ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kunder förlorare när Com Hem och Telia slåss

  • Foto: Anders Wiklund/TT

LEDARE. Telia har med köpet av TV4 tillfälligt stärkt sina kort. Men kunderna är förlorare när teleoperatörer tar kontroll över innehåll.

En tredjedel av Sveriges hushåll är rasande och överraskade över att numera Telia-ägda TV4 stängdes ned för dem på tisdagsnatten. De har ett avtal med Tele2-ägda Com Hem, ett abonnemang som ska ge tillgång till TV4-kanalerna. Men eftersom Tele2:s vd Anders Nilsson och Telias media-chef Casten Almqvist inte kommer överens om hur rättigheterna till TV4-innehåll ska prissättas så har förhandlingarna strandat.

Det handlar om vad det ska kosta att låta kunderna komma åt innehållet oavsett om de använder tv, telefon eller surfplatta. Casten Almqvist säger att det inte finns något samband mellan konflikten och det faktum att TV4/C More numera ägs av en teleoperatör/distributör. Det är dock svårt att tro. Helt klart är att TV4:s förhandlingsposition har stärkts sedan de fick Telia som ägare.

Det var förstås själva poängen med förvärvet. Att låsa in tittarna i den egna paketlösningen. Det är en klassisk strategi, vertikal integration, som handlar om att skaffa sig kontroll över hela produktionsledet. Därmed minskar man kundernas valmöjligheter och stärker den egna makten över priset. Detta har Di ledare tidigare påpekat (26/5 2018). 

Det är märkligt att EU:s annars enormt aggressiva konkurrensmyndighet släppte igenom Telias förvärv av Bonnier Broadcasting/TV4 så lätt. Kraven kostar inte Telia särskilt mycket. De behöver bara licensiera strömning av TV4 till en annan aktör, och får inte diskriminera konkurrenter vid försäljning av annonsutrymme. Skrivningarna om att konkurrenter ska få tillgång till innehåll är allmänna och lätta att kringgå, villkoren ska vara ”rättvisa och rimliga”. Men vad är ett ”rättvist” pris?

Telia har nu erbjudit sig att ge Com Hems kunder gratis tillgång till TV4/C More till 10 januari. Anders Nilsson tackade nej, med hänvisning till att det handlade om att TV4 inte vill tappa räckvidd, och därmed annonsörer, över jul. Com Hem och Boxer försöker istället blidka sina kunder genom att skänka bort premiummaterial och ge gratis mobildata under en tid.

TV4 är en värdefull tillgång för Telia. Just nu. Men det är det linjära tittandet som har gjort kanalen stor. Nästa generation tittare har helt övergett det. Hur konkurrenskraftigt är varumärket TV4 på den nya, strömade tv-marknaden? Och är Telia beredda att betala vad det kostar att vara innehållsproducent? Annars är risken att värdet på TV4 så småningom urholkas.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer