Kunder förlorare när Com Hem och Telia slåss

LEDARE. Telia har med köpet av TV4 tillfälligt stärkt sina kort. Men kunderna är förlorare när teleoperatörer tar kontroll över innehåll.

En tredjedel av Sveriges hushåll är rasande och överraskade över att numera Telia-ägda TV4 stängdes ned för dem på tisdagsnatten. De har ett avtal med Tele2-ägda Com Hem, ett abonnemang som ska ge tillgång till TV4-kanalerna. Men eftersom Tele2:s vd Anders Nilsson och Telias media-chef Casten Almqvist inte kommer överens om hur rättigheterna till TV4-innehåll ska prissättas så har förhandlingarna strandat.

Det handlar om vad det ska kosta att låta kunderna komma åt innehållet oavsett om de använder tv, telefon eller surfplatta. Casten Almqvist säger att det inte finns något samband mellan konflikten och det faktum att TV4/C More numera ägs av en teleoperatör/distributör. Det är dock svårt att tro. Helt klart är att TV4:s förhandlingsposition har stärkts sedan de fick Telia som ägare.

Det var förstås själva poängen med förvärvet. Att låsa in tittarna i den egna paketlösningen. Det är en klassisk strategi, vertikal integration, som handlar om att skaffa sig kontroll över hela produktionsledet. Därmed minskar man kundernas valmöjligheter och stärker den egna makten över priset. Detta har Di ledare tidigare påpekat (26/5 2018). 

Det är märkligt att EU:s annars enormt aggressiva konkurrensmyndighet släppte igenom Telias förvärv av Bonnier Broadcasting/TV4 så lätt. Kraven kostar inte Telia särskilt mycket. De behöver bara licensiera strömning av TV4 till en annan aktör, och får inte diskriminera konkurrenter vid försäljning av annonsutrymme. Skrivningarna om att konkurrenter ska få tillgång till innehåll är allmänna och lätta att kringgå, villkoren ska vara ”rättvisa och rimliga”. Men vad är ett ”rättvist” pris?

Telia har nu erbjudit sig att ge Com Hems kunder gratis tillgång till TV4/C More till 10 januari. Anders Nilsson tackade nej, med hänvisning till att det handlade om att TV4 inte vill tappa räckvidd, och därmed annonsörer, över jul. Com Hem och Boxer försöker istället blidka sina kunder genom att skänka bort premiummaterial och ge gratis mobildata under en tid.

TV4 är en värdefull tillgång för Telia. Just nu. Men det är det linjära tittandet som har gjort kanalen stor. Nästa generation tittare har helt övergett det. Hur konkurrenskraftigt är varumärket TV4 på den nya, strömade tv-marknaden? Och är Telia beredda att betala vad det kostar att vara innehållsproducent? Annars är risken att värdet på TV4 så småningom urholkas.


Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?