptans är förebilder nästan allt. En snöboll har börjat rulla. Unga kvinnor kan drömma om att bli som Carina Åkerström eller Allison Kirkby (Telia). För unga män framstår det som allt mer naturligt att deras partner kan komma att få ett mycket krävande jobb. 

Men på ett viktigt område, ägande, släpar jämställdheten efter rejält, ett allvarligt problem. Jämställdhet handlar om makt och det är ägarna som avgör vad företagen ska satsa på, till exempel när det gäller AI, genteknik och klimatomställning. Därför måste kvinnor, om de till sist ska bli lika mäktiga som män, på allvar ta sig in i ägarleden.

En viktig orsak till att kvinnligt ägande fått så lite fokus är att ägande länge var en icke-fråga i Sverige. Höga skatter och små inkomstskillnader innebar att fokus låg på chefer. Det var där makten låg, trodde man. När sedan kapitalmarknaden avreglerades och affärerna tog fart dröjde det inte så länge innan ett helt gäng nya kapitalister och mellanhänder börjat tjäna stora pengar och därmed erövra allt mer makt. Problemet, när det gäller jämställdheten, blev att nästan alla de nya rika var män. Pappaledighet var fortfarande ovanligt och affärer något man gjorde med dem man kände väl och , precis som man själv, alltid var tillgängliga - det vill säga andra män.

I dag finns en stor grupp nya manliga ägare i Sverige, finansmän, riskkapitalister, techentreprenörer och så vidare. Utvecklingen syns tydligt när man ser till inkomstfördelning. Kvinnor har ryckt fram när det gäller höga arbetsinkomster men det är män som dragit in kapitalinkomsterna och står för nästan hela den allt rikare översta procenten.

Utvecklingen syns även på Di:s lista över näringslivets mäktigaste kvinnor. Nästan alla ägare som kvalat in är arvtagare. Inget ont om dem. Caroline Berg, Cristina Stenbeck och alla de andra döttrarna på Di:s lista är säkert utmärkta ägarstyrare. Men det är trist att det dröjer till plats 49 och 61 innan det dyker upp kvinnliga techinvesterare (Jessica Schultz och Jane Walerud) som visar att det går bra att svinga sig upp med tomma händer. Motsvarande lista över män visar verkligen detta.

För att få göra affärer och bli rik krävs förtroende. Sådant byggs med tid och pengar. Därför handlar jämställdheten när det gäller ägande till sist om ansvar för familjen. I ägarleden tycks utvecklingen de senaste åren ha gått åt motsatt håll, det vill säga välutbildade kvinnor som gifter sig med välutbildade män och sedan trappar ned när han får vittring på stora kapitalvinster, en variant på ”power couple” som med tiden haltar betänkligt. Bättre skulle vara om par kunde turas om att vara hemma mer och sedan arbeta längre upp i åren. Men för en sådan lösning måste fler män föregå med gott exempel.

Med på Di:s lista finns underkategorin ägare. Det är en bra början. Och ingen manlig ägare kan längre leva som Sveriges kanske främste entreprenör, André Oscar Wallenberg som trots tre äktenskapsliknande förhållanden och ett 20-tal barn hann bädda för den ovanligt uthålliga Wallenbergsfären. Återstår att se hur det blir i sjätte generationen. 

 


Innehåll från FordAnnons

Lyftet: Fler väljer eldrift efter pandemin

Kraftfulla och flexibla.

Klimatsmarta med ny teknik och lägre kostnader.

Nya helelektriska transportbilar markerar nu början på en ny era i segmentet.

– Efterfrågan på transportbilar har ökat i och med pandemin. Och speciellt då för eltransportbilar att köra inne i stan med, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Läs mer om nya helt elektriska Ford E-Transit 

I takt med ökade drivmedelspriser har allt fler företag fått upp ögonen för eldrivna alternativ när det är dags att skaffa nya transportbilar. Och ett viktigt argument här är de lägre totalkostnaderna, jämfört med bensin- och dieseldrivna modeller. 

Inköpspriset på en helelektrisk transportbil är visserligen högre än motsvarande med fossildrift, men när man räknar in en miljöbonus på 70 000 kronor, lägre skatt, lägre servicekostnader – och betydligt lägre milkostnad – så ser kalkylen genast trevligare ut.

Glöm räckviddsångest

En oro som får många företag att tveka inför att ställa om till elektriskt är räckvidden. Men räckviddsångesten är idag obefogad, det finns nya modeller som klarar långa resor utan att man behöver stanna och ladda. Ett exempel är Fords nya E-Transit som kommer med en räckvidd på upp till 402 kilometer på en laddning*. Den kan också snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter.

– Ford E-Transit kommer långt på landsväg, men det är kanske inte det som är en eltransportbils verkliga styrka. Inne i stan och kortare leveranser över dagen – då är den perfekt, säger Martin Tenggren, påbyggnadsansvarig på Ford Sverige.

Mindre buller

Som företag gäller det är göra sin hemläxa. Hur långa sträckor kör vi idag? Hur många stopp gör vi? Kan vi planera våra körningar bättre? Var kan vi ladda?

För den som kan växla till eldrivna transporter har mycket att vinna. Exempelvis planerar många större städer att införa utsläppsfria zoner. Att fritt kunna köra in i dessa och utföra jobb är naturligtvis en konkurrensfördel gentemot de företag som håller fast vid fossildrift.

Dessutom får föraren en bättre arbetsmiljö med mindre buller, bättre acceleration och smidigare körning.

Utsläppsfria transporter

I business to business-sektorn ställer allt fler företag krav på sina underleverantörer att leva upp till striktare miljökrav. Att visa på att man tar sitt ansvar och satsar på utsläppsfria transporter kommer snart att vara ett minimikrav i många branscher.

Att få tag på rätt modell för specifika behov är naturligtvis också en viktig fråga. Och den svarar Ford E-Transit på med råge.

– Detta är en transportbil med en helt ny drivlina – och en mycket bra sådan. Sedan är chassit byggt så att du kan skräddarsy din transportbil utefter ditt behov. Flak, plåtskåp, kylbil för mat, flyttbil och mycket mer, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Skåp med kyla

Modellen kommer i nio olika kombinationer, med två höjd- och två längdversioner. Den elektriska drivlinan med ett 68 kilowattimmar stort batteri har designats för att möjliggöra samma lastutrymme som för de dieseldrivna versionerna av modellen, det betyder en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter. Maxlasten är 1470 kilo.

– Tack vare chassit är Ford E-Transit en bil som passar de flesta. Du kan få den med skåp eller flak, ja variationerna är många. Det är en mångsidig produkt och är ett helt komplett sortiment i en och samma bil. 

– Mattransporter har ökat i Sverige de senaste åren och E-Transit kan även byggas med ett skåp med kyla för matleveranser, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Dessutom går det att få Ford E-Transit med ett smart eluttag på 2,3kW/230V. ”Pro Power Onboard” gör det möjligt att använda elverktyg som en bordssåg eller en vinkelslip var man än befinner sig.

Så bra är nya eltransportbilen Ford E-Transit, läs mer här 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?